bekeken: 133 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Het kan altijd beter

DOMEIN:

Geplaatst op: 29 juni 2020, 10:27

Leestijd: 5 minuten

Stel je jezelf eens voor, op de cover van een magazine. De avondvullende workshop Magazine Cover van het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf OOMT biedt precies dat: een cover van elke medewerker die in één oogopslag duidelijk maakt wat voor werkzaamheden iemand gelukkig maakt, waar iemand goed in is en wat zijn of haar unieke bijdrage is. Onderdelendistributeur Bulthuis had er veel profijt van bij de organisatie van zijn tweejaarlijkse Bulthuis Transport Event.

Partnercontent

Het evenement werd voor het eerst gehouden in 2018: een eigen beursconcept, omdat Bulthuis had ontdekt dat bezoekers meer informatie willen over de technische ontwikkelingen, iets wat men miste in de opzet van de huidige beurzen. Commercieel directeur Alexander Hanewinkel: “Veel lokale beurzen zijn relatiebeurzen geworden. Wat wij wilden, was een technische beurs, in samenwerking met onze toeleveranciers, waar we onze klanten konden informeren over hoe wij ze kunnen helpen. Een onderdeel op voorraad hebben, voor een goede prijs en dat drie keer per dag kunnen leveren is niet onderscheidend meer. Wat ons onderscheidt van andere onderdelenleveranciers is dat we kijken hoe we de processen van onze klant en die van onszelf kunnen integreren en zodoende voor iedereen tijd en geld kunnen besparen.”

“We deden de workshop met mensen die niet dagelijks met elkaar samenwerken. Daarna weet je nog beter wat je aan elkaar hebt.”

– Olga Haring –

“Het eerste event in 2018 is heel goed ontvangen, met workshops over bijvoorbeeld tips & tricks voor as-onderhoud, remmenrevisie etc. We hadden workshops voor de monteur, maar ook voor de inkoper en de directie. Bijna alle toeleveranciers schreven meteen in voor de editie van dit jaar. Er is altijd ruimte voor verbeteringen en innovatie. Voor ons geldt niet: we hebben het altijd zo gedaan, dus blijven we het zo doen. We vragen ons continu af: wat is de slimste manier? Om het event team, dat het Bulthuis Transport Event organiseert, nog beter te laten samenwerken, hebben we via OOMT de workshop Magazine Cover gedaan.”

Competenties

De cover van Olga Haring,
marketingmanager Bulthuis.

Marketingmanager Olga Haring: “We waren met zijn zevenen: allemaal collega’s van verschillende afdelingen en locaties, zoals de afdeling administratie en verkoop, mensen die niet elke dag met elkaar samenwerken. Je kent elkaar wel, maar zo leer je elkaar nog beter kennen.”

Een van de werkvormen die werd gebruikt tijdens de workshop is gebaseerd op de DISC-methode, waarbij deelnemers persoonskenmerken aan zichzelf en elkaar toekennen en die mensen grofweg indeelt in een vier types.

Alexander Hanewinkel: “Een van die kenmerken is bijvoorbeeld het snel kunnen nemen van beslissingen. Die geef je aan collega A. Zeer sociaal in de omgang met collega’s is dan weer meer iets voor collega B, enzovoort. Al die competenties hebben kleuren en na afloop blijkt dan dat bij elke collega een bepaalde kleur overheerst. Bij de verschillende kleuren hoort een bepaald type karakter en zo krijg je beter inzicht in hoe iemand in elkaar zit. Nu bleek wel dat in ons geval het team goed samengesteld was, want er zat een mooie balans in van de verschillende kleuren.”

Olga Haring: “De methode maakt het vervolgens makkelijker om bepaalde taken aan iemand toe te wijzen. Toen bleek dat het event uitgesteld moest worden vanwege corona, hebben we die taak aan Alexander gegeven, omdat uit zijn profiel bleek dat hij goed is in het nemen van beslissingen, knopen doorhakken. Teksten uitwerken, puntjes op de i zetten is bijvoorbeeld iets wat ik wel kan, maar wat me heel veel moeite kost. Iemand anders vindt dat werk juist weer fantastisch. Dat soort eigenschappen worden in kernwoorden op de cover gezet: wat je van jezelf sterke punten vindt, maar ook wat de groep sterk aan jou vindt. En de fotograaf heeft van iedereen echt een supergoede foto gemaakt, heel treffend, heel mooi.”

Vernieuwend

Een workshop, waarin medewerkers zichzelf bloot moeten geven, was dat geen lastige opdracht? Alexander Hanewinkel: “Natuurlijk was er vooraf een flinke dosis scepsis, maar achteraf vond iedereen het heel leuk om te doen.”

Alexander Hanewinkel: “Om het event team nog beter te laten samenwerken, hebben we de OOMT-workshop Magazine Cover gedaan.”

Olga Haring: “Ik zag die scepsis ook wel, maar ik was er tegelijkertijd van overtuigd dat dit was waar het bedrijf om vroeg. De truckwereld kan vrij behoudend en hiërarchisch geordend zijn. Mensen zijn niet gewend te zeggen wat ze vinden. Juist bij mensen die wat geslotener zijn, is dit zo waardevol. Iedereen wil gehoord worden, wil gewaardeerd worden. Dankzij de mensen die de workshop gaven, ging het ook hartstikke goed. De energie was er en iedereen was ook echt bereid over zichzelf te vertellen.”

Alexander Hanewinkel: “Ik had zelf nog nooit zoiets gedaan, maar ik sta wel open voor nieuwe dingen. De opdrachten die leidden tot de cover waren ook heel concreet. De adviseur van OOMT en twee workshopleiders waren vervolgens in staat om uit de uitkomsten van de opdrachten een portret van een medewerker samen te stellen waarvan je toch denkt: verrek! Zo had ik het nog niet gezien. Het levert een beter inzicht in collega’s op. Daarnaast heeft het ook zeker het wij-gevoel in het event team versterkt.”

Olga Haring: “Het was een goed werkende groep, maar daarna was het nog beter. Wat de workshop bijvoorbeeld aan het licht bracht, is de sterke, stille kracht in het team: iemand die heel loyaal is, van wie je altijd op aan kunt, maar die nooit nadrukkelijk aanwezig is. Daar is nu echt meer waardering voor. En wat de workshop ook zeker heeft bereikt, is dat er meer begrip is als iemand een keer een slechte dag heeft. Je kunt niet altijd honderd procent fit zijn en het helpt als mensen beseffen dat je niet altijd zo bent.”
De workshop beslaat een uur of drie en aan het eind ervan presenteren de medewerkers zichzelf aan de hand van hun cover tijdens een pitch voor de hele groep. Olga Haring: “Buiten het Transport Event zelf was ook het pad ernaartoe heel leuk en leerzaam voor ons.”

Bulthuis
Onderdelendistributeur Bulthuis is ontstaan vanuit de wagenmakerij die Freerk Bulthuis in 1860 oprichtte. De focus ligt sinds 1977 op de handel in onderdelen voor trucks en trailers. De afdeling trailerbouw is in 2004 verkocht, waardoor Bulthuis zich nu volledig concentreert op onderdelen. Momenteel staat de vijfde generatie Bulthuis, Ronald Bulthuis, aan het roer. Bulthuis telt acht vestigingen door heel Nederland, met het hoofdkantoor in Groningen.

Door De Ogen Van De Klant

Vanuit de afdeling Personeel & Organisatie van Bulthuis werden er tevens plannen gemaakt om ook de OOMT-workshop Door De Ogen Van De Klant te volgen. Hierbij worden de acht vestigingen van Bulthuis bekeken vanuit het perspectief van zijn klanten. Deze plannen zijn eveneens als gevolg van het uitbreken van het coronavirus en de daaropvolgende overheidsmaatregelen on hold gezet.

Alexander Hanewinkel: “En dan is er nog een derde traject dat we binnenkort door bemiddeling van OOMT met Innovam Truckwise gaan doorlopen en dat is het Business Canvas. Daarbij kijken we vanuit de verschillende geledingen binnen ons bedrijf naar onze eigen onderneming. Net als in het geval van de workshop Magazine Cover hopen we daarmee een nog beter beeld van onszelf te krijgen en een heldere lijn uit te zetten naar de toekomst, ook voor alle medewerkers bij Bulthuis zelf. Wij als management kunnen wel een visie hebben, maar weet ook iedereen binnen het bedrijf wat die visie is?”

OOMT-adviseur werkgeverschap

Paul Wagenaar: “Tijdens deze workshop krijgt elke deelnemer een boekje met een aantal werkvormen. De DISC-methode is er een van. Daarnaast hebben de deelnemers ook allemaal in een mindmap gezet wat voor dromen zij hebben. Dat kon met het werk te maken hebben, maar mocht ook iets zijn wat iemand nog wil leren, ervaren etc. De cover geeft van alle werkvormen de essentie van wie iemand is. Daar moesten ze soms wel wat mee geholpen worden. De deelnemers hielpen elkaar ook onderling. Zo was er een marketingmanager die een magazijnman hielp met het formuleren van zijn dromen. Ik ben heel positief over hoe het bij Bulthuis is verlopen. We hebben nog geregeld contact, bijvoorbeeld over wat OOMT nog meer voor Bulthuis kan betekenen. Daarnaast vind ik het mooi om te zien dat het bedrijf meedenkt in deze coronatijd en verschillende acties opzet, zoals een actie voor kinderen waarmee ze een echte Bulthuis Lego-truck konden winnen. Dat tekent het bedrijf en laat zien dat ze willen investeren, ook in hun eigen mensen, via trainingen en opleidingen.”

Nieuw pand en website Jiannis…Californië: in 2045 elke…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties