bekeken: 222 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
(5,00)
(Inloggen is vereist)

Elektronica tegen dieseldief en overbelading

DOMEIN: Telematica

Geplaatst op: 19 augustus 2019, 12:10

Leestijd: 2 minuten

Nieuwe sensorentechnologie stelt de truckindustrie in staat om nog meer data te halen uit het voertuig of de voertuigopbouw. Scania komt met een aantal nieuwe mogelijkheden, als wapen tegen dieseldiefstal en overbelading.

Diefstal van brandstof uit trucks is een probleem voor vele transportbedrijven in verschillende regio’s. De financiële schade zit niet altijd in de waarde van de gestolen brandstof (hoewel het verlies ervan heel vervelend is) maar in het feit dat de truck mogelijk urenlang stilstaat voordat hij weer verder kan.

Connected

“De truck constant inzetbaar houden is vandaag de dag een van de belangrijkste factoren in onze sector”, aldus Alexander Vlaskamp, Senior Vice President bij Scania. “Door slimme, connected diensten te introduceren, zoals een alarm voor brandstofdiefstal, bieden wij onze klanten een verhoogde controle en een betere kans om hun trucks inzetbaar te houden.”

De alarmfunctie werkt lokaal en verzendt, als de klant het Control-pakket van Scania heeft, ook sms- en e-mailberichten via het Fleet Managementsysteem. Bij activering controleert het alarm tot 65 uur het brandstofniveau, mits de hoofdbatterij van de truck geactiveerd is. Daalt het brandstofniveau plotseling met vier tot acht procent (afhankelijk van de tankgrootte), dan gaat het alarm af. “Als iemand met uw voertuig knoeit, wordt u gewaarschuwd en kunnen de gevolgen van gestolen brandstof worden vermeden of op zijn minst beperkt”, stelt Vlaskamp. “Dit biedt gemoedsrust voor onze klanten, omdat hierdoor ongeplande downtime wordt vermeden.”

Lastverwerking

Scania introduceert verder een verbeterde lastverwerking voor trucks met wissellaadbak die bijvoorbeeld containers vervoeren. Bij het omhoog of omlaag brengen van de truck is het van groot belang dat de beweging uitsluitend verticaal is. Dan kunnen lastige taken worden vermeden, zoals de truck in de juiste positie krijgen of, bij uitladen, het risico van beschadiging van de steunpoten door horizontale beweging.

Dit is vooral cruciaal voor trucks met gestuurde sleepassen, omdat ze zich meestal anders bewegen, als gevolg van het afzonderlijke luchtbalgsysteem op de sleepas. Scania heeft dit risico weggenomen door een functie te introduceren die automatisch de remmen op de sleepas vrijgeeft. Met vrij rollende wielen worden er geen krachten overgebracht van de sleepas die de truck uit de gewenste positie kunnen brengen.

Connected opbouw

Verder kan de BCI (Bodybuilder Communication Interface) van Scania nu ook worden gebruikt voor het bewaken en meten van opbouwgerelateerde functies in de truck. Gegevens van sensoren (meestal meetfactoren zoals gewicht, temperatuur, hoeken, alarmen, etc.) worden verzameld in de BCI. Via de ingebouwde Scania C300 Communicator wordt de data verzonden naar het FMS-systeem van de klant (mits deze beschikt over de Control-pakketservice van Scania). Alle cruciale voertuig- en opbouwgegevens worden op één plek opgeslagen en – volgens de fabrikant – eenvoudig toegankelijk. Het betekent ook dat de initiële investering om toegang te krijgen tot bewakingsgegevens wordt gereduceerd.

Tags: , , , , , ,

Elaad: Elektrificeren busvloot…Ford Trucks voor aftersales in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties