bekeken: 95 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Genmark verwacht verdere groei

DOMEIN: Carrosserie

Geplaatst op: 11 september 2019, 10:34

Leestijd: 4 minuten

Genmark wist de afgelopen jaren flink te groeien. De naderende Brexit en de ‘slowdown’ in tal van economieën gaan daar naar verwachting niks aan veranderen, volgens deze specialist in gensets (power-packs), die worden gebruikt voor de stroomvoorziening van oelcontainers (reefers).

Genmark is specialist in het ontwikkelen en produceren van gensets: systemen die vaak aan containerchassis gemonteerd worden om de geladen koelcontainer inhoudelijk op de gewenste temperatuur te houden. Het bedrijf produceert deze gensets in een fabriek in Spijkenisse. “Hier bouwen we zo’n tien units per week en leveren deze direct aan bij klanten en fabrikanten van containerchassis”, legt Mark Janson uit, die bij Genmark supervisor operations is. Chassisbouwers in Nederland zijn bijvoorbeeld D-Tec, Pacton, Broshuis.

‘Oost-Europa en Noord-Afrika blijken opkomende markten. We hebben daarnaast geen Brexit-vrees.’

Bij een genset gaat het om relatief eenvoudige techniek die in alle omstandigheden betrouwbaar moet zijn. “Veel koelcontainers worden vanuit de haven over grote afstanden landinwaarts vervoerd. Dat verklaart ook waarom we ook in landen buiten Nederland succesvol blijken met de verkoop van gensets.” Janson legt uit dat Duitsland, Frankrijk, en de Britse eilanden de voornaamste afzetmarkten buiten de thuismarkt zijn. “Spoedig zullen Polen, Hongarije en nog enkele andere Oost-Europese landen volgen”, verwacht hij.

Genmark biedt een vijftal verschillende modellen aan. Daarbij zit ook een genset die aan de truck gemonteerd kan worden. “Dat is ideaal voor chauffeurs die erg vaak van chassis moeten wisselen. Daar komt ook nog bij dat de motor van de truck niet altijd hoeft te draaien om de genset aan de gang te houden.” Alle gensets die Genmark levert worden uitgerust met een Yanmar- dieselmotor, een type dat we ook van koelmotoren kennen die op trailers worden opgebouwd. Die motoren voldoen volgens Janson aan de Stage 5 emissie-eisen. “Die zijn wat minder streng dan Euro 6, maar ook in deze categorie kleinere motoren zijn de emissie-eisen de afgelopen jaren flink verscherpt.”

Telematica

Ook bij de gensets raakt telematica en ‘connectedness’ steeds meer ingeburgerd. “Dat is vooral omdat klanten het graag willen. Ze willen op afstand kunnen uitlezen wat de temperatuur is binnen de betreffende container. Uiteraard hebben we hierop ingespeeld.” Janson noemt nog een reden waarom zijn bedrijf de focus heeft op telematica: “Een van de oorzaken van onze groei is dat steeds meer goederen geconditioneerd vervoerd moeten worden, klanten eisen dat. En dat geldt niet alleen voor foodproducten, maar ook voor apparatuur, zoals bijvoorbeeld MRI-scanners.”

Parts bestellen

Genmark heeft een internettool bedacht om klanten snel onderdelen te kunnen laten bestellen. “We hebben onze sets zo ontworpen, dat alle sets zeker negentig procent identieke onderdelen hebben”, legt Janson uit. “Op ons portaal registreren klanten zich en via het dashboard kunnen ze dan snel onderdelen bestellen, garantie claimen mocht dat nodig zijn en bekijken welke dealer het dichtst bij ze in de buurt zit.” Janson zegt ernaar te streven dat klanten in geval van service-behoefte overal snel geholpen kunnen worden. “Om die reden zetten we nog een servicebus in, om bij klanten snel ter plekke te kunnen zijn. Maar het doel is zeker om het servicenetwerk verder uit te breiden en om dat te doen met meerdere partners.” Genmark beschikt in tien landen over vijftig steunpunten inmiddels, vaak in de buurt van havens of grote transportknooppunten. Daardoor zegt het bedrijf onderdelen binnen 24 uur na bestelling door vrijwel heel Europa te kunnen leveren.”

‘Telematicagebruik neemt toe doordat klanten temperatuurbewaking verlangen.’

Van alle typen trailers op de markt, doen vervoerders om wat voor reden dan ook het langst met een containerchassis. “Dat klopt”, zegt Janson, “de levensduur loopt bij de eerste eigenaar op tot wel vijftien jaar. Daarop zijn onze gensets zeker afgestemd. Pas na duizend draai-uren is er behoefte aan een servicebeurt. Daarbij hoeft de set niet gedemonteerd te worden van het chassis. Maar wanneer een chassis wordt ingeruild door een klant, dan komt het vaak voor dat de genset gedemonteerd wordt, en weer overgezet op het nieuwe chassis, mits nog aan de emissie-eisen voldaan wordt natuurlijk.”

Janson zegt dat Genmark ook regelmatig gebruikte units verkoopt. “Die komen dan terug uit een lease- of huurcontract van een trailer. De sets hebben nog een lange levensduur voor de boeg en hebben optimaal onderhoud gehad. Daar maken we uiteenlopende klanten met de regelmaat van de klok weer blij mee.”

Brexit?

Mark Janson maakt er geen geheim van dat Genmark de afgelopen vier jaar met dubbele cijfers is gegroeid. “We verwachten die lijn ook dit jaar door te kunnen zetten. We zien dat onze klanten merktrouw zijn en dat we nog steeds profiteren van de trend die voorschrijft dat steeds meer producten geconditioneerd vervoerd moeten worden. Hier komt bij dat we zoals aangegeven een groeiende vraag uit Oost-Europa ervaren.” Een ander continent waar Janson groei verwacht voor Genmark is het noordelijk deel van Afrika. “Marokko springt er nu uit natuurlijk. Daar zie je de infrastructuur snel verbeteren en het wagenpark zich verjongen. De economische activiteit is groeiende. Ik verwacht eerlijk gezegd dat andere Afrikaanse landen die zich aan de Middellandse Zee bevinden, snel aansluiting zullen vinden bij het Marokkaanse voorbeeld.” Janson zegt niet te verwachten dat de aanstaande Brexit veel invloed van betekenis op het resultaat van Genmark zal hebben.

Dat de komende generatie gensets geheel emissievrij zal moeten zijn, erkent Janson direct. “We denken dat we binnen nu en enkele jaren een prototype gereed zullen hebben en dat we die binnen nu en vijf jaar gereed zullen hebben voor productie, export en verkoop.” De verwachting is dat dit een batterij-elektrische unit wordt. “We moeten hierop inspelen. We zien dat de trucks ook al elektrisch worden, wat er gebeurt bij stadsdistributie en emissievrije koeltrailers is ook nog een kwestie van tijd. Dat duurt niet lang meer.”

Tags: , , ,

Omzet transport stijgt tiende…Haldex doet aangifte van…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties