fbpx
bekeken: 197 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

MAN maakt werkplaatsen klaar voor e-mobiliteit

DOMEIN:

Geplaatst op: 11 november 2020, 11:01

Leestijd: < 1 minuut

MAN Truck & Bus breidt zijn activiteiten op het gebied van e-mobiliteit uit en bereidt zijn Europese werkplaatsen voor op het onderhoud aan elektrische voertuigen.

De overgang naar e-mobiliteit stelt MAN Truck & Bus voor een groot aantal nieuwe uitdagingen. Niet alleen als fabrikant van elektrisch aangedreven voertuigen, maar ook op het gebied van service en aftersales.

In Nederland heeft MAN al sinds geruime tijd landelijk dekkend netwerk met dealerbedrijven die zodanig zijn ingericht dat zij de service van MAN ook in het tijdperk van elektrisch aangedreven voertuigen kunnen waarmaken. Deze MAN e-mobility-dealers zijn qua sales en service klaar voor de MAN eTGE en eTGM. MAN wil tegen eind 2020 in totaal 110 servicepunten in Europa operationeel hebben voor elektrische voertuigen. Tegen eind 2021 volgen nog zestig extra werkplaatsen. De voorbereidingen voor de bestaande MAN-servicewerkplaatsen zijn opgesplitst in drie fasen – van alle aspecten van de reparatie van hoogspanningsinstallaties tot de specialisatie van werkplaatsen in e-mobiliteit. 

Speciaalgereedschap

Naast het ontwikkelen van kennis in de werkplaatsen gaat MAN de servicepunten ook uitrusten met speciaalgereedschap voor elektrische voertuigen. De fabrikant zal ook nieuwe processen en werkmethoden implementeren om ervoor te zorgen dat er veilig aan elektrische voertuigen wordt gewerkt. Elk van de geselecteerde MAN-servicepartners krijgt bovendien minstens twee geschoolde elektrotechnici voor voertuigtechniek. Zo zorgt MAN ervoor dat er in elke regio experts zijn die zijn opgeleid in het omgaan met elektrische voertuigen en deze ook vakkundig kunnen repareren.

Accu’s

Het MAN e-mobility-concept voor werkplaatsen houdt ook rekening met het retourneren, vervangen en repareren van hoogspanningsaccu’s in elektrische voertuigen. Deze accu’s moeten volgens strikte veiligheidsvoorschriften worden opgeslagen en vervoerd. Omdat het aantal accu’s nu nog laag is en de kosten relatief hoog, voorziet het concept niet in opslag of reparatie van batterijen bij de dealer. Als een batterij dus aan vervanging toe is, wordt de oude rechtstreeks naar de fabriek in Duitsland gestuurd.

‘Brandstof- en…AVT-groep biedt snelle…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties