bekeken: 388 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Nieuwe assen en andere banden bij DAF

DOMEIN: Carrosserie

Geplaatst op: 18 juni 2019, 11:41

Leestijd: 2 minuten

DAF Trucks presenteerde in Spanje een reeks vernieuwingen waardoor het merk zich nadrukkelijker positioneert in de bouwsector. Het merk scoort momenteel uitstekend in het trekkersegment in de diverse Europese deelmarkten.

Nu is het wel zo, dat je bouwtrucks hebt, en bouwtrucks. DAF heeft bijvoorbeeld geen aangedreven vooras. Sommige DAF-dealers importeren daarom trucks van het Tsjechische merk Tatra, dat wel voorwielaandrijving biedt. Tatra gebruikt cabines en aandrijflijnen van DAF en voegt daar voorwielaandrijving en een verdeelbak aan toe. Om toch mee te kunnen komen in tal van deelsegmenten, introduceert DAF een aantal nieuwe assen, die ook weer homologatie van nieuwe banden vereisen.

Tien ton

Meest in het oog springend is dat DAF komt met een tientons vooras. Hierbij wordt uitgegaan van paraboolvering. Een vooras met zo’n hoge toegestane aslast is van belang voor meerassige voertuigen die een laadkraan achter de cabine hebben. En nu ze toch bezig waren bij DAF, komt er ook een tientons naloopas met dubbele montage. Dan zijn er nog enkele aangedreven tandemstellen tot een maximum van 26 ton. Weer een voorbeeld van iets wat nieuw is bij DAF, in een segment waar de Eindhovense fabrikant tot nu toe weinig deed. Door DAF goedgekeurde banden zijn van Goodyear en Michelin. Het gaat dan resp. om de Regional RHS II HL en de X Multiway HD XZE. De maat is 385/65 R 22,5. Beide hebben Load-index 164. Ook nieuw is een tien tons luchtgeveerde naloopas met dubbele montage.

Steeds vaker zien we bij vierassers dat er met een zogenaamde tridem-asopstelling wordt gewerkt. Dus drie assen achteraan het chassis. DAF komt nu met een chassis dat ook zo’n tridem heeft, maar waarvan de achterste as een achttons gestuurde sleepas is. In combinatie met de vooras, ontstaat zo een lange bakwagen die toch heel kort kan draaien. Van de trucks waarmee we in ZuidSpanje in de groeve actief waren, was dit het exemplaar met verreweg de kortste draaicirkel. Volgens DAF scheelt het dik 4,6 meter draaicirkel vergeleken met de normale vierasser met voorloopas.

FTM

DAF heeft nog een chassis dat het moet hebben van zo’n tridem. Dat is de nieuwe zwaar transporttrekker FTM. In combinatie met een 530 pk motor, kan deze trekker zeker flinke gewichten aan, maar laat DAF ook zien dat het nog niet in de eredivisie van zwaar transport trekkers meedoet met WSK’s, TRK’s, extra koeltorens achter de cabine en motorvermogens die richting de 700 pk gaan. Dit neemt niet weg dat deze FTM zeker in aanmerking komt voor transporten tot 120 ton. In dat geval moeten de assen achter wel van het naafreductietype zijn. Voorzien van de normale hypoïd-assen houdt het voor deze DAF met 70 ton wel op. Tijdens eerste testritten werd overigens op 40 ton gereden, met een goed meesturende Kässbohrer dieplader.

Wendbaar

In de bouw komt DAF ook met een echte vijfasser, een 10×4. Bij deze vijfasser gaat het juist minder om wendbaarheid en meer om laadvermogen, er zijn twee tientons voorassen gemonteerd. Met zijn tridem asopsteling en zijn wendbaarheid, is de vierassige DAF FAW goed voor 44 ton GVW. De nieuweling gaat pas in het vierde kwartaal van dit jaar in productie. Dit wordt mede mogelijk gemaakt doordat de beide aangedreven assen zijn gevat in een 26 ton tandem, die ook nieuw is bij DAF. De genoemde vijfasser 10×4 noemt DAF gewoon ‘FAD’ met een GVW van 49 ton. En wat die wendbaarheid betreft: we kregen nog even de kans om met een LF bakwagen te rijden in bergachtig gebied. De 49 graden wieluitslag van deze lichte truck maakten dat de haarspeldbochten zonder problemen genomen konden worden.

Dit is een artikel uit het juninummer van Aftersales Truck.

Tags: , ,

Drie nieuwe banden van…Vervoerder van kunst koopt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties