bekeken: 623 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Meervoudige metamorfose bij CB

DOMEIN:

Geplaatst op: 10 maart 2020, 09:04

Leestijd: 4 minuten

Logistiek dienstverlener CB, bekend van logistiek rond boeken maar ook actief in andere logistieke disciplines, bevindt zich in de slotfase van een metamorfose. Onlangs werd duidelijk welke richting het op gaat inzake verduurzaming van het wagenpark. Manager vervoer Arjan de Jong legt uit.

Arjan de Jong, manager vervoer CB.

Aan de veranderingen gingen duidelijke doelstellingen vooraf: CB wil in 2020 met het wagenpark 40 procent minder CO2 uitstoten en 80 procent minder fijnstofdeeltjes dan in 2015. Daarvoor zijn vier gebieden gekozen om dat waar te maken. Slimme logistiek, meer duurzame voertuigtechniek, het uittesten en implementeren van andere brandstoffen dan dieselolie, en betere en meer consequente coaching van chauffeurs.

De Jong legt uit dat deze voornemens tot flinke veranderingen in de dagelijkse operationele gang van zaken hebben geleid. “We hebben ruim honderd bakwagens rijden, zes trekker-trailer combinaties, drie wipkar-combinaties en één LZV. Met de trekker-trailer-combinaties schakelen we nu over op LNG en we nemen deel aan een Europese studie met bio-LNG. De bakwagens laten we zoveel mogelijk op HVO rijden, in een 20% blend. Dat is een wat duurdere brandstof, maar we bereiken er al een fikse reductie van CO2-uitstoot mee. Verder komt er een elektrische bestelauto in de vloot, een Renault en twee Iveco Daily 7,2 tonners op CNG”, legt De Jong uit.

Vooralsnog zet De Jong in op HVO voor de grote bulk van dagelijkse ritten met bakwagens. “Daarvoor is HVO ideaal: het is beschikbaar en het effect op het milieu is het grootst, voor nu. Natuurlijk zou je willen dat alles emissieloos gebeurt, maar dat lukt gewoon nog niet. Zo’n tien procent van onze trucks rijdt dagelijkse ritten die korter zijn dan honderd kilometer. Die kun je het eerst vol-elektrisch maken. Dat is nu nog onbetaalbaar, ook met subsidies. Maar wanneer elektrische trucks goedkoper worden en de batterijen een langere actieradius garanderen, dus zeg 200 in plaats van 100 kilometer, dan kunnen we 40 tot 50 procent van de vloot elektrificeren.”

‘In 2020 met het wagenpark 40 procent minder CO2 uitstoten en 80 procent minder fijnstofdeeltjes dan in 2015’

De recent aangeschafte LNG-trucks worden ingezet op pendeldiensten tussen de depots van CB. Die bevinden zich verspreid over het land en in het Vlaamse Zele. Bovendien worden ze ingezet voor vervoer van en naar opdrachtgevers / afnemers met grote volumes. “Langere afstanden en hogere gewichten zullen elektrische tractie in het zware segment voorlopig onmogelijk maken. Wellicht dat dat wel lukt met waterstof. Voor nu kunnen we vooruit met bio-LNG, waarbij we voor Volvo gekozen hebben, een merk waar we na de laatste tender volledig op zijn overgestapt”, aldus de Jong.

Dealerrelatie

De Jong zegt dat in principe elk truckmerk mee wordt genomen bij een tender voor nieuwe trucks. “Dat was bij de vorige tender ook zo. Dat het nu Volvo geworden is, en dat we op één merk overschakelden, waar we er voorheen twee hadden, vloeide voort uit het feit dat de dealer hier duidelijk een stap harder liep. Denk dan aan huurauto’s op dagen dat we met piekvolumes te maken hebben, maar dan wel in onze kleuren.”

Qua omvang van het wagenpark zou het denkbaar zijn om een eigen werkplaats te hebben. “Maar we zijn een integrale logistieke dienstverlener, geen transportbedrijf. En met de dealer als buurman is een eigen werkplaats dan zeker niet nodig.” De Jong legt uit dat dealer Van Dijk Trucks aandacht besteedt aan klanten over alle contacten op alle niveaus. “Dus het moet klikken tussen de chauffeur en de monteur. De chauffeur moet zich welkom en gezien voelen. Dan zijn er de planning van ons en de receptie van hun. Ook dat moet klikken. Daartoe organiseren we om de zoveel tijd even een meeting, zodat iedereen weet hoe of wat en dat iedereen elkaar kent. Dan is er het niveau wagenparkbeheer hier en verkopers bij de dealer, en tot slot de directeuren. Ook die moeten elkaar begrijpen. Tot dusverre werkt deze werkwijze super”, aldus De Jong.

“Dat het nu Volvo geworden is, en dat we op één merk overschakelden, waar we er voorheen twee hadden, vloeide voort uit het feit dat de dealer hier duidelijk een stap harder liep.”
– Arjan de Jong –

CB heeft een chauffeursbestand van 150 man. De Jong zegt ernaar te streven dat er zo min mogelijk verloop is. “Onlangs is het me overkomen dat er iemand wegging, omdat die een betere baan kon krijgen, dichterbij huis en met een prima salaris. Verloop onder chauffeurs bij CB is een uitzondering. “Ik geloof in het startpunt medewerkertevredenheid, wat leidt tot klanttevredenheid en als we de productiviteit met een schuin oog in de gaten houden, dat automatisch leidt tot rendement. Het goede financieel maandresultaat is dan een gevolg van deze focusgebieden en niet een lijdend voorwerp.”

Planning

Ook op het gebied van het combineren van ritten heeft CB volgens hem vooruitgang geboekt. “We rijden met een motorwagen-aanhangwagencombinatie naar Oldenzaal. De motorwagen geladen voor de binnenstad, de aanhanger voor een opdrachtgever met groot volume. Die koppelt de chauffeur af, daarna doet hij zijn ronde in de stad en wanneer hij weer koppelt, heeft de klant de aanhanger volgeladen voor Culemborg. Dat zijn hele efficiënte ritten, die bewijzen dat bij slim plannen, duurzaamheid en rendement hand in hand gaan.”

CB vervoert een half miljoen pallets, maar de volumes voor de diverse klanten verschillen nogal. “Dat heeft geleid tot een planningsysteem, waarbij we zelf één van de keuzes zijn voor ons plansysteem. We weten dus ook hoe netwerken van andere logistieke dienstverleners werken, waar we mee samenwerken. Zo kan het makkelijk voorkomen dat zendingen worden uitbesteed, omdat dat efficiënter is. Bijvoorbeeld wanneer we een zending van enkele pakjes hebben voor een bepaald afleveradres dat morgen niet zo goed in ons netwerk past, maar wel heel erg goed in het netwerk van een vervoerspartner. De palletzendingen kunnen we meestal het beste zelf.”

Stadshubs

De trend naar ‘stadshubs’ aan de rand van de stad, waar goederen worden overgeslagen om vervolgens door derden bijvoorbeeld elektrisch naar het eindadres te worden vervoerd, is De Jong niet ontgaan. “We hebben er berekeningen op los gelaten. Hieruit blijkt dat we liever gebruik maken van stadshubs bij kleinere stedelijke agglomeraties, dan bij grote steden als Den Haag en Amsterdam. Voor deze grote steden geldt dat wij zoveel volume de stad inbrengen, dat we goedkoper zelf met een elektrische bestelauto kunnen vervoeren dan inkopen bij de stadshub. Wel werken we in Amsterdam bijvoorbeeld samen met een vervoerspartner die kleinere zendingen aflevert met elektrische cargobikes. Maar in andere steden blijkt dat we zoveel minder hoeven te bezorgen, dat we dat liever uitbesteden aan het bedrijf achter de stadshub, omdat onze chauffeur dan meer volume weg kan brengen in de regio op die dag. Zo geldt voor alle ritten een nieuwe afweging. De basis daarvan is kwalitatief hoogwaardige data”, aldus De Jong. Voor Culemborg, de hoofdvestiging van CB, gebruikt het bedrijf een elektrisch ondersteunde bakfiets om de boeken en andere spullen emissievrij bij de klanten te krijgen.

CB verzorgt dagelijks zo’n 2500 zendingen en dankzij de nieuwe plansystematiek kan elke klant rekenen op levering binnen 24 uur na bestellen. Het nieuwe planningssysteem is overigens geleverd door Ortec. “Je kunt bij ons tot 23:00 uur bestellen, waardoor we om 01:00 uur pas een overzicht hebben van wat waarheen moet. Tegen die tijd is er letterlijk al flink ‘voorgesorteerd’ op wat er wellicht staat te gebeuren, waardoor we in alle rust de bestelling de dag erop uitleveren.”

Derde Lean & Green ster…Pon prijst Pouw Automotive en…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties