fbpx
bekeken: 421 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

‘Je moet er wel gevoel bij hebben’

DOMEIN:

Geplaatst op: 23 april 2020, 09:53

Leestijd: 4 minuten

Aan de provinciale weg N332 is vlakbij Holten een van de grootste trailerwerkplaatsen van ons land verrezen, de vijfde werkplaats van Muller European Truck & Trailer Care in de naaste omgeving. Voor de toenemende klandizie staan nu 35 poorten ter beschikking.

– Vijfde werkplaats van Müller European Truck & Trailer Care –

Drijvende kracht achter dit grote gebouw is Anton Müller, die al sinds 1993 het onderhoud en beheer van het wagenpark van Müller Fresh Food Logistics combineert met het doen van trailerservices voor derden. “We vroegen ons al enige tijd af hoe we de toenemende vraag naar onze services het beste konden invullen”, legt Müller uit. “We zagen dat de enige zichtlocatie die er nog was te koop kwam. Dit stuk grond was geschikt voor een grote trailerwerkplaats met omliggende grond om trailers te kunnen opstellen en om te kunnen manoeuvreren. We bouwen in het nieuwe pand de nieuwe trailers op die we voor Schmitz-klanten hebben opgehaald en die we gaan afleveren. Ook voor koelmachinespecialist Carrier verrichten we zulke diensten. Voor die merken zijn we een echt steunpunt. Dat gaan we nu verder professionaliseren.”

Müller benadrukt dat de vier andere werkplaatsen waarover hij de scepter zwaait op de bedrijventerreinen op en rond de hoofdvestiging van het logistieke familiebedrijf, gewoon open blijven.

Drie wasstraten

Een rondgang door het pand leert dat Müller precies op tijd heeft toegehapt wat betreft de aanschaf van de grond. “We beschikken over drie wasstraten en daarnaast bevinden zich twee opstelplaatsen voor koeltrailers die we van binnen kunnen reinigen”, aldus Müller. Werkplaatschef Harold ten Veen zegt: “We willen bij alles wat we doen de HACCP-regels naleven. Dat betekent dat er nooit stof in een trailer mag zijn, voordat die met een klant meegaat. Dus niet op de vloer, maar ook niet in, om of bij de koelmachine. Dit is echt een must in de levensmiddelenbranche.”

Het nieuwe pand is een toonbeeld van duurzame bouw. Müller en Ten Veen laten een ruimte zien, met veel opslagtanks en warmtepompen. “Op het dak liggen 900 zonnepanelen die via warmtepompen de vloerverwarming op temperatuur houden. Ondergronds bevindt zich een opslagtank voor opgevangen hemelwater waar 40.000 liter in kan, bedoeld voor toepassing in de wasstraten. Het gehele pand is voorzien van ledverlichting en we hebben van de mogelijkheid gebruik gemaakt om zulke verlichting ook meteen bij de vier andere panden te realiseren.”Drie andere plekken in de werkplaats zijn gereserveerd voor de opbouw van nieuwe koelmachines. Hier werkt Müller samen met Carrier. Nabij de werkvloer bevindt zich een kantoor met daaronder een klein onderdelenmagazijn, wat door Carrier aangevuld wordt. “De meeste koelmachines die we gaan monteren, zijn volledig elektrisch. We zijn een van de drie werkplaatsen die koeltrailers kunnen opbouwen die fungeren zonder dieselmotor. Dit systeem is niet afhankelijk van de trailerfabrikant. Het betreft dus een emissievrije koeltrailer die enige tijd zijn eigen energiebehoefte verzorgt.”

Müller en Ten Veen nemen ons mee naar buiten, en laten daar laadpalen zien die bedoeld zijn voor dit nieuwe type koeltrailer, dat werkt met een koelmachine zonder dieselmotor. “Intussen heeft Schmitz bekend gemaakt op termijn ook met zo’n type koeltrailer te zullen komen”, zegt Müller. Het pand beschikt verder over twee apk-straten en een ruime schadeafdeling waar aan zestien trailers tegelijk gewerkt kan worden. Daarnaast is een afdeling waar aan acht nieuw af te leveren trailers tegelijk kan worden gebouwd. Aan de zijkant bevindt zich een extra toegangsdeur om de benodigde onderdelen voor de schadeafdeling en voor de nieuwbouw zo snel mogelijk naar een magazijn te krijgen, dat eruit ziet als een eiland.
Centraal bevindt zich de werkplek van Ten Veen, die op die manier het overzicht kan houden. “Je moet er wel het gevoel bij houden, dat is belangrijk. Daartoe kunnen monteurs van twee kanten mijn afdeling op lopen en kan ik goed zien wat er allemaal gebeurt. Ik werk samen met de voormannen die op andere afdelingen overzicht houden en zo zien we bijtijds of de gewenste planningen ook gehaald worden. Zo houden we elkaar scherp, blijven we kort op de bal en kunnen we de klant op elk moment op de hoogte houden.”

Grote werkplaats

Müller European Truck & Trailer Care beschikt in Holten over 35 nieuwe doorrijstraten en er komen 30 mensen te werken. Onderdelen worden betrokken van de trailerfabrikanten, van Carrier en van Bulthuis. Het pand meet 4000 vierkante meter en staat op een stuk grond van 3,1 hectare, waar nu 1,6 hectare van bebouwd is en waar nog 1,5 hectare terrein omheen ligt. Er kunnen vijftig trailers geparkeerd worden. Müller bezit verder nog een werkplaats in Duiven.

Welke procedures?

Müller en Ten Veen hebben methodes ontwikkeld om de genoemde elektrisch functionerende koeltrailers op te bouwen en om de benodigde onderdelen tijdelijk op te slaan. “Hoe sla je tijdelijk meerdere accu’s op? Welke procedures moet je in acht nemen bij de opbouw van trailers met onderdelen die werken met hoogspanning? Daar zijn nu nog geen procedures voor, maar wij proberen onze methodes erkend te krijgen als mogelijke leidraad om de juiste regelgeving hieromtrent te ontwikkelen”, zegt Müller. “Vast staat dat zulke regelgeving er moet komen. Het elektrificeren van (al dan niet getrokken) voertuigen is op termijn een onomkeerbaar gegeven.”

Müller hanteert voor een koeltrailer een levensduur tot wel ruim over de tien jaar. “Dat halen wij omdat we intensiever onderhoud plegen. We reinigen om de drie weken alle bodems. Daarbij zorgen we ervoor dat schijfremsystemen ook worden schoongemaakt. Bij aflevering krijgt een trailer een FRC-keuring mee, en daarna herkeuren we nog eens bij het negende en het twaalfde jaar.”

Nieuwe apk-straten met remmenbank. Anton Müller was eind jaren tachtig een van de eerste ondernemers met zo’n nieuwerwetse elektronische remmenbank. Die VLT-bank beviel zo goed dat deze na ruim een kwart eeuw trouwe dienst werd vervangen. Voor de nieuwe locatie volgde dus uiteraard een VLT liftbank. Het werd er een met spelingsdetector en twee vloerverrijdbare kuilkriks. Oog voor detail: Tegeltjes in Müller-kleuren.

Corona-effect

Vanwege de pandemie zag Müller zich genoodzaakt de opening van het nieuwe, opvallende gebouw uit te stellen. De opening gebeurt nu gefaseerd in april en Müller en Ten Veen hebben het tempo van de afrondende werkzaamheden verlaagd. “Voor veel vervoerders zal gelden dat 2020 een verloren jaar is. Wij zullen het zeker redden, ook met deze nieuwe werkplaats. Al voor kerst bleek ons dat we veel werk zouden krijgen wat betreft het afbouwen van nieuwe trailers. Daar zijn we al mee bezig. Ook de wasstraten functioneren al. Maar we zien ons wel genoodzaakt om overuren te vermijden en we willen graag dat het personeel alle vrije en ATV-dagen gewoon opneemt. Zo moeten we elkaar helpen door deze situatie en alvast een stip op de horizon zetten voor 2021.”

Twee scenario’s voor de…Martins Industries schenkt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties