Al eerder bracht De Jong vergezeld van de pers bezoeken aan Calais, waar een grote groep van zo’n 2500 illegale migranten openlijk probeert zich in vrachtwagens te wurmen die onderweg zijn naar Engeland. Nog steeds krijgen chauffeurs bij wie verstekelingen in de truck zijn gevonden hoge boetes. Maar bescherming hiertegen aan Franse kant blijft uit, volgens De Jong. Het plan van de Europarlementariërs, transportorganisaties en vakbonden, dat ze vandaag aanbieden aan de Europese Commissie, bestaat uit tien punten:
1. | Betere doorstroming en beveiliging van de toegangswegen naar Calais |
2. | Grotere parkeerplaats binnen beveiligd gebied zodat je altijd rijdend binnen kunt komen |
3. | Betere beveiliging van de corridor tussen de Franse en de Britse controlepunten |
4. | Vergroting van het aantal rijbanen bij de Franse en Britse douane van 2 naar 3 |
5. | Alle chauffeurs die hierom vragen, moeten een CO2-check kunnen krijgen (daarmee kunnen mensen in vrachtwagens worden opgespoord) |
6. | Inzet van langere treinen via de tunnel en vlottere doorloop bij de tunnel (er zijn nu nog veel storingen in het laadsysteem om de vrachtwagens op de trein te krijgen) |
7. | Plaatsen barrières en hekken langs de aanrijroute om toegang voor migranten lastiger te maken |
8. | Chauffeurs die de speciale hulplijn van de Franse politie bellen, moeten kunnen rekenen op politieassistentie binnen 15 minuten (zoals door Frankrijk in januari toegezegd) |
9. | Verplaatsing tentenkampen van migranten naar locatie buiten Calais en deze migranten daadwerkelijk opvangen |
10. | Voor Britse instanties: chauffeurs niet beboeten als ze zich hebben gehouden aan de UK Borders Checklist en voorafgaande controles hebben laten uitvoeren door de Franse autoriteiten |
“Als het probleem niet breed wordt aangepakt en er alleen wordt ingegrepen in Calais, ontstaat een waterbedeffect”, vreest De Jong. “Dan proberen de migranten wel via België, Hoek van Holland of IJmuiden naar Groot-Brittannië te reizen.”