bekeken: 294 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Veel stappen nodig voor goedkoop e-rijden

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 15 mei 2019, 16:10

Leestijd: 1 minuut

Het hangt van vele factoren af of rijden met elektrische trekkers per kilometer goedkoper is dan rijden met diesel als aandrijfvorm. Hoge kilometrages, bij voorkeur op snelwegen, zijn noodzakelijk, net als nachtelijk laden in plaats van (duur) tussentijds, en een chauffeur die zijn rechtervoet in bedwang houdt.

Die boodschap hield Wim Roks, sinds twaalf jaar wagenparkbeheerder bij Simon Loos, eerder deze middag de bezoekers van het Nationaal Transportcongres voor. ‘Duurzaam geld verdienen’, zoals het thema luidde, vergt op diverse fronten inspanningen.

Remenergie

Roks bundelde in zijn bijdrage voor de circa tweehonderd congresgangers circa vier jaar ervaring met elektrische vrachtauto’s, onder meer in de binnenstad van Amsterdam. In dit kronkelend stratenplan met veel stoppen en optrekken vindt er zo goed als geen regenereren van remenergie plaats.

Andere gebruikerservaringen: de bandenslijtage gaat een factor 2 sneller, dealers moeten investeren in adequate laadinfrastructuur voor hun klanten, een storing wordt met een E-truck bijna altijd een stranding en er treden regelmatig problemen op bij het opladen. “Daarbij ontstaat nog vaak een ping-pong-spel tussen de stroomleverancier en de afnemer over de schuldvraag.”

Ook moest Simon Loos aan de slag met de cabineverwarming, die in eerste instantie niet aanwezig was. Om ook in de winter te zorgen voor comfort, werd in samenwerking met de voertuigproducent een elektrische kachel gemonteerd en aangesloten op het koelwatersysteem. Op die manier ontstond een boiler, die tijdens nachtelijk opladen zorgde voor een voorverwarmde cabine bij vertrek. “Zo maakten we van een bedreiging een kans.”

Acceleratie

Bij de start in 2015 stonden de chauffeurs bij Simon Loos overigens niet meteen te springen om elektrisch te gaan rijden, besloot Roks zijn bijdrage. “Totdat ze de enorme acceleratie in de gaten kregen. Dat was zelfs dermate groot, dat we tot twee keer toe het vermogen hebben laten dempen.”

Tags: , ,

Transporteur staat voor grote…Thermo King Bluebox ook op…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties