bekeken: 165 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Kleine min Nederlandse truckmarkt in 2019

DOMEIN: Truckverkoop

Geplaatst op: 8 januari 2020, 12:32

Leestijd: 2 minuten

Blijkens cijfers van RAI CarrosserieNL sluit de Nederlandse truckmarkt 2019 af met een min van welgeteld één procent. Er werden dertien procent minder trailers verkocht dan in 2018, meldt de instantie.

In december werden 787 zware bedrijfswagens geregistreerd, een daling van 17% ten opzichte van december 2019. Het aantal registraties in 2019 is 1% lager dan in 2018. RAI CarrosserieNL zegt dat niet alle voertuigen die aangemeld waren voor de noodprocedure tachograaf zijn opgenomen in deze cijfers. Dus er zit nog enige ruis in deze gegevens. Bij de trekkers nam het aantal registraties in december met 17% af naar 387 stuks. In heel 2019 zijn er 8% minder trekkers geregistreerd dan in 2018. De top-3 van merken in dit kwartaal bestaat uit DAF (34%), Scania (22%) en Volvo (18%).

Trailers

Nadat er zeven maanden lang een daling van het aantal registraties te zien was, laat december weer een stijging zien: er zijn 546 opleggers geregistreerd, ongeveer veertig meer dan in december 2018, wat een toename van 6% betekent. Voor heel 2019 noteren we 12.782 opleggers, oftewel 13% minder dan in 2018. De top-5 van de opleggers bestaat uit Krone (24%) Schmitz (22%), van Hool (5%), D-Tec (5%) en Pacton (5%).

De top-3 van opleggerinrichtingen wordt gevormd door huifopbouw (27%), gesloten opbouw (17%) en geconditioneerd met temperatuurregeling (17%). Van alle in 2019 geregistreerde opleggers werd 53% door een Duitse fabrikant gemaakt, in 2018 was dit nog 62%. Het aandeel van de Nederlandse fabrikanten is in 2019 gegroeid naar 31%, in 2018 was dat 26%. Ook het marktaandeel van de Belgische fabrikanten is toegenomen, van 8% naar 11%. Bij de opleggers met een huifopbouw bestaat de top-3 uit Krone (45%), Schmitz (28%) en Kögel (7%).

Meer bakwagens

Waar de trekkers dus in de min eindigden, werden in ons land afgelopen jaar meer bakwagens verkocht. In 2019 zijn er 6190 geregistreerd, 4% meer dan in 2018. De top-3 inrichtingen in 2019 bestaat uit voertuigen met een gesloten opbouw (20%), voertuigen met een haakarm (11%) en geconditioneerd met temperatuurregeling (11%). Ruim een kwart van de bakwagens met gesloten opbouw was een DAF, Mercedes had een marktaandeel van 22% en Volvo 16%.

Lichte bedrijfswagens

Na drie maanden daling van het aantal nieuw geregistreerde lichte bedrijfswagens zien we in december weer een stijging, van 8%. Daarmee komt het gehele jaar 2019 uit op een min van 3%. De merkentop-3 in de periode tot en met november bestaat uit Volkswagen (20%), Mercedes (15%) en Ford (14%). De top-3 inrichtingen bestaat uit gesloten opbouw (92%), pick-up truck (2%). Een derde plek is voor de voertuigen met neerklapbare zijschotten (1%). De top-3 van de marktverdeling van de lichte bedrijfswagens met een gesloten inrichting bestaat uit Volkswagen (21%), Mercedes (15%) en Ford (14%).

Tags: , , , ,

‘Diverse oorzaken afnemend…Nieuwe Duitse regels…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties