bekeken: 350 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Duurzaam geld verdienen

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 24 juni 2019, 08:30

Leestijd: 4 minuten

Met zo’n tweehonderd enthousiaste bezoekers uit de branche, diverse inspirerende sprekers en volop netwerkmogelijkheden oogstte het eerste Nationaal Transportcongres alom tevredenheid. Een terugblik.

Het thema van het congres, 15 mei in Studio A12 in Bunnik, luidde ‘Duurzaam geld verdienen’. Dat is nog niet zo eenvoudig, bleek al meteen bij de inleidende presentatie van dagvoorzitter Walther Ploos van Amstel. Hij zette een aantal trends op een rij waarmee de transportbranche momenteel te kampen heeft.

Om te beginnen ziet de sector, hoewel draaiend als een tierelier, zich geconfronteerd met steeds kleiner wordende marges. Een van de grote uitdagingen is het maken van een goede planning. “We berekenen de tijd tot aan het moment van laden en lossen voornamelijk op de tijd dat een chauffeur op de snelweg zit. Maar 80 procent van de tijd is de chauffeur in Nederland in de bebouwde kom. 55 tot 75 procent van de tijd staat de chauffeur stil. In de stad is de chauffeur 55 procent van de tijd buiten het voertuig. Kortom: de kwaliteit van planning wordt bepalend voor je resultaat, een enorme uitdaging.”

CO2

Een tweede grote uitdaging voor de transportsector is de CO2-uitstoot. “We lopen een factor 6 achter op de doelstellingen uit het Klimaatakkoord”, stelde Ploos van Amstel. “Aerodynamica, energiezuinige technologie en andere banden gaan daar allemaal aan meewerken.” Hij somde een aantal factoren op die allemaal hun eigen invloed hebben op de uitstoot van CO2 door het beroepsvervoer: groei in transportvraag, oude infrastructuur in de EU, nieuwe technologie aan boord en veiligheid van transport – om er een paar te noemen.

TIP

Vervolgens was het woord aan Rogier Laan, algemeen directeur van TIP Benelux. Hij sprak tijdens het congres de verwachting uit dat zijn trailervloot binnen vier jaar voor honderd procent connected zal zijn. Deze verwachting komt voort uit het besef welke winst er met behulp van technologie en data te behalen is. “Er wordt wel gezegd dat voertuigen slimmer worden. Dat is onjuist”, stelde Laan. “Technologie en data stellen de mens in staat om de juiste beslissingen te nemen.”

Ter illustratie haalde hij een onderzoek aan van ABN Amro. Daarin wordt gesteld dat er 500.000 ton aan CO2-uitstoot bespaard kan worden als we efficiënter omgaan met data en bereid zijn om data met elkaar te delen. “Dat is een efficiencyslag van 10 procent.”

Een connected vloot faciliteert ook de verschuiving van bezit naar gebruik, of Vehicle as a Service (VaaS). Dat is een andere ontwikkeling die Rogier Laan ziet, en waar zijn bedrijf als verhuurder van rollend materieel natuurlijk van bestaat. Vervoerders staan voor tal van keuzes: “Elektrisch of diesel? Groot of klein? Hoog of laag? Lang of kort? Welke keuze blijft? Waar wil ik in investeren? Waar kan ik in investeren? Deze keuzestress beperkt je in je mogelijkheden, maar niet als je betaalt naar gebruik.”

 

‘Er wordt wel gezegd dat voertuigen slimmer worden. Dat is onjuist.’

 

Elektrisch rijden

Het hangt volgens Wim Roks, sinds twaalf jaar wagenparkbeheerder bij Simon Loos, van vele factoren af of rijden met elektrische trekkers per kilometer goedkoper is dan rijden met diesel als aandrijfvorm. Die boodschap hield hij zijn gehoor voor. Hoge kilometrages, bij voorkeur op snelwegen, zijn noodzakelijk, net als nachtelijk laden in plaats van (duur) tussentijds, en een chauffeur die zijn rechtervoet in bedwang houdt.

Duurzaam geld verdienen vergt in zijn visie inspanningen op diverse fronten. Roks bundelde voor zijn analyse tijdens het Nationaal Transportcongres circa vier jaar ervaring met elektrische vrachtauto’s, onder meer in de binnenstad van Amsterdam. In dit kronkelend stratenplan met veel stoppen en optrekken vindt er zo goed als geen regeneratie van remenergie plaats. Andere gebruikerservaringen: de bandenslijtage gaat een factor 2 sneller, dealers moeten investeren in adequate laadinfrastructuur voor hun klanten, een storing wordt met een E-truck bijna altijd een stranding en er treden regelmatig problemen op bij het opladen. “Daarbij ontstaat nog vaak een ping-pong-spel tussen de stroomleverancier en de afnemer over de schuldvraag.”

Kachel

Ook moest Simon Loos aan de slag met de cabineverwarming, die in eerste instantie niet aanwezig was. Om ook in de winter te zorgen voor comfort, werd in samenwerking met de voertuigproducent een elektrische kachel gemonteerd en aangesloten op het koelwatersysteem. Op die manier ontstond een boiler, die tijdens nachtelijk opladen zorgde voor een voorverwarmde cabine bij vertrek. “Zo maakten we van een bedreiging een kans.”

Bij de start in 2015 stonden de chauffeurs bij Simon Loos overigens niet meteen te springen om elektrisch te gaan rijden, aldus Roks. “Totdat ze de enorme acceleratie in de gaten kregen. Dat was zelfs dermate groot, dat we tot twee keer toe het vermogen hebben laten dempen.”

Autonoom rijden

Een andere transitie – naar autonoom rijden – vormde het centrale punt van de presentatie van Carlo van de Weijer. Die transitie zal een stuk minder snel verlopen dan menigeen denkt. Niet vanwege tekortschietende techniek, maar vooral door de veelheid aan ongeschreven regels in het verkeer, aldus Van de Weijer.

Menselijk gedrag laat zich nu eenmaal niet altijd programmeren of eenduidig vangen in digitale systemen, zei de Director Smart Mobility van de Technische Universiteit Eindhoven. Bovendien kunnen regels veranderen naarmate de tijden en locaties wisselen. “In Milaan heeft een verkeerslicht de status van instructie, in Rome is het een suggestie en in Napels is het kerstversiering.”

Autonome voertuigen, zo wilde hij maar zeggen, functioneren vooral bij de gratie van duidelijkheid: fris-witte strepen op de weg, goed herkenbare verkeersborden in de berm en bovenal deelnemers die zich houden aan al die honderden regels. Zonder die structuur zal een voertuig dat is geprogrammeerd om zich alleen honderd procent legaal voort te bewegen, grote moeite krijgen om zich te handhaven in de ik-ben-de-sterkste-jungle die mobiliteit vaak kan zijn.

 

‘55 tot 75 procent van de tijd staat de chauffeur stil.’

 

Hoe dat werkt, bleek uit de compilatie van drie dagen filmen op een drukke kruising aan een Amsterdamse gracht. Daarmee maakte Van de Weijer op hilarische wijze inzichtelijk hoe dynamisch de mix is van auto’s, fietsers, voetgangers en oude van dagen met rollators of in scootmobielen. Zeker als de ongeschreven regels het winnen van de officiële. “Als jij hier als autonome auto gaat wachten tot je legaal kunt oversteken, ben je pas ’s nachts om half drie aan de beurt.”

Om die reden bepleitte hij een meer specifieke rol van ADAS: ingrijpen als de mens een fout maakt, niet de complete regie overnemen. Mee laten rijden en pas in actie komen als het nodig is. En oudere vrachtwagens met terugwerkende kracht voorzien van systemen voor filedetectie en actief remmen. “Daarmee worden ze impliciet veiliger, maar dat heeft niets te maken met zelf rijden.”

Volgend jaar

Na een komische noot van het duo Rob Urgert en Joep van Deudekom werd het eerste Nationaal Transportcongres besloten met een walking dinner. Presentaties, medewerking uit de branche en de waardering van de bezoekers hebben ons ervan overtuigd dat we er goed aan doen volgend jaar een tweede editie te organiseren. We zien u dan graag terug.

Fotoimpressie

Tags: , , , , ,

My-Trucks levert 1000e…H.Essers neemt Gebr Hoefnagels…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties