bekeken: 141 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Klaar voor een nieuw hoofdstuk

DOMEIN:

Geplaatst op: 24 juni 2020, 09:22

Leestijd: 4 minuten

Na 35 jaar deed directeur Klaas van Ziel het bedrijf over aan zijn twee zoons, Bart en Nico. Dat was begin mei. In de afgelopen decennia groeide het bedrijf flink. Maar wat wordt de koers nu we in een ongekende crisis zitten en de wereld in hoog tempo lijkt te veranderen?

Er wordt nog flink gewerkt bij transportbedrijf Van Ziel, ten westen van Tiel nabij de A15. De meeste klanten van het bedrijf bevinden zich in de chemische sector, die bekend staat om zijn strenge veiligheidsvoorschriften. Zelfs nu de regels enigszins versoepeld zijn, hanteert de directie van Van Ziel een streng beleid waarbij trucks dagelijks gereinigd worden en alles ontsmet. “Alle chauffeurs hebben desinfecteringsmiddelen bij zich en mondkapjes”, legt een van de nieuwe directeuren, Bart van Ziel, uit. Hij zegt dat de chemie als eerste de klappen voelt wanneer het economisch minder gaat. “Andersom klimt de chemie ook weer als eerste uit het dal”, zegt vader Klaas, die het gesprek bijwoont. Bart van Ziel zegt dat de klanten van zijn bedrijf minder chemicaliën en andere gevaarlijke stoffen nodig hebben in deze onzekere tijden. “Dus we zijn nog zeker voldoende in beweging, maar de beladingsgraden liggen wel wat lager nu.”

Charters

Van Ziel rijdt met twintig combinaties in eigendom, en nog eens tien die ter beschikking staan van charters. “Daarvan staat een klein deel stil”, zegt Van Ziel. “We hebben een pool opgesteld, waardoor we iedereen toch wanneer dat kan ritten gunnen. In feite hebben we nu geen tien, maar acht charters nodig. Dus we rouleren ze met de andere acht, die anders niks meer te doen zouden hebben. Op die manier kan iedereen toch gewoon zijn boodschappen blijven doen.” Hij legt uit dat er dagelijks meerdere telefoontjes binnenkomen op het bedrijf van eigen rijders die om werk vragen. “Hoe groot de omvang is van de pool van stilstaande eigen rijders weten we niet, maar we vermoeden dat het er veel zijn. Dat aantal telefoontjes wordt tot nu toe nog steeds elke week meer.”

Ambassadeurs

De familie Van Ziel begrijpt maar al te goed, dat betrokken, enthousiaste chauffeurs en charters de sleutel zijn tot succes bij de klanten, die in een ronduit veeleisende branche zitten. Alle trucks moeten ADR-gekeurd worden, wat inhoudt dat ze aan meer veiligheidseisen moeten voldoen. Daarbij speelt ook het gewicht nog een rol. Toch willen ze bij Van Ziel dat de chauffeur over het nodige comfort beschikt onderweg. “Alle trucks hebben een standairco, een extra kist aan de trailer om gevaarlijke stoffen borden e.d. in op te bergen, een magnetron en een koelkast. We geven chauffeurs tot op bepaalde hoogte inspraak in de auto die ze willen”, legt Bart van Ziel uit. “Maar als zo’n auto 20.000 euro duurder wordt, dan moeten we even passen.”

Dagelijks komen er meerdere telefoontjes binnen van eigen rijders die om werk vragen

Bij Van Ziel wordt met drie truckmerken gereden, DAF, Volvo en Scania. Uit het gesprek valt af te leiden dat het aandeel Scania, nu nog vier trucks, niet zal groeien. “We letten goed op het verbruik en op de prijs-prestatieverhouding. Dan merken we dat deze truck het op het gebied van restwaarde of zuinigheid niet echt beter doet zoals wordt gepretendeerd. We zien bij het andere Zweedse merk juist wel dat er sprake is van een gezonde restwaarde”, legt Nico van Ziel, de broer van Bart uit. Alle drie erkennen dat trucks in hoog tempo veel zuiniger worden en duidelijk is dat men vooruit kijkt naar een mogelijk nieuw model van DAF. Voor de korte termijn wil Van Ziel gaan rijden met een Volvo met turbocompound, waarbij ook dit merk de lat voor het verbruik duidelijk hoger legt. Voor de opvallend rood-witte kleurstelling liet vader Klaas van Ziel zich inspireren door Deense trucks. “Daarmee ben ik samen met truckspuitbedrijf Bronk uit Beusichem om tafel gaan zitten. Opvallende kleuren en verder geen poespas”, is het devies van Klaas van Ziel.

Twee trailermerken

Trailers zijn voor het gevaarlijke stoffen zo mogelijk belangrijker dan trucks. Een kenmerk is dat ze vaak zo goed onderhouden worden, dat ze geen jaren, maar decennia lang meegaan. Zo ook bij Van Ziel. Zoon Bart en vader Klaas tonen mij een trailer en laten me het bouwjaar raden. Het blijkt 1989 te zijn. De trailer van het Franse merk Magyar krijgt na een jaar of acht een make-over. Daarbij wordt de tank van het chassis gelift en worden onderstel en bovenbouw geheel gereviseerd. Logisch dus dat de trailer er dan weer even tegen kan. Een tweede merk waar bij Van Ziel mee wordt gereden, is het Vlaamse Van Hool. Uit het gesprek wordt duidelijk, dat het Franse merk de voorkeur heeft. Alle rollende materieel wordt bij specialisten in onderhoud gegeven. Bij de trucks is meest sprake van R&O contracten, bij de trailers is dat niet anders. “Maar er is een verschil: voor de trailers werken we met twee onderhoudsbedrijven, eentje voor de bovenbouw, dat is Burg Trailer Services en eentje voor de onderbouw dat is TSV uit Veenendaal”, zegt Nico van Ziel. De mannen geven toe dat het laadvermogen wat minder wordt, vanwege zwaardere trekkers, die het gevolg zijn van strengere Euronormen. Het kan enigszins wringen met de Duitse wetten ten aanzien van maten en gewichten, waaruit blijkt dat 40 ton toch echt het maximum is. “Dat betekent voor ons dat we uitgaan van een laadvermogen van 24 ton bij een één-kamertrailer.”

Klapbanden

Van Ziel heeft na ontevredenheid over het bandenmerk waar ze mee reden, een praktijktest gedaan met Hankook banden. Dat is goed bevallen, met als gevolg dat stap voor stap zowel trekkers als trailers op dit merk gaan rijden. “We kregen zo maar de ene klapper na de andere. Dat klapbanden en gevaarlijke stoffen niet samen gaan, hoef ik niet uit te leggen”, zegt Bart van Ziel. “We hebben met dit type trailers weinig kans dat de boel kantelt, maar dat risico moet je natuurlijk zo klein mogelijk houden. En meestal heb je toch wel gevolgschade aan de trailer. Hoe dan ook, we werken al lang samen met Profile, zij checken ook de bandenspanning. Wanneer de band op is, gaat hij weg. In ons vak kunnen we ons geen herprofilering veroorloven.”

Telematica

Van Ziel is ultramodern wanneer het op planningssoftware en telematica aankomt. Het bedrijf gebruikt software van Fourtrans, een bedrijf dat inmiddels ook een chauffeursapp heeft ontwikkeld die volgens Bart van Ziel ‘alles’ doet voor de chauffeur. “Tot en met waar je de trailer weer schoon moet maken, want je hebt verschillende trailers en verschillende ladingen. Hoe vaak moet je naspoelen? De leidingen ook? Van die dingen. In de toekomst koppelen we de facturatie ook aan dit systeem, dat zal de overzichtelijkheid verder vergroten”, verwacht hij. “Het doel van zo’n systeem is niet alleen transparantie in je werk. Transparantie is natuurlijk cruciaal wanneer je wekelijks 200 ritten doet. Dan moet je opletten dat de facturen goed lopen. Maar het gaat ons vooral om rust voor de chauffeurs en voor de planning.”

Wanneer we ons gereed maken voor het maken van enkele foto’s, doen Bart en Nico van Ziel nog even een ander klein klusje tussendoor. Ze lopen weg van tafel en Klaas van Ziel kijkt me met pretoogjes aan. “Ze hebben de passie wel hè?”

36 FH’s Van der Lee –…44,4% minder nieuwe…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties