bekeken: 264 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Groei wegvervoer ondanks chauffeurstekort

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 8 januari 2019, 15:39

Leestijd: 1 minuut

In de transport- en logistieksector stijgt dit jaar de vraag naar chauffeurs verder door, maar bedrijven weten de groei nog steeds in te vullen. Bijvoorbeeld door inhuur van eigen rijders, buitenlandse chauffeurs en door efficiëntere inzet van mensen en materieel.

ing-analyseDit en meer blijkt uit het nieuwe ‘vooruitzicht transport en logistiek’ van ING Economisch Bureau. De analyse leert dat logistieke dienstverleners het hardst groeien en dat luchtvaart en spoorvervoer achterblijven.

Brandstofkosten

De marktvraag in de transport- en logistieksector neemt dit jaar minder snel toe, door lagere groei bij opdrachtgevers in de bouw, industrie en detailhandel. Gemiddeld komt er nog twee procent volume bij (2018: drie procent). Hoewel volgens de bank de gemiddelde brandstofkosten na 2018 opnieuw niet veel hoger zullen zijn, stijgen de loonkosten wel stevig. Dit hakt er het meest in bij het wegtransport en in het pakketvervoer. De lonen hebben hier met zo’n vijftig procent het grootste aandeel in de kosten, terwijl de marges onder druk staan.

Loonkosten

Ondanks dat de vraag naar chauffeurs in 2019 nog verder toeneemt, blijft volledige doorberekening van hogere loonkosten een uitdaging. Sectoreconoom Rico Luman van het ING Economisch Bureau: “Een reden hiervoor is dat er nog rek in de capaciteit zit. Voor specifieke bedrijven en specialistisch werk kan een tekort aan chauffeurs zeker beperkend zijn, maar voor de sector als geheel is het nog geen belemmering voor groei”. Met dank aan e-commerce (meer bestelwagens in detailhandel), de toenemend vloot zzp’ers (eigen rijders) als flexibele schil en het groeiende deel van het vervoer door buitenlandse trucks en chauffeurs (internationale ritten, cabotageritten binnen Nederland). Extra efficiency valt ook te boeken door meer samen te werken, betere aansluiting van vraag en aanbod via platforms en benutting van data. Last but not least blijkt schaarste volgens ING te leiden tot innovaties, zoals de inzet van de dubbeldeckstrailer.

Tags: , , , , ,

Wigchers moderniseert…Voor- en nadelen Mobility…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties