fbpx
bekeken: 151 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Minder as, langer DPF-leven

DOMEIN:

Geplaatst op: 13 november 2020, 10:54

Leestijd: 2 minuten

Texaco lanceert een premium olie in de inmiddels bekende Delo-lijn. Het betreft een zogenoemde ultralage as-versie, gericht op het voorkomen van de bekende problemen waar de Euro-VI-techniek mee kampt.

Shawn Whitacre, senior staff engineer voor de productontwikkeling van motorolie bij Chevron: “Een DPF kan dankzij Delo 600 ADF tot wel 2,5 keer zo lang meegaan.”

Het is inmiddels een veel gehoorde klacht, behorende bij Euro VI: problemen met de emissienabehandelingssystemen. Vaak laten zich die samenvatten met een verstoppend DPF en de navenant stijgende verbruikscijfers van diesel en Adblue. Texaco ondervroeg 97 Britse wagenparken met Euro VI. Driekwart van hen ervaart de genoemde problemen. In 46 procent van de vloten met specifieke DPF-problemen was handmatige regeneratie van het filter noodzakelijk. Met name bezorgers in stedelijke gebieden scoorde hoog op dit vlak, maar ook regionale distributie ontkomt er niet aan, net zo min als langeafstand-distributie.

En het is niet alleen het DPF, ook EGR en SCR spelen hun rol in de statistieken. Echter, het DPF vangt tot 98 procent van de roetuitstoot op in de vorm van as en roet. As is onbrandbaar materiaal dat voortkomt uit metaalhoudende smeermiddeladditieven. De diesel-oxidatiekatalysator zet CO om in CO2. Door oxidatie van de onverbrande koolwaterstoffen stijgt de temperatuur van de uitlaatgassen, wat de DPF-functie weer ondersteunt. SCR, ofwel selectieve katalytische reductie, helpt om NOx op te splitsen in N2 en H20 (water).

Bescherming

De nieuwe Delo 600 ADF, die het antwoord wil zijn op de genoemde issues, voldoet aan industrienormen zoals Acea E6 en API CK-4 net als aan de verschillende specificaties die de OEM’s hanteren. In die testen is de geboden bescherming tegen motorslijtage een belangrijk gegeven en Texaco benadrukt dat op dit vlak geen compromissen zijn gedaan.

Nu zijn er meer zogenoemde Low SAPS-olies te koop. Delo’s 600 ADF gaat een stap verder door het asgehalte niet tot 1,0 procent te beperken maar tot 0,4 procent. Dergelijke ultralage as-olies zijn volgens Texaco de toekomst, gezien de steeds strengere emissienormen. “Een conventioneel smeermiddel levert verschillende soorten as op: natrium, calcium, magnesium, zink, fosfor en silicium”, aldus Shawn Whitacre, senior staff engineer voor de productontwikkeling van motorolie bij Chevron, de moeder van Texaco. “Motorslijtage levert echter ook as op in de vorm van ijzer, koper, aluminium, lood en tin. Ten slotte is het milieu nog een bron. Echter, slijtage en milieu maken maar tien procent uit van het totaal aan as in een DPF, negentig procent komt vanuit het gebruikte smeermiddel.”

Omnimax

De bescherming die de nieuwe olie biedt is gestoeld op de Omnimax gedoopte technologie, waar tien jaar ontwikkeltijd in ging zitten. Behalve de al besproken nabehandelingsbescherming zijn ook verlenging van het verversingsinterval en brandstofbesparing belangrijke voordelen die de technologie volgens de fabrikant biedt. “In verschillende testen (zowel in laboratoria als op de weg) kwamen we op zo’n drie procent brandstofbesparing doordat het DPF minder snel verstopt en dus minder tegendruk biedt, maar ook minder vaak hoeft te regeneren. Dit in vergelijking met een olie die maximaal 1 procent as bevat.”

Tractiebatterij voor ruim 1000…Balanceren met korrels
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties