bekeken: 97 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Europa zet stap naar ‘gelijk speelveld’

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 4 december 2018, 12:16

Leestijd: 1 minuut

Onder voorzitterschap van Oostenrijk probeert de Europese Commissie het Mobility Package zodanig op te lappen dat alle landen het alsnog eens worden. Opvallend aan de voorstellen is dat de chauffeur beter beschermd wordt. De ministers zijn het daarover eens. Het Parlement moet het voorstel nu nog goedkeuren.

Als het aan de Europese Transportcommissie ligt, moeten de arbeidsomstandigheden van de circa twee miljoen chauffeurs in Europa drastisch verbeteren. Dat wil zeggen dat er niet meer in de cabine overnacht mag worden, dat er overal gelijke lonen betaald worden, dat parkeerproblemen worden aangepakt en dat iedere chauffeur maximaal om de vier weken een weekend thuis is. Het is aan de werkgever om een en ander zo te plannen.

Zonder steun van Nederland

Gelijke lonen en arbeidsomstandigheden is wat met name West-Europese landen bepleitten in het Mobility Package. De ministers willen dat chauffeurs betaald worden naar de cao van het land waar ze de arbeid verrichten. Wat eerder dit jaar opviel, is dat Nederland zich niet schaarde achter het voornemen om de leef- en werkomstandigheden voor chauffeurs te verbeteren en om te komen tot een gelijk loon in heel Europa. TLN zegt nu echter wel achter de meeste nieuwe voorstellen te staan. TLN blijft erbij dat 45 uurs weekendrust wel in de cabine doorgebracht moet kunnen worden.

Cabotage

De Commissie heeft wat cabotage betreft zijn hoop gevestigd op de nieuwe smart tachograph, die volgend jaar juni verplicht wordt in nieuwe trucks. De regels voor cabotage blijven zoals ze zijn, als het aan de ministers ligt, maar hierop is vanaf dag één de detacheringsrichtlijn van toepassing, zegt TLN, in het kader van gelijk loon, gelijk werk. Dus niet meer dan drie ritten binnen zeven dagen. Verwacht wordt dat handhaving op de cabotageregels met de nieuwe smart tachograph vereenvoudigd wordt. De nieuwe tachograaf werkt met GPS-gegevens en geeft elke drie uur een signaal af omtrent de positie van het voertuig.  Dit gebeurt ook wanneer het contact wordt afgezet. Het Europees Parlement moet stemmen over deze voorstellen. Daarna worden definitieve wetteksten afgestemd. Wellicht gebeurt dit voor de volgende verkiezingen.

Tags: , , ,

DAF vindt oudste nog werkende…Diesel Technic Group breidt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties