bekeken: 158 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4,00)

DURAVIS R002: de nieuwe troef van Bridgestone

DOMEIN:

Geplaatst op: 19 juni 2020, 09:54

Leestijd: 4 minuten

Veruit het merendeel van de transportkilometers in ons land betreft een mix van de zogenoemde A- en N-wegen. Bridgestone heeft specifiek voor dit segment een nieuwe troef in handen: Duravis R002.

Partnercontent

Het belang van deze nieuwe band binnen het Bridgestonegamma is eigenlijk niet te overschatten. Met de nieuweling dekt de bandenfabrikant namelijk een belangrijke marktbehoefte in zowel Europa als in ons land af. Dat legt de lat hoog en het merk claimt zelfs dat het product best in class presteert. Dat vraagt om uitleg en onderbouwing.

Een belangrijk verschil met de voorgaande producten is dat deze Duravis R002 volledig ontwikkeld is met het oog op het EU-bandenlabel. Dirk Heuvink, head sales commercial products Benelux, benadrukt dat er tijdens de ontwikkelfase veel aandacht uitging naar de drie labelwaarden (rolweerstand, grip op nat wegdek en de afrolgeluiden). “Binnen dit segment behoren we tot de kopgroep als het gaat om de prestaties op het label. Op nat wegdek durf ik wel te stellen dat we ‘best in class’ zijn: we zijn met Duravis R002 de eerste in het segment die een A-waardering krijgt op het EU-bandenlabel voor de grip op nat wegdek (in de maat 315/80 R22.5).”

Over het profielontwerp: ‘Slijtvaster in plaats van dieper’

TÜV Süd organiseerde op initiatief van Bridgestone een vergelijking tussen diens nieuwe product en enkele concurrenten. De Italiaanse testlocatie van Bridgestone, gelegen in Aprilia, was eind 2019 de plaats van handeling. Een MAN TGX 26.500 werd voorzien van Bridgestones in de maat 315/80 R22.5 en vergeleken met de Continental Hybrid, Goodyear K-MAX Gen. 2 en de Michelin X Multiway 3D. Remmend op nat wegdek vanaf 60 km/u weet de MAN alleen op de Bridgestones binnen de 25 meter tot stilstand te komen. Met de Conti’s staat de MAN een middenklasser verder stil en op de Goodyears is de afstand al een middellange Mercedes Sprinter groter geworden. Op de Michelins is 26 meter nodig. In Aprilia beschikt Bridgestone ook over een natte cirkel met een radius van 42 meter waar de dwarskrachten beproefd kunnen worden. De zogenaamde laterale acceleratie, gemeten in meters per seconde, ligt voor de MAN-testtruck op Bridgestones het hoogst, op enige afstand van de geteste competitie die elkaar onderling weinig ruimte laten.

RFID

De Duravis R002 wordt geleverd voorzien van RFID-tags. “Dat wil niet zeggen dat het een volledig intelligente band betreft”, nuanceert Heuvink. Voor het meten van druk en temperatuur is het dan ook niet bedoeld. Het RFID-tag helpt vlooteigenaren en hun dienstverleners wel bij het optimaliseren van het bandenbeheer. “Het protocol waarmee de tags benaderbaar zijn werkt volgens zogenoemde open standaarden. Hierdoor kunnen de externe leveranciers communiceren met de tags. Zo weten alle belanghebbenden precies welke band zich waar bevindt en wat de laatst gemeten status is.”

Het belang van TPMS kan echter niet genoeg onderstreept worden. Volgens berekeningen van Bridgestone ligt de besparing door het rijden op correcte spanning al gauw in de buurt van 500 euro aan brandstof, 200 euro aan bandenslijtage en 400 euro voor ongeplande stilstand. Natuurlijk is een bandenmonitoringssysteem ook niet gratis, maar de netto besparing liegt er niet om.

Naamgeving

Met de komst van het label Duravis R002 voor het zware segment krijgt Bridgestone meer eenduidigheid in de naamgeving. Helemaal nieuw is de naam immers niet, we kennen het al vanwege de banden voor de lichte bedrijfswagens. Voor de zware jongens is er uiteraard wel de toevoeging steer, drive of trailer, al naar gelang de toegepaste positie. Met deze stap wordt het programma van Bridgestone overzichtelijker voor de markt, zo hoopt de fabrikant. Behalve Duravis R002 heeft het verder nog het label Ecopia als belangrijke troef in het programma.

Praktijkvoordelen

Voor de transporteur weegt dat minder zwaar, die waardeert juist de combinatie van gunstige labelwaarden en de bijbehorende praktijkvoordelen. Een laag verbruik bijvoorbeeld, ofwel B/C/B labels voor respectievelijk de stuuras, de aangedreven as (beide 315/80 R22.5) en de trailerassen (385/65 R22.5). Bridgestone claimt dat voor een doorsnee vloot zo’n 2,3 liter per honderd kilometer bespaard kan worden. Dat is uitgaande van de VECTO-norm en de hiervoor genoemde bandenmaten in combinatie met een 4×2 trekker-/trailercombi in vergelijking met de bandenserie, die de Duravis R002 vervangt. Onder gelijkluidende omstandigheden, uiteraard. Koppel dit aan een vlootomvang van 150 trekkende eenheden en trailers, een jaarkilometrage van 130.000 kilometer en een dieselprijs van 1,2 euro dan overschrijdt de brandstofbesparing de grens van een half miljoen euro. Ook het milieu profiteert mee, want minder brandstof verstoken betekent minder CO2 uitstoten: 1119 ton om precies te zijn. Heuvink benadrukt het belang hiervan: “Steeds meer verladers kiezen groene dienstverleners. Een lager verbruik en een langere levensduur werkt dus kostenverlagend voor de vlooteigenaar én vormt een extra stimulans voor verladers bij het maken van hun keuze.”

High Silica

Een langere levensduur ofwel meer kilometers uit dezelfde band weten te halen, kan meer profiel inhouden en dat betekent meer rubber. Funest voor verbruik en dus uitstoot. Hoe wist Bridgestone dan die uitersten te combineren? High Silica is de naam die het antwoord moet vormen. “Slijtvaster in plaats van dieper”, vat Heuvink het snel samen om vervolgens de verdieping erachter te bieden. “Een minder diep profiel wordt soms opgevat als een band met lagere kilometerprestaties. Die twee gaan echter niet meer hand in hand. De gebruikte materialen zijn allesbepalend. Ons loopvlak is minder diep maar meer slijtvast. Dat beïnvloedt de kilometerprestatie gunstig zonder ongunstige bijwerkingen voor het brandstofverbruik. Ook voor de chauffeur verandert er niets merkbaars, want het karkas bepaalt hoofdzakelijk het beleefde comfort.”
Over het karkas gesproken. Dat is volledig voorbereid om een volgende ronde mee te kunnen, na het zogenoemde eerste leven. Bridgestone-dochter Bandag kan de karkassen vernieuwen en levert ook al Duravis R002-profielen in hun programma vernieuwde banden.

Voorgaande wekt hooggespannen verwachtingen. Nu is de nieuweling al bij vloten in gebruik en hoewel zij de kilometerprestatie nog niet kunnen onderbouwen (daar is het immers te vroeg voor), zijn de andere claims wel te vergelijken met de realiteit. Zo wordt de verbeterde grip op nat wegdek daadwerkelijk zo ervaren door chauffeurs, wat ze meer vertrouwen geeft. Een van de vlooteigenaren haalt het voorbeeld aan van het wegaccelereren vanaf een rotonde, met name als je leeg bent. Voorheen kon deze vervoerder (met een ander bandenmerk) in die situatie gewoon niet genoeg grip vinden. Ook de combinatie met de 3PMSF en M+S coderingen valt in de smaak: de banden presteren niet alleen op nat, maar ook als er sprake is van winterse omstandigheden.

Bridgestone

Bridgestone is de afgelopen jaren geëvolueerd van een traditionele bandenfabrikant naar een veelzijdiger bedrijf. De claim liegt er niet om: mobility solutions provider. In goed Nederlands: u vraagt mobiliteit, dan leveren wij de oplossingen. De overname van Tomtom Telematics, het huidige Webfleet Solutions is slechts een voorbeeld van hoe Bridgestone zich ontplooit. Veel van de verder gekoesterde ambities kunnen nog niet worden vrijgegeven, maar er zit het nodige nieuws aan te komen.

Nieuwe serie koelmachines…Renault Trucks ontslaat 463…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties