fbpx
bekeken: 119 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5,00)

GrootJebbink: schadepreventie als corebusiness

DOMEIN:

Geplaatst op: 11 november 2020, 09:06

Leestijd: 3 minuten

GrootJebbink uit Ermelo heeft als ondertitel ‘vehicle safety technology’ en dat dekt de lading volledig. Het bedrijf zet zich namelijk in voor schadepreventie bij intern transport, grondverzet, landbouw, weg- en railbouw, wegtransport en reiniging. Met o.a. camerasystemen, extra verlichting en dodehoeksystemen met actieve monitoring door sensoren werkt GrootJebbink aan veiligheid en schadepreventie.

Partnercontent

GrootJebbink is 25 jaar geleden opgericht als leverancier van met name achteruitrijsystemen. “Met achteruitrijalarmen en camerasystemen wilden we een rol spelen bij het veiliger maken van de werkplek rondom voertuigen. Zo leverden we toen ook al toegangscontrolesystemen voor intern transportmaterieel. Door middel van een pasje of een tag kregen alleen bepaalde mensen toegang tot een heftruck, waardoor ongeoorloofd gebruik niet meer mogelijk was. Samen met een G-krachtsensor werd bij schades meteen duidelijk wie op dat moment met de machine werkte”, vertelt eigenaar en oprichter Eric Groot Jebbink.

Intern transport is nog steeds belangrijk voor GrootJebbink maar het assortiment breidde zich in de jaren uit met onder meer weegsystemen. “Wij zijn voor onze weegsystemen distributeur van het Duitse merk Pfreundt. Die zijn bijvoorbeeld op te bouwen op wielladers en verreikers, waarmee exact het aantal geladen kilo’s gewogen en geregistreerd wordt. Die data ziet de klant terug in de cloud, zodat er permanent een vinger aan de pols gehouden wordt. Met ons weegsysteem weet de planning precies hoeveel goederen er daadwerkelijk worden aan- of afgevoerd per project. We zien tevens een toenemende vraag naar data in alle sectoren en daarbij is dit een heel slim systeem.” 

Goed zicht in het donker

GrootJebbink is verder importeur en distributeur van Nordic Lights werklampen voor de Benelux en Duitsland. Nordic Lights is een Fins kwaliteitsproduct met een bewezen langdurige hoge lichtopbrengst in een solide behuizing. “We leveren veel werkverlichting voor trailers, omdat de ervaring leert dat zo’n lamp een trailerleven echt verlengt. Onze werklampen geven jarenlang een hoge lichtopbrengst, waardoor het zicht sterk verbetert en er minder schades zijn.” 

Ook hier geldt dat goede verlichting de veiligheid ten goede komt. Bijvoorbeeld als extra achteruitrijverlichting voor winkeldistributie. “Een mooie praktijktip van een van onze grootste klanten is om bij trailers met een draaibare as de verlichting te monteren op het spatbord van de wielen op deze as. Dan draait het licht met je mee in de richting waar je heen gaat. Zeer effectief, nietwaar?”

Dode hoek in beeld

De grote omslag voor GrootJebbink kwam met de introductie van de zogenaamde Dobli spiegel. Groot Jebbink: “Dat was in 2003 toen die spiegel verplicht werd. We waren daarmee erg succesvol in Nederland en later ook in België en Denemarken. In totaal hebben we destijds meer dan 200.000 Dobli spiegels geleverd.” 

Inmiddels is ieder zwaar voertuig af fabriek voorzien van een verplichte dodehoekspiegel, maar GrootJebbink zet haar pioniersrol voort met de introductie van onder andere een
actief dodehoek-camerasysteem.
De SmartVue DobliCam is een dodehoekcamera met een ingebouwde sensor. Deze waarschuwt de chauffeur, zodra er iets opduikt in de gevreesde dode hoek, door een akoestisch signaal en met een camerabeeld. 

“Hoeveel spiegels of camera’s er ook op een voertuig zitten, de chauffeur kan daar niet permanent in kijken. Zodra er iets opduikt in de dode hoek klinkt er een geluidssignaal en daar zal hij meteen, en dus sneller, op reageren dan met enkel spiegels of camerabeelden. Dat geluidssignaal is een belangrijke extra functionaliteit, waardoor de preventieve werking sterk vergroot wordt.” 

Een actief dodehoeksysteem is in Duitsland al verplicht gesteld voor LZV-combinaties die na 1 juli 2019 zijn toegelaten. Voor LZV’s van voor deze datum geldt een overgangstermijn tot 1 juli 2022. Ook voor het Verenigd Koninkrijk gelden inmiddels vereisten die opgenomen zijn in de Direct Vision Standard (DVS) en FORS. Het SmartVue DobliCam systeem van GrootJebbink is hiervoor geschikt.

Rondom zicht van bovenaf 

GrootJebbink levert ook een 360 graden camerasysteem waarmee de chauffeur zijn eigen voertuig real time van bovenaf ziet en rondom zicht heeft. “Dit systeem wordt door ons vooral verkocht aan reinigingsdiensten, stadsdistributeurs en ook hulpdiensten als brandweerkorpsen. We kunnen de beelden ook opnemen en in de cloud plaatsen, zodat er altijd achterhaald kan worden waar de voertuigen reden en of ze schade veroorzaakt hebben. Reinigingsdiensten geven aan dat er nogal eens valse claims ontmaskerd worden door dit systeem, want wat is er gemakkelijker dan een schade claimen als de vuilniswagen net langsgereden is? Een klant van ons heeft op een gegeven moment zelfs 9 van de 10 claims kunnen weerleggen. Moet je nagaan wat dat gaat opleveren aan schadekosten en verzekeringspremies.” 

Naast de extra veiligheid zorgt zo’n 360 graden camerasysteem er voor dat de aanschafkosten ervan al snel terugverdiend zijn, omdat sowieso het eigen risico bespaard blijft en de verzekeringspremies laag gehouden kunnen worden. Daarbij komt dat chauffeurs er helemaal mee weglopen. “Ik hoor vaak dat chauffeurs die er aan gewend zijn niet meer willen rijden met een voertuig waar het niet op zit. Puur omdat ze aangeven dat ze anders niet voldoende zicht hebben wanneer dat echt nodig is.” 

Vijf Actros-trekkers voor…‘Brandstof- en…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties