De Adac verzamelt data, daar begint alles mee tegenwoordig, van telematicasystemen van trucks die om wat voor reden dan ook gecontroleerd moeten worden. Die worden als het ware in het eigen systeem ‘gelijkgericht’, waardoor een beeld ontstaat van de voornaamste parameters van de aandrijflijn van de truck en in het bijzonder de staat van de banden.
In het geval dat er gevaar dreigt, komt de Adac razendsnel in actie en wordt ruimte vrijgemaakt in de dichtstbijzijnde werkplaats van de organisatie. Ook wanneer de druk in een van de banden een bar afwijkt van het gewenste, wordt meteen een rustplaats of tankstation opgezocht om een en ander te verhelpen.
De Adac zegt dat het van trailers op afstand diagnose kan stellen. Dit kan natuurlijk alleen met de nieuwste trailers, er zijn er nog heel veel zonder telematicasysteem. De Adac denkt dat met diagnose op afstand de servicetijd in de werkplaats met een kwart teruggebracht kan worden. “Werkplaatsen weten nu eenmaal van te voren wat ze te wachten staat en kunnen de onderdelen al klaar liggen. Er zal minder gezocht hoeven te worden”, zegt de Adac. Het preventiesysteem van de Adac richt zich wat trailers betreft in eerste instantie op de banden, het EBS, de remmen dus, en op koelmotoren. Duidelijk is dat telematica de sleutel is en dat het Adac-systeem met name aantrekkelijk is voor grotere vloten, dus van meer dan vijftig eenheden. De service is merkonafhankelijk.
Het nieuwe systeem wordt de komende maanden, van mei tot en met juli, in de praktijk uitgetest.