fbpx
bekeken: 200 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

EU in geweer tegen Duitse mautvrijstelling LNG

DOMEIN:

Geplaatst op: 23 september 2020, 10:19

Leestijd: 2 minuten

De Europese Commissie heeft volgens het Duitse Handelsblatt een bezwaarschrift ingediend tegen de mautvrijstelling voor LNG-trucks. De regeling zou in strijd zijn met de nog geldende wet op het eurovignet – zelfs in Duitsland, waar allang geen eurovignet meer gebruikt wordt.

Door de vrijstelling hoeven trucks die op LNG rijden geen tol te betalen, wat zo’n 15 cent per kilometer scheelt. De kwestie speelt op het moment dat in Duitsland het ene LNG-tankstation na het andere wordt geopend – èn op het moment dat Daimler een elektrische truck onthult met waterstof als energiedrager.

Aanschafkorting

Betrokkenen denken dat een mautvrijstelling, gecombineerd met een aanschafkorting van tienduizend euro, de transportsector tussen de 800 miljoen en een miljard euro voordeel oplevert, afhankelijk van het aantal aangeschafte trucks op LNG. Sinds de invoering van de mautvrijstelling is de afzet van zulke trucks gestegen met zeker zeventig procent. Bij trekkers verviervoudigde de afzet, zeggen Duitse bronnen. Alleen al bij onze oosterburen zijn sinds afgelopen mei 1300 LNG-trucks geregistreerd, die tolvrij mogen rondrijden. Dit terwijl in Duitsland de spoorlobby, de milieubeweging en truckfabrikant Daimler zich fel tegen de regeling opgesteld hebben.

Rol van Daimler

Opvallend in het hele verhaal is de rol van Daimler, de bouwer van Mercedes-trucks. De fabrikant keert zich nadrukkelijk tegen de gang van zaken rond LNG en zeker tegen de mautvrijstelling. Saillant detail is overigens dat Daimler aandeelhouder is van het bedrijf dat de Duitse tol uitvoert. Kort voordat oorspronkelijk de IAA Hannover gehouden zou worden (24-30 september) onthulde Daimler een truck die gebruik maakt van waterstof om elektromotoren aan te drijven. Het voertuig zou in 2023 in productie moeten gaan en een actieradius hebben van duizend kilometer.

Klimaatdoelen

Volgens Daimler-topman Martin Daum zijn de Europese klimaatdoelen alleen te bereiken met een uitvoerige elektrificering van het Europese vrachtwagenpark en alles wat daarbij komt kijken. Van de Duitse regering ontving Daimler een subsidie van zeventien miljoen euro om dit project te realiseren. Dit verklaart de aanwezigheid van de Duitse verkeersminister bij de onthulling. Daum hoopt dat in 2030 een derde van de totale hoeveelheid kilometers die vrachtwagens in Europa afleggen elektrisch zal zijn.

‘60 moderne diesels schoner…Honderdste DAF voor Beekmans…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties