bekeken: 427 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Er is meer aan de hand bij Traton

DOMEIN:

Geplaatst op: 9 juli 2020, 09:52

Leestijd: 2 minuten

De plotselinge onthoofding van de leiding van de truckdivisie van Volkswagen door de top van VW komt niet als een verrassing. Dat blijkt wanneer nadere details en recente gebeurtenissen op een rij worden gezet.

De coronacrisis leidde tot een aantal ontslagrondes, zowel bij Scania als bij MAN, maar binnen wat we nu kennen als Traton was Scania altijd al de lieveling van VW. Simpelweg omdat Scania de best renderende truckfabrikant was. Dit was al zo in de laatste decennia van de vorige eeuw.

De door VW aangedreven ‘samenvoeging’ van de truckmerken Scania en MAN leidde tot veel wrijving in München, waar MAN is gevestigd. Volkswagen flirtte openlijk met Scania en met de mogelijkheid om MAN door Zweedse managers te laten leiden, wat voor MAN natuurlijk min of meer ondenkbaar was. Voor de goede orde: de omzetten van Scania en MAN zijn min of meer gelijk, maar het resultaat van Scania is bijna vijf keer hoger dan dat van MAN.

Dat deed de wenkbrauwen fronsen in Wolfsburg. Naar verluidt zou de top van MAN ook te weinig haast maken met het ontslag van 6000 man bij MAN, een ingreep die niet het gevolg is van de coronacrisis. De top van VW verlangt niet alleen een wereldwijd actieve truckdivisie, maar ook een die geld verdient.

Vanuit die positie was het aan Andreas Renschler – die boos voortijdig Daimler verliet nadat was gebleken dat hij daar nooit topman zou worden, ondanks zijn perfecte staat van dienst in zowel de auto- als truckbouw – om de nieuwe truckdivisie van VW op te tuigen en naar de beurs te brengen. Dat laatste is nu gebeurd en we vermoeden sterk dat hij en zijn team daar allerminst slechter van zijn geworden. De nu 62-jarige Renschler heeft zijn schaapjes wel op het droge.

Toch geldt zijn vertrek nu als verrassend, melden ook Duitse media. Renschler zou de samenvoeging van de merken op de spits hebben willen drijven door ook in de ontwikkelingsafdelingen samenvoegingen uit te voeren. Ook al werd dat volgens sommige insiders niet gepruimd, toch komt er later dit jaar hoogstwaarschijnlijk een ‘gezamenlijk’ ontwikkelde 13 liter motor waar Scania en MAN allebei gebruik van gaan maken, zoals MAN nu al transmissies van Scania gebruikt. MAN kocht die voorheen in van toeleverancier ZF.

Charisma

Of de nieuwe topman Matthias Gründler ook het charisma van Renchsler heeft, valt te bezien. De rijzige Duitser had grote overtuigingskracht en wist in korte tijd van Traton een merk te maken met mondiale ambities en dito samenwerkingen met branchegenoten in grote, verre markten als de VS, Japan en China. Traton is zelf al groot in Brazilië. De vraag is of de nieuwe topman deze verbanden bij elkaar weet te houden en beter zal weten te integreren, met een slagvaardiger VW truckdivisie als gevolg.

MAN TGS en aangepaste TGL voor…Renault start verkoop…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties