bekeken: 379 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
(5,00)
(Inloggen is vereist)

Fraude met tachograaf nauwelijks op te sporen

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 7 februari 2019, 11:06

Leestijd: 2 minuten

Fraude met tachografen in vrachtwagens neemt steeds geavanceerdere vormen aan en is nauwelijks meer op te sporen. Daardoor komt de handhaving op de rij- en rusttijden in het geding. stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in haar signaalrapportage.

De inspectie twijfelt of de tachograaf nog een betrouwbaar handhavingsinstrument is. Minister Van Nieuwenhuizen heeft de signaalrapportage vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Gezien de geavanceerde vormen van fraude uit de ILT haar zorgen over de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs en de verkeersveiligheid. Immers, niet voldoen aan de wettelijk voorgeschreven tijden kan invloed hebben op het rijgedrag. Ook tast fraude het level playing field (eerlijke concurrentie) in de branche aan. De inspectie merkt dat er een daling is van het aantal overtredingen van de rij- en rusttijden. De afname is mogelijk te verklaren uit de moeilijk op te sporen fraude met tachografen.

Onderzoek

In 2017 en 2018 voerde de ILT een strafrechtelijk onderzoek uit naar tachograaffraude in vrachtwagens, in samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie (OM). Uit dit onderzoek blijkt dat fraudeurs nu printplaten en software aan passen om handhaving te bemoeilijken. De fraude met tachografen neemt steeds geavanceerdere vormen aan. Reguliere wegcontroles van de inspectie in 2018 laten manipulatie van de rij- en rusttijden zien van 5 tot 30 procent: bij 1 op de 6 vrachtwagens werd een vorm van manipulatie ontdekt.

Conclusies

De belangrijkste conclusies uit de onderzoeken van 2017 en 2018:

  • eenvoudige fraude was eerder makkelijk op de sporen. Dit zijn fraudes met bijvoorbeeld magneten of het rijden met andermans bestuurderskaart;
  • nieuwe vormen van tachograaffraude zijn bij weginspecties niet of nauwelijks zichtbaar, maar soms pas na een uitgebreid onderzoek;
  • fraudeurs passen printplaten en software aan bij de inbouw van tachografen, waardoor manipulaties moeilijker te ontdekken zijn en de pakkans kleiner is;
  • chauffeurs, eigenaren van vrachtwagens en installateurs van tachografen zijn actief betrokken bij de fraudes;
  • er staat geen straf op het bezit van een gemanipuleerde tachograaf;
  • straffen voor fraude met tachografen staan niet in verhouding tot de winst die criminelen met de manipulaties behalen.

Europees probleem

De manipulaties zijn niet beperkt tot Nederland, zegt de Inspectie. Euro Controle Route (een samenwerkingsverband van Europese handhavingsdiensten) trekt dezelfde conclusies als de ILT, naar aanleiding van soortgelijke gevallen in andere lidstaten. Recentelijk heeft ze hiervoor aandacht gevraagd bij de Europese Commissie. De EC gaat daarom in gesprek met de fabrikanten van tachografen om de beveiliging te verbeteren en informatie over nieuwe detectietechnieken beter met elkaar te delen.

Nederlandse aanpak

Minister Van Nieuwenhuizen wil fraude met de tachograaf stevig aanpakken. Ze kijkt naar hardere sancties voor fraudeurs, zoals het intrekken van vergunningen of de bestuurderskaart. Daarnaast werkt de minister aan een regeling die het mogelijk maakt om de bevoegdheidspas van monteurs bij overtredingen te schorsen of in te trekken. In dat laatste geval kunnen ze hun beroep niet meer uitoefenen.

Tags: , , , , , , , ,

Politiek in actie tegen Waalse…DAF's met schuifschotel voor…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties