Om met dit laatste te beginnen: nog maar nauwelijks is de inkt droog van de vernieuwde Europese richtlijn die regelt dat voertuigen langer mogen zijn wanneer ze voorzien van stroomlijnhulpen zuiniger worden, of in de VS zien we een redelijk spectaculaire studie van wat zij daar als het aerodynamische optimum beschouwen.
Freightliner, het Amerikaanse truckmerk van Daimler, wist met 40 miljoen subsidiedollars van het Amerikaanse milieuministerie dit project uit te voeren. Onder de gladde, lange motorkap ligt de 11 liter Detroitmotor die Mercedes ook gebruikt in Europa in de Actros. Een mooie ontwikkeling is de aanwezigheid van een warmteterugwinsysteem dat restwarmte opnieuw weet te gebruiken om deze spectaculair gelijnde Freightliner aan te drijven.
Diagnose op afstand
Verder heeft dit model een hybride aandrijflijn en een Powershift 3 automaat. Er is ook een trailer bij ontworpen waarvan een kenmerk is dat die zonnepanelen op het dak heeft. Ook Peterbilt, International en Volvo toonden aerodynamische verbeteringen.
Aan de diagnosekant valt op dat de merken meer gegevens willen vrijgeven en dat diagnose op afstand de norm begint te worden. In de VS zijn een truck en een bijbehorende motor twee aparte werelden en het is verheugend dat aan beide kanten wordt gewerkt aan het realiseren van diagnose op afstand voor snellere en nauwkeurigere aftersales.