bekeken: 151 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Europa’s grootste betonpomp staat op MAN

DOMEIN: Carrosserie

Geplaatst op: 30 oktober 2019, 13:52

Leestijd: 2 minuten

Familiebedrijf Gebr. van Antwerpen uit Den Bosch is sinds kort de trotse eigenaar van de grootste betonpomp van Europa. Het is een 65 meter Schwing-betonpomp, die is gebouwd op een zesassige MAN TGS, die speciaal voor de grote betonpomp ingrijpend werd aangepast.

Op het portier van deze MAN TGS staat 65.500 te lezen. Op kenteken is de betonpomp wat lichter, maar met 63,5 ton GVW is het nog steeds nodig om op een ZZ-kenteken te rijden. De complete combinatie is ruim 16 meter lang en telt zes assen.

Twee daarvan zijn bijgeplaatst door Wierda Voertuig Techniek in Joure, waar ook het chassis verlengd werd. Oorspronkelijk is uitgegaan van een vierassig bouwchassis met een 1,5 millimeter dikker profiel dan standaard. De door Wierda bijgeplaatste voor- en naloopas zijn eveneens sturend. Ook heeft Wierda het dak van deze TGS verlaagd met een extra uitsparing voor de mast van de betonpomp om de totale hoogte zo laag mogelijk te houden.

Spectaculair

Wie de specificatie van deze machine doorleest, concludeert dat hier sprake is van een spectaculair stuk vakwerk dat zijn weerga niet kent. Volgens mede-eigenaar Henri van Antwerpen is de opbouw voor deze machine de grootste die te krijgen is in dit vakgebied. “Zo groot, dat je hem in Duitsland niet toegelaten krijgt op het wegennet”, verzekert hij.

Gebr. Van Antwerpen heeft in zijn grote betonpompenpark meerdere MAN’s rijden. “Dat bevalt uitstekend. Toen we deze 65 meter betonpomp vorig jaar bestelden, hebben we bewust voor MAN gekozen”, aldus Van Antwerpen. “Wat meeweegt bij de aanschaf is de service van dealer Den Engelsen Bedrijfswagens. Die maakt dat wij met vol vertrouwen opnieuw voor MAN hebben gekozen. Na een servicebeurt mag er geen tijd verloren gaan, en moet de betonpomp in de regel meteen weer door”, legt Van Antwerpen uit.

Bederfelijke waar

“Het klinkt misschien wat overdreven, maar in feite is beton bederfelijke waar. Het wordt snel hard, en wanneer wij niet op tijd zijn, dan heeft dat consequenties in de hele bouwketen. We moeten dus van onze machines op aan kunnen. Niet voor een poosje, maar voor acht tot tien jaar”, aldus Van Antwerpen.

Het grootste deel van de tijd staat de MAN stil, maar draait de motor wel. “De pomp die deze nieuwe vervangt, had iets meer dan 250.000 kilometer gereden in negen jaar. Maar soms staan onze pompen drie dagen lang achter elkaar te draaien.”

Tags: , , ,

Staay breidt Scania-vloot uitTelematica centraal in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties