fbpx
bekeken: 280 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

ING: 35 procent minder nieuwe trucks

DOMEIN:

Geplaatst op: 15 juli 2020, 09:53

Leestijd: < 1 minuut

Het aantal registraties van nieuwe trucks zal in 2020 met iets minder dan 35 procent afnemen tot een totaal van zo’n 10.400 voertuigen. De afzet van nieuwe trailers zal in 2020 met ruim 35 procent inzakken.

Dat verwacht ING Economisch Bureau in zijn nieuwe assetvisie voor de truck- en trailermarkt. De oorzaken die het daarbij noemt, zijn de bekende: transporteurs en vlooteigenaren worden door de coronacrisis geconfronteerd met een lagere vervoersvraag en investeren fors minder in nieuwe trucks en trailers. Ook hebben productieonderberekingen voor vertraging in de levering van bestaande orders gezorgd. Ook acht ING de invoering van nieuwe regels, zoals de smart tachograaf in 2019, van invloed op het aantal registraties van nieuwe trucks en trailers.

Herstel

In 2021 verwacht ING een licht herstel, als dan ook de economie zich weer herstelt. Zelfs dan is de verwachte afzet van 10.900 nieuwe eenheden ruim onder het tien jaarsgemiddelde van ruim 13.000.

Behalve het uitvallen van de vervoersvraag zijn er meer redenen waarom transporteurs en vlooteigenaren een rem op de investeringen zetten. Zo zijn er doordat er minder files zijn efficiencyslagen te maken en is materieel beter te benutten. Ook de inzet van langere voertuigen kan de aanschaf van nieuwe trucks beïnvloeden. Sectorbankier Machiel Bode van ING: “Ook schaalvergroting door overnames kan voor efficiëntere benutting van capaciteit zorgen. Digitalisering en inzet van platformen helpen daarbij.”  

Wél investeren

Wat daarentegen een reden kan zijn om wél investeringen op te schroeven is het feit dat bedrijven die voor supermarkten, bouwmarkten en tuincentra werken dit jaar wel meer werk hebben. Ook kunnen zuinigere en geavanceerdere nieuwe modellen trucks bedrijven aanzetten tot vervanging.

In ieder geval kunnen bedrijven door het krimpen van de markt hun wagenpark met afstoot van oud materieel versneld opschonen en per saldo efficiënter maken. Dat euro IV en euro V-trucks vanaf 2022 niet langer de Nederlandse binnensteden in mogen, kan hiervoor een extra reden zijn. 

TLN: transport moet in…Shell en OK in assortiment…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties