bekeken: 194 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Jacobs test uitschakeling cilinders

DOMEIN:

Geplaatst op: 3 juli 2020, 12:37

Leestijd: < 1 minuut

Het Amerikaanse bedrijf Jacobs, bekend van de redelijk lawaaiige Jake-Brake, zet zijn expertise in om een systeem te ontwikkelen dat bij geringe belasting van de vrachtwagendiesel enkele cilinders tijdelijk uit kan schakelen.

Jacobs Engine Systems is al enige tijd actief met deze zogenoemde cylinder deactivation. Het systeem wordt nu volop in de praktijk getest. Gebleken is dat, wanneer het systeem werkt met het zogeheten dynamic skip fire-systeem (DSF) van toeleverancier Tula, de verbranding verbetert en de uitlaatgastemperatuur, belangrijk voor de uitlaatgasnabehandeling, optimaal blijft.

Optimaal

DSF bekijkt elke 90 graden krukasomwenteling welke cilinders het best ontstoken kunnen worden. Hiervoor is razendsnelle software nodig. Op die manier functioneert de diesel onder alle omstandigheden optimaal, is de bedoeling van Jacobs.

Het idee is ontstaan, omdat veel truckdiesels relatief vaak niet helemaal belast worden, maar slechts in deellast functioneren. In die deellast functioneert een diesel sowieso beter dan een benzinemotor, maar met deze aanpassingen kan er een flinke efficiencyverbetering behaald worden, zegt Jacobs Engine Systems. 

Marktrijp

Volgens Jacobs laat het nieuwste systeem uitgerust met DSF zien dat bij duizend toeren de uitlaatgastemperatuur met 100 graden Celsius stijgt en dat het brandstofverbruik met 25 procent afneemt. Op de testbank bleken nog reducties mogelijk in de uitstoot van 45 procent NOx en 1,2 procent CO2. Jacobs zegt dat het systeem na jaren van testwerk nu marktrijp is.

Zes MAN’s TGE voor Pakket…MAN test autonome trucks met…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties