fbpx
bekeken: 339 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Megaclaim tegen DAF om deelname truckkartel

DOMEIN:

Geplaatst op: 29 september 2020, 09:58

Leestijd: 2 minuten

De stichting MKB-Claim is een bodemprocedure gestart tegen DAF en heeft de truckfabrikant gedagvaard voor schade als gevolg van deelname aan het truckkartel. Daarvoor zijn op MAN na alle truckfabrikanten al door de Europese Commissie beboet.

Door geheime prijsafspraken tussen de truckfabrikanten hebben bedrijven een te hoge prijs betaald voor de aanschaf van hun vrachtwagens. Ook is daar gevolgschade uit voortgekomen, zoals te hoge verzekeringspremies. Voor de ruim drieduizend bij MKB-Claim aangesloten bedrijven wordt de schade geschat op 410 miljoen euro.

Aansprakelijk

DAF is hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade veroorzaakt door het kartel. DAF kan de schade die het voor andere merken moet betalen op zijn beurt verhalen op de andere fabrikanten die aan het kartel deelnamen. MKB-Claim voert de procedure in opdracht van de Stichting Aequitas Belangenbehartiging.

Uit onderzoek van het door MKB-Claim ingeschakelde economische bureau blijkt dat er gemiddeld 10,3 procent per vrachtwagen te veel is betaald in de periode van het kartel. De hoogte van de schade is afhankelijk van het jaar van aankoop en kan, inclusief wettelijke rente, oplopen tot 30.000 euro per vrachtwagen.

Daarnaast vordert MKB-Claim te veel betaalde verzekeringspremies. Afnemers betaalden tot 5 procent te veel verzekeringspremie, omdat deze premie mede gebaseerd is op de aanschafprijs van de vrachtwagen. Ook deze kosten worden door MKB-Claim op het kartel verhaald.

Teleurstellend

In 2018 stonden partijen al voor de rechter in een poging om onder leiding van de rechter tot een schikking te komen. Dit leidde niet tot onderhandelingen. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Jarenlang hebben de grote truckfabrikanten hun klanten het vel over de oren getrokken. Het is teleurstellend dat een gerenommeerd bedrijf als DAF geen verantwoordelijkheid neemt en niet zelf met een voorstel komt om klanten schadeloos te stellen. DAF en de andere fabrikanten hebben de betrokkenheid bij het kartel namelijk al toegegeven.”

DAF wil geen commentaar geven.

Truckkartel

Deelnemers bij het kartel waren DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler (Mercedes-Benz). MAN kreeg geen boete, omdat het als klokkenluider onder de clementieregeling viel. Scania wilde niet schikken met de Europese Commissie en kreeg in 2017 een boete van 880 miljoen euro, waartegen het in hoger beroep ging. Daarmee komt het totale boetebedrag op 3,8 miljard euro. Door de boetes staan de verboden afspraken en het onrechtmatig handelen vast. Elke deelnemer is aansprakelijk voor alle schade die het kartel heeft veroorzaakt.

Scania vernieuwt en versterkt…Kwart meer incidenten met…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties