bekeken: 402 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Vrijstelling Code 95 per 2020 voorbij

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 2 augustus 2018, 12:11

Leestijd: 2 minuten

Uiterlijk op 1 januari 2020 komt een einde aan de vrijstelling van Code 95 voor chauffeurs die vóór 1 juli 1955 zijn geboren. Dat heeft het ministerie van IenW laten weten aan transporteursorganisatie TLN.

Op zijn website noemt TLN  intrekken van een geldige Code 95 op een geldig rijbewijs “een zeer grote stap. Dit is natuurlijk erg vervelend voor de chauffeurs die het treft. En voor hun werkgevers, in de huidige krappe arbeidsmarkt.”

Rechtszaak

Niettemin heeft TLN naar eigen zeggen “begrip” voor de maatregel. Het departement wil met deze aanpak voorkomen dat Nederland een rechtszaak aan de broek krijgt, aangespannen door de Europese Commissie. Ons land kende tot voor kort als enige een vrijstelling van een geldige Code 95 voor oudere chauffeurs. Tot 1 maart 2015 kregen zij hun papiertje bij het verlengen of omwisselen van het rijbewijs, zonder de elders verplichte 35 uur nascholing. Als de uitzonderingspositie voltooid verleden tijd is, kan een beroepschauffeur alleen via een Verklaring van Nascholing (VVN) de Code 95 opnieuw laten bijschrijven.

Wetswijziging

IenW heeft een wetswijziging in de maak die het mogelijk maakt de Codes 95 die verstrekt zijn onder de vroegere vrijstelling in te trekken. Beroepschauffeurs die willen blijven rijden, moeten alsnog tijdig nascholing volgen. De overige (C en/of D) rijbewijshouders zijn, meldt TLN, verplicht hun rijbewijs om te wisselen voor een exemplaar zonder Code 95.

De eerste maanden van het jaar 2020 lijken cruciaal te worden. Veel chauffeurs hebben vlak voor 1 maart 2015 hun rijbewijs verlengd. Met een looptijd van vijf jaar zal de einddatum dus in februari 2020 liggen, rond de verwachte ingangsdatum van de aangekondigde wetswijziging. TLN verwacht dat wie na die datum nog beroepsmatig wil blijven rijden nu al begonnen met het volgen van de 35 uur nascholing. “Als dat nog niet zo is, dan is snel starten wel het dringende advies.”

Laatste kans

Verder wijst de brancheorganisatie op chauffeurs die in januari 2013 hun laatste kans hebben gegrepen om nog een (C- en/of D-) rijbewijs te krijgen voor tien jaar. Hier liggen de einddata dus in januari 2023. “Het ziet er naar uit dat voor deze groep de wetswijzing echt gevolgen gaat hebben. Als de chauffeur beroepsmatig wil blijven rijden, dan is ook hier het advies om zo snel mogelijk te starten met het volgen van 35 uur nascholing.”

Tags: , , , , , ,

Pensionado moet stilval…Innovaties Bosch op IAA 2018
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Baksteen: 11 augustus 2018 om 16:49

Het hele code 95 systeem is en blijft een lachertje.

Dat code 95 noodzakelijk is voor een chauffeur met beperkte rijervaring, zeg bijv. de eerste 20 jaar, kan ik zeker billijken. Maar dat ik als gepensioneerde oproepkracht code 95 moet hebben is een gotspe.

Vijftig jaar ervaring, miljoenen schade vrije kilometers? Ik kan al die geldbeluste rijschoolhouders nog heel wat leren! Afijn, blijf maar jammeren dat er een groot tekort is aan chauffeurs en besteel de ervaren chauffeurs maar op hun rijbewijs.

Nog heel geregeld maak ik internationale ritten van zo’n 2500 km. Geregeld een gloednieuwe truck mee of een demo truck mee om uit te proberen. Maar over 2 maanden is mijn rijbewijs (met de destijds toegevoegde code 95 voor gepensioneerden) verlopen.

Ik weet niet hoelang ik het rijden nog vol zou willen en kunnen houden. Maar dat maakt niet meer uit. Mijn vrouw is mij voorgegaan en nu laat ik mij ook bestelen van mijn rijbewijs in alle categorieën en zal deze inleveren.

Ik ben toch niet gek? Eerst dik 200 euro betalen voor de medische keuring en een nieuwe chauffeurspas en dan nog 5 dagen ‘onderwijs’ onderwijs volgen met de bijbehorende megakosten.

Jeremieer intussen maar fijn verder over het tekort aan chauffeurs!

Hans

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties