bekeken: 63 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Extra subsidie voor werving chauffeurs

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 17 mei 2018, 10:35

Leestijd: 2 minuten

Vakbonden en werkgevers in transport en logistiek stellen een extra subsidie beschikbaar voor de opleiding van 1250 nieuwe vrachtwagenchauffeurs. De subsidie wordt verstrekt via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB).

De sociale partners FNV, CNV, VVT en TLN weten dat de vraag naar goed opgeleide chauffeurs onveranderd groot blijft. Daarbij zien ze dat de wervingscampagne  van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) succesvol is. Nog geen twee maanden na de aftrap is de doelstelling van 750 zij-instromers al bijna gehaald, aldus STL. Ook het aantal doorstromers zit met meer dan 500 ruim boven de verwachtingen. “We hebben echt meer chauffeurs nodig”, zegt Jan Boeve, voorzitter van SOOB en directeur van TLN. “In deze sector kunnen mensen échte banen krijgen en niet alleen maar losse opdrachten. Daarom stellen we dit extra geld beschikbaar.”

Meer én betere kandidaten

De werving van nieuwe chauffeurs door het Sectorinstituut is nu ook succesvoller dan afgelopen jaren, zegt STL. Het betreft zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de kandidaten. Boeve: “Via de sectorplannen hebben we in 2016 en 2017 2670 zij-instromers binnengehaald. Voor 2018 komen daar nog eens 2000 bij. We slagen er steeds beter in de juiste kandidaten aan te spreken, mensen die bewust kiezen voor dit vak. Steeds vaker ook zijn zij relatief hoogopgeleid: driekwart van de aankomende vrachtwagenchauffeurs heeft mbo plus-niveau. Ten opzichte van eerdere jaren slaagt een veel groter percentage voor onze testen.”

Meer doorstroming

“Naast de zij-instromers is er binnen de huidige campagne veel aandacht voor medewerkers die al actief waren binnen de sector en door willen stromen naar vrachtwachtchauffeur”, aldus Willem Dijkhuizen van FNV Transport & Logistiek. “Gezien de groei van de sector is het noodzakelijk dat er nieuwe vrachtwagenchauffeurs van buiten bijkomen. We kunnen de groei niet volledig vanuit de eigen sector opvangen. Wel zullen we altijd  prioriteit blijven geven aan de medewerkers die al actief zijn binnen de sector, bijvoorbeeld als logistiek medewerker of als heftruckchauffeur. Voor deze groep is er in de nieuwe campagne perspectief op een nieuwe functie met een contract voor onbepaalde tijd. Al ruim 500 medewerkers hebben de afgelopen twee maanden gebruikgemaakt van deze mogelijkheid. Het laat zien dat we binnen onze sector via scholing medewerkers ruimte geven om verder te groeien.”

Grote regionale verschillen

“Er bestaan nog opvallende verschillen tussen de diverse regio’s”, aldus Tjitze van Rijssel van CNV. “We hebben gezien dat werkgevers in beweging komen als ze zelf de schaarste ervaren. Dan pas is het zinvol om wervingsbijeenkomsten te organiseren. In het noorden gaan we deze maand voor het eerst bijeenkomsten houden. Er zijn nu voldoende vacatures en kandidaten. In het zuiden merken we daarentegen dat het aantal kandidaten schaarser begint te worden.”

Tags: , ,

Heisterkamp groeit en kiest…Duitse staat en Toll Collect…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties