bekeken: 444 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Nieuw van Scania: truck en bus in één

DOMEIN: Carrosserie

Geplaatst op: 11 juni 2019, 10:18

Leestijd: 1 minuut

Scania heeft een nieuw, zelfrijdend, volledig elektrisch voertuig ontwikkeld dat zowel als bus als als distributietruck dienst kan doen. Scania’s conceptvoertuig voor de stad is ontworpen met de flexibiliteit om forenzen ’s ochtends en ’s avonds naar hun werk en weer naar huis te brengen, overdag goederen rond te brengen en ’s nachts afval op te halen.

Talloze steden zoeken naar veranderingen voor het stedelijke vervoer, gedreven door de noodzaak van lagere uitstoot en minder files. De technologische en infrastructurele vooruitgang in elektrische en autonome voertuigen zal voor steden belangrijk zijn om het overstappen naar een duurzaam vervoersysteem mogelijk te maken.

In Scania’s nieuwste conceptvoertuig NXT kunnen de voor- en achteraandrijfmodules worden aangebracht op de carrosserie van een bus, een distributievrachtwagen of een vuilniswagen. De busmodule werd onlangs getoond in Stockholm.

Verandering

Het commercieel vervoer vormt op vele manieren de hartslag van een stad. Het vervoert mensen naar het werk, naar school, voedsel wordt bij winkels en restaurants gebracht, geneesmiddelen aan ziekenhuizen geleverd en afval opgehaald en ingezameld. In de visie van Scania zijn deze vervoersstromen verre van geoptimaliseerd. Zo worden goederen geleverd tijdens de ochtendspits, precies wanneer de meeste mensen onderweg zijn. President en ceo Henrik Henriksson: “Bij Scania kunnen we het gehele vervoerssysteem voor steden niet opnieuw ontwerpen. Wat we wel kunnen doen, is een verandering teweegbrengen. Dat is het idee achter NXT: op een andere en duurzame manier nadenken over vervoer en voertuigen.”

Openbaar vervoer was er altijd al om gedeeld te worden. En dat moet nu naar een hoger niveau worden gebracht. Met een hogere mate van automatisering is het eenvoudiger om meer flexibiliteit in het openbaar vervoer te introduceren. De NXT weegt minder dan acht ton, dus ongeveer evenveel als een trekker in het zware vervoer. De actieradius schat Scania op 245 kilometer.

Tags: , , ,

Duizendste MAN connectedAcht DAF’s CF voor Hogenboom…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties