bekeken: 226 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

‘Niet iedereen wil een A-merk’

DOMEIN:

Geplaatst op: 1 juli 2020, 09:25

Leestijd: 4 minuten

Sinds november vorig jaar is een nieuw, onafhankelijk bandenservicebedrijf actief op een nieuw ontwikkeld bedrijventerrein in Nijkerk. Trucksbandenkoning wil met een gevarieerde voorraad en met de nodige nieuwe equipment een plekje op de servicemarkt veroveren.

Seriose Gulian

Dus je begint in november 2019 met je nieuwe bedrijf, in een nieuw pand, nieuwe equipment en met tal van transportbedrijven in je directe en indirecte omgeving. De economie loopt gesmeerd, de perspectieven zijn goed. Alles lijkt goed te gaan in het nieuwe jaar, maar dan. “Natuurlijk was het hier ook wel even rustig, maar ik kan nu zeggen dat mei 2020 onze beste maand is tot nu toe”, zegt de kersverse eigenaar Seriosa Gulian.
Samen met zijn compagnon Grisha Torosyian runt hij sinds 2010 een transportbedrijf in Deventer dat voornamelijk binnenlands werk doet. “Dat kan koerierswerk met een grote bestelauto zijn of transport met een trekker met trailer en alles daar tussenin.” Het bedrijf beschikt over twintig trekkende eenheden en opereert ook vanuit Amersfoort, niet ver dus van het nieuwe bandenservicebedrijf. “Het idee voor een eigen bandenservicebedrijf ontstond toen we bezig waren met een eigen pand voor het transportbedrijf. We beseften dat we daar ook onderdelen wilden opslaan die we misschien snel nodig konden hebben. En misschien konden we dat ook wel voor anderen doen.”

Kwaliteit èn prijs

Gulian maakt er geen geheim van dat uiteraard kwaliteit op de eerste plaats komt. “Maar wij merken dat de klanten ook goed kijken naar de prijs. Het heeft ertoe geleid dat we zowel A-merken als B-, en C-merken aanbieden. Niet iedereen wil per se een A-merk”, zegt Gulian die van Armeense afkomst is. “Maar toen we dit bedrijf opzetten, wilden we dit een zo Nederlands mogelijke uitstraling geven. Dus oranje met een passende naam. Het valt hem op, dat Nederland een topklasse infrastructuur heeft. “De wegen hier zijn buitengewoon goed. Dan kun je wel met een A-merk gaan rijden, maar dat heeft volgens deze klanten niet zo veel zin.” Gulian zegt dat hij daarnaast voldoende klanten heeft die om andere redenen met goedkopere banden rijden. Bijvoorbeeld transporteurs die actief zijn in het rijden van stenen, of bedrijven die afval verwerken.” Hij zegt dat dezelfde marktsegmenten zichtbaar zijn in het lichtere vervoer. “Natuurlijk leveren we ook banden voor bestelauto’s. Daar heersen ook uiteenlopende opvattingen over welk type band het beste past bij een bepaald soort werk.”

Uitlijnen en balanceren

Gulian legt uit dat alle prijzen die Trucksbandenkoning communiceert, all-in zijn. “Dus geen misverstanden over balanceren en monteren, dat zit er allemaal bij in. Maar wanneer een klant zijn voertuig uitgelijnd wil hebben, dan kan dat, maar dan moet daar een aparte afspraak voor worden gemaakt, met een aparte factuur.” Voor de concurrentie zeggen de mannen van Trucksbandenkoning niet bang te zijn. “Zeker de grotere bandenbedrijven, waarvan er eentje ook een vestiging hier in Nijkerk heeft, zijn volgens ons aan de dure kant. Daarbij hebben we zeker niet de pretentie dat we het iemand moeilijk gaan maken. We weten maar al te goed dat de markt groot en divers is. Daar komen ook veel relaties in het persoonlijke vlak bij kijken. Voor ons zal het nog even duren eer we dat opgebouwd hebben, maar het begin is in elk geval goed”, zegt Gulian vol zelfvertrouwen.

Chinees of cover

Truckbandenkoning heeft ook een groot aantal banden van Bandag op voorraad. “Dat is waar klanten ook om vragen. Ze bekijken heel goed voor welk werk een band geschikt is. Soms volstaat om te kiezen voor een gecoverde band van dit merk. Het valt me daarbij op dat er ook regelmatig naar Chinese merken wordt gevraagd, bijvoorbeeld Ling Long. Op een trailer gaat zo’n band zeker lang mee, maar een A-merk band is bijna twee keer zo duur.” In een hoekje van het pand staat een aantal A-merk banden waarvan de profielen nog redelijk zijn, maar de schouders zien er slecht uit. “Alle reden dus om ze weg te doen, maar dat vind ik verspilling. Ze gaan naar Bandag en krijgen een nieuw loopvlak en schouders. Dan kunnen ze weer mee op een trekas”, zegt Gulian geroutineerd. Hij maakt er geen geheim van dat hij frequent Chinese banden adviseert, juist vanwege de volgens hem uitstekende kwaliteit van ons wegennet. Gulian zegt dat hij desgewenst in Nijkerk banden kan opsnijden en hij is bekend met het vierlevensverhaal van Michelin. Daarvan stelt hij vast dat het in de praktijk weinig tegen komt.

Altijd open

De mannen van Trucksbandenkoning weten dat prijs en kwaliteit niet de enige criteria zijn om een plek in de markt te veroveren. “Daarom zijn we zijn altijd bereikbaar. Daartoe hebben we een avonddienst ingesteld waarin bandenmonteurs rouleren. Toen we begonnen, zagen we best vaak dat we moesten opdraven voor bandenpech. Vanuit onze locatie zijn we snel op de A28 en op de A1. Dat speelt natuurlijk mee. Maar de afgelopen tijd is het met bandenpech verhelpen veel minder geweest.” Volgens Gulian komt dit mede doordat vanwege de pandemie, er veel minder buitenlandse trucks in Nederland zijn geweest de afgelopen tijd. Hij verwacht dat de servicebus de komende tijd weer frequenter zal moeten uitrukken om gestrande chauffeurs te helpen. In die bus bevindt zich een volledige banden(de)montagemachine. Wielen zijn een ander typisch voorbeeld van een product, dat ze op voorraad hebben.

Gulian heeft ervoor gezorgd dat wanneer klanten door bandenpech in de problemen komen, hij een aantal voertuigen klaar heeft staan als vervangend vervoer. “We zijn ook met verhuur begonnen. Klanten kunnen kiezen vanaf 3,5 ton, we hebben verder een Fuso van 7,5 ton, we hebben een trailer en we hebben bakwagens van 12 en 18 ton. Hier bij het bedrijf nog een Renault trekker, een merk waar we zelf goede ervaringen mee hebben. Ook dit idee kwam vanuit het transportbedrijf. Deze voertuigen kunnen we ook inzetten voor onze eigen werkzaamheden, het is maar net hoe het uitkomt. Maar negen van de tien keer kan ik een gestrande klant tijdelijk weer op weg helpen en daar gaat het om!” Gulian geeft nog een voorbeeld van een situatie waarbij hij weliswaar zijn uiterste best doet, maar waarbij hij toch misschien niet de gewenste band kan verkopen. “We zouden graag meer banden voor bakwagens op voorraad hebben in de 17,5 inch maat. Maar ze zijn om wat voor reden dan ook, niet te krijgen nu. Dus heb ik zelf een bestelling geplaatst bij Bandag, waardoor wij in elk geval weer klanten kunnen helpen.”

Uitbreiding

De toewijding is groot bij de Trucksbandenkoning. Gulian merkt ook aan zijn klanten dat ze zijn directe en nuchtere houding waarderen. Wat zijn de plannen voor de toekomst? “We denken aan een vestiging in Zuid-Holland. Bleiswijk kent veel transportbewegingen, maar het mooiste zou de regio Rotterdam zijn. Daar kijken we nu even rond. Afhankelijk van hoe het verder gaat in de wereld, zouden we misschien voor het einde van dit jaar al concrete stappen die kant op kunnen maken.”

Hella preferred partner…Vrachtwagenheffing pas in 2024
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties