fbpx
bekeken: 706 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4,00)

Elektrisch de binnensteden in

DOMEIN:

Geplaatst op: 9 september 2020, 08:10

Leestijd: 4 minuten

Logistiek dienstverlener HAVI, bekend als huisvervoerder van McDonald’s en de BP tankstations, werkt aan een strategie om de gehele operatie te verduurzamen. “Prioriteit voor nu is hoe we de koelmotoren van onze trucks volledig elektrisch kunnen aandrijven om in steden volledig emissievrij te kunnen leveren”, aldus Michiel Degen, operationsmanager van HAVI.

Michiel Degen koerst op elektrische oplossingen.

Ook bij HAVI heeft de coronacrisis effect gehad. Het bedrijf werkt samen met branchegenoten. Dit had tot gevolg dat tijdens de intelligente lockdown de nodige routes werden gewijzigd en dat er meer dan voorheen lading in bundels tussen distributiecentra wordt vervoerd. Die komt daarna via een crossdock-systeem in de juiste vrachtwagen terecht richting de eindgebruiker. “Daardoor hebben we een flinke bundelingsslag kunnen maken, en onze partners ook. Het aantal lege kilometers is verder gedaald”, legt Degen uit. Hoe belangrijk een goede netwerkopzet is, bewijst het feit dat HAVI tien jaar geleden verhuisde vanuit Nijkerk naar het even verderop gelegen knooppunt Hoevelaken. “Dat is op de kaart een klein stukje, maar wanneer je ziet hoeveel kilometers dit voor de vloot scheelt, dan hebben we daar heel goed aan gedaan”, zegt Degen onomwonden.

HAVI is een wereldwijd opererend bedrijf, met een Europese hoofdvestiging in Duisburg. Daar werd drie jaar geleden een contract getekend met Scania, dat nog als enige trucks mocht leveren voor de diverse Europese HAVI-vestigingen. Vanuit Amersfoort werken 26 combinaties met daarop zeventig chauffeurs. Zij beleveren zo’n 250 McDonald’s restaurants en alle BP tankstations.

De trucks rijden tussen de 130.000 en 140.000 kilometer per jaar wat gezien hun laad- en lostijden veel mag worden genoemd. “Het komt statistisch neer op iets meer dan anderhalve rit per dag. Zeker sinds de coronaperiode hebben we het aantal lege kilometers verder weten terug te brengen. Je kunt aan voertuigen verbeteren wat je wilt om de operatie duurzamer te maken, maar effectiever plannen is natuurlijk de essentiële, eerste stap.”
Degen werkt met Scania aan manieren om in de eerste plaats te komen tot emissievrije belevering van adressen in binnensteden. “Ik heb met de hybride Scania gereden en daar zie ik al duidelijke vooruitgang. We werken met dit merk aan volgende stappen van onze plug-in hybrid strategie.”

LNG

HAVI heeft sinds 4,5 jaar ervaring opgedaan met LNG als brandstof. “Onze chauffeurs zijn enthousiast over de stillere motor en over de rijeigenschappen van de LNG-truck”, zegt Degen. Maar zelf is hij niet geheel tevreden over de praktische gang van zaken. “We lopen tegen een aantal dingen aan. Ja, de voorziene CO2-reductie wordt gehaald. Subsidie is nog steeds belangrijk maar die wordt maar voor korte tijd gegarandeerd, twee jaar. Wij doen zeker vijf jaar met een voertuig, wat een investering op de lange termijn onzeker maakt. Het aantal tankstations groeit langzaam, en dat zorgt voor kilometers omrijden. We hebben nu een HVO-tankstation op ons terrein, en dat scheelt natuurlijk enorm. Verder hebben onze chauffeurs meerdere tankpassen aan boord. Dat compliceert ook nog de administratie.”

Degen verwacht zeker dat Bio-LNG voldoet als transitiebrandstof waarvan we met interesse de ontwikkelingen volgen. “Voor nu hebben we in een unieke circulaire samenwerking tussen HAVI en McDonald’s en Neste anderzijds, gekozen voor HVO. Met 100% HVO behaal je een vergelijkbare CO2-reductie als met Bio-LNG en dat kunnen onze chauffeurs ook gewoon hier op de thuisbasis tanken.” HAVI heeft grote tanks op het terrein en meerdere tankmogelijkheden voor deze hernieuwbare, synthetische brandstof die door alle grote truckfabrikanten is goedgekeurd voor toepassing in moderne dieselmotoren. In de overeenkomst gaan McDonald’s, HAVI en Neste in Nederland het gebruikte frituurvet recyclen tot HVO. Deze brandstof wordt vervolgens gebruikt in de vrachtwagens van HAVI, die op hun beurt weer goederen leveren aan McDonald’s. Neste zet dit frituurvet in haar Rotterdamse raffinaderij om in duurzame diesel die als brandstof dient voor de trucks van HAVI.

Addvolt

Met het transitieverhaal op orde, probeert Degen met zijn toeleveranciers het transport naar de klant verder te verduurzamen. Daarbij blijkt al snel, dat er een grote vraag is naar elektriciteit. “Je zou elektrisch de binnenstad willen binnenrijden, maar ook de koelmachines moeten blijven functioneren. Onze klanten accepteren niet dat die in de binnenstad worden uitgezet. Het betekent dat we meer elektriciteit nodig hebben voor een optimale en stille koeling. Al onze huidige combinaties voorzien we van de Eco Drive van Carrier, of inverter-techniek van Thermo King om de koelmotoren elektrisch aan te drijven. Wanneer we onze aanhangers afkoppelen draaien die nog wel op diesel voor de tijd dat ze afgekoppeld staan. “Dit is natuurlijk niet gunstig voor de geluidswaarden en de uitstoot. Dieselgeneratoren zijn nu eenmaal niet het schoonst”, zegt Degen. “Met Addvolt batterijen heeft HAVI de oplossing gevonden om ze, wanneer de aanhangers afgekoppeld zijn, geruisloos aan te drijven en de temperatuur in de laadruimte te bewaken”, legt Degen uit.

Dit alles maakt dat het elektriciteitsverbruik van de voertuigen en getrokken materieel alsmaar toeneemt. “Daarom kunnen we hier ‘s nachts al stekkeren. Dat is nu nog elektriciteit van de grid van Europese wind, maar we willen naar zonnepanelen hier op het dak waarvan we de opgewekte elektriciteit tijdelijk kunnen opslaan.” Hij vervolgt: “Voorheen wilden we zo snel mogelijk zo veel mogelijk kou in de laadruimte. Nu met behulp van Addvolt willen we zoveel mogelijk kou uit een kilowattuur halen.” Een andere mogelijkheid is om aan het voertuig nog een tweede batterij te monteren. “Om die op spanning te houden, zullen we bij sommige adressen waar we lossen, moeten stekkeren. Met een minuut of twintig zijn we dan weer een heel eind. We hebben al diverse routes in beeld waar we dit met deze nieuwe techniek gaan uitvoeren.”

Science Based Targets Initiative 40-by-30

HAVI heeft zich gecommitteerd aan het SBTI-programma dat wordt ondersteund door de Verenigde Naties. Bedrijven binnen dat programma tekenen voor een totale reductie van CO2-uitstoot bij hun activiteiten van 40% in 2030 ten opzichte van het jaar 2015. Michiel Degen denkt dat HAVI in Nederland dit makkelijk gaat halen. “Zeker wanneer ik kijk naar wat we nu optuigen met Scania, Addvolt, Neste.” 

BlackCycle: nieuwe band uit…Knorr-Bremse sluit fabriek in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties