bekeken: 137 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

LVS gedijt goed in Friesland

DOMEIN:

Geplaatst op: 25 juni 2020, 09:27

Leestijd: 4 minuten

Inmiddels al weer bijna twee jaar geleden nam het Noord-Hollandse Van der Linden van Sprankhuizen de Friese dealerbedrijven van M.S. de Vries over. Wij praten bij met directeur Jos Bot over vooroordelen, tradities en de samenwerking tussen de West-Friezen en de Friezen.

Door de overname groeide het aantal gecombineerde Volvo- en Renault Trucks dealerbedrijven onder het LVS-merk uit naar een totaal van vijf. Verder betekende het een verdubbeling van het rayon.
We spreken directeur Jos Bot in de vestiging in Heerenveen. Wie daar recent niet meer geweest is ziet dat er een ware transformatie heeft plaatsgevonden. De receptie is volledig nieuw ingericht, er zijn nu desks geplaatst waar medewerkers met een headset op de klanten te woord staan. Een heel verschil met de balie die hier in het verleden stond. Verder is er een nette leestafel bij de koffiemachine geplaatst en staat er een fruitmand met vitamines voor het grijpen. Ook in de werkplaats en in de kantoren heeft duidelijk een frisse wind gewaaid in Heerenveen.

Vertrek uit Beetgum ligt weliswaar gevoelig bij de voormalige eigenaar maar is volgens Bot onvermijdelijk. 

Jos Bot: “Wij waren in Noord-Holland succesvol als Volvo- en Renault Trucks dealer met vestigingen in Zwaag, Broek op Langedijk en in Beverwijk en de ambitie was om te groeien. De overname van Mulder Trucks door Volvo Truck Center BV in 2007 sneed ons de pas af om in zuidelijke richting te groeien waardoor ons vizier op Friesland gericht werd. We hadden altijd al een uitstekende samenwerking met Piet de Vries van M.S. de Vries & Zonen en het was dan ook vanzelfsprekend dat we in gesprek raakten. Opvolging was er niet bij De Vries en zij stonden open voor een gesprek wat leidde tot de overname in 2019. Belangrijk voor ons was dat het een echt familiebedrijf was, eigenlijk net als LVS. Voor ons was de mogelijkheid om het bedrijf over te nemen de uitgelezen kans om tot de gewenste schaalvergroting te komen binnen de merken waar we ons goed bij voelen. Ik ben altijd trots op de beide prachtige merken die we vertegenwoordigen en dit paste gewoon goed bij ons.”

De nieuwe vestiging ontbeert een gasaansluiting en telt 500 zonnepanelen aangebracht op het dak. Verder is de nieuwe Volvo Trucks en Renault Trucks dealervestiging volledig geschikt is voor de reparatie van LNG, CNG en elektrische voertuigen. De nieuwe vestiging zal vanaf 14 september operationeel zijn maar of en wanneer er een grote opening komt is nog even afwachten in verband met de corona-crisis.

Investeringen

Over en weer zijn er de nodige vooroordelen over de bewoners aan weerszijden van de afsluitdijk. Zo zouden de Friezen bijzonder stug zijn en de Noord-Hollanders net wat te veel praatjes hebben. Bot: “Natuurlijk kenden we de vooroordelen maar ik moet zeggen dat het enorm meegevallen is aan beide kanten. Ten eerste waren veel Friese vervoerders toch al klant bij ons. Die kenden onze manier van werken dus al doordat ze gebruik maakten van onze werkplaatsen. Bij de vestigingen in Heerenveen en Beetgum was er aanvankelijk een ‘kat uit de boom kijken’-houding maar dat sloeg al snel om. In de beide Friese vestigingen was een frisse wind nodig. We hebben in Heerenveen behoorlijk geïnvesteerd in het pand. De receptie, de werkplaats maar ook het terrein kregen een opknapbeurt en die investeringen leverden ook vertrouwen op. Niet alleen bij het eigen personeel maar ook bij klanten. Die zien ook dat we een slag maken want daar was het gewoon tijd voor.”

‘Het marktaandeel van Renault Trucks moet in deze regio omhoog kunnen’

Nieuwe vestiging

Investeren doet LVS momenteel in Leeuwarden waar een compleet nieuwe vestiging verrijst. De vestiging in Beetgum waar het allemaal begon voor M.S. de Vries komt daarmee te vervallen. Bot: “In Heerenveen zitten we in een prima pand op een locatie die uitstekend bereikbaar is. Bovendien zitten we daar zo ongeveer op de stoep van één van onze grote klanten. In Beetgum ligt dat wat anders. Niet alleen was het pand niet meer up-to-date, ook de locatie is niet ideaal. Nieuwbouw op die locatie lag dan ook niet voor de hand. Voor de familie De Vries was dat een gevoelig punt, waarvoor alle begrip, maar de wereld verandert. Investeren in een nieuwe vestiging op een B-locatie zagen we dan ook niet zitten. Vandaar dat we nu op bedrijventerrein De Zwette V in Leeuwarden aan het bouwen zijn. Daar komt een compleet nieuwe werkplaats met zeven, 30 meter lange werkstraten. Hierdoor kunnen ook LZV combinaties compleet naar binnen. Van de zeven werkstraten zijn er drie uitgerust met een lange, betonnen werkputten. Deze staan, net als de drie kortere putten in verbinding met de centrale, ondergrondse vloeistofopslag. De inrichting wordt grotendeels door Brekupa verzorgd. De remmentestbank is van Maha.

Nieuwe naam

Met de nieuwe vestiging in Leeuwarden verdwijnt de naam M.S. de Vries van de gevel, om plaats te maken voor het LVS-logo. Jos Bot: “Dat is een keuze die we gemaakt hebben. Na de overgangsperiode van twee jaar vinden we het belangrijk om met één naam te werken, en dat is het LVS-merk. Daarmee onderstrepen we de éénheid van de groep en dat werkt bijvoorbeeld door in het verkoopteam van Renault Trucks. Daar hebben we nu Bonne Hielkema aangesteld voor de Renault Trucks verkopen in het hele LVS-gebied, dus in Noord-Holland én in Friesland. We focussen erg op Renault Trucks want dat marktaandeel moet omhoog kunnen in ons gebied. Voor Volvo Trucks liggen we prima op koers, mede door de succesvolle I-Save modellen. Helaas is de nieuwe generatie Volvo Trucks uitgesteld tot begin volgend jaar maar met de huidige modellen hebben we een sterk programma.”

Vreedzame overname

Overnames vanuit het zuiden richting Friesland waren niet altijd zonder risico. Het was in 1345 dat de legermacht van de Noord-Hollandse graaf Willem van Henegouwen Friesland binnen wilde trekken. De invasie werd afgeslagen door de Friezen en bij It Reade Klif bij Warns werden de Hollanders het water in gedreven en doodgeslagen. De meer dan 500 slachtoffers kleurden de golven van de Zuiderzee rood. Je zou het een slecht voorteken kunnen noemen voor een Noord-Hollandse overname in Friesland, maar dat weerhield Jos Bot van Volvo Trucks-dealer Van de Linden van Sprankhuizen, kortweg LVS er niet van om in 2017 M.S. de Vries over te nemen. Een overname die een stuk subtieler en vreedzamer verliep, zo blijkt als we terug kijken.

HAVI en Neste: frituurvet…Asse Bruinenberg neemt Wago…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties