fbpx
bekeken: 179 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Mogelijk einde aan Maut-vrijstelling LNG-trucks

DOMEIN:

Geplaatst op: 21 oktober 2020, 11:30

Leestijd: < 1 minuut

In Duitsland is een discussie gaande over het al dan niet handhaven van de vrijstelling van Maut voor trucks die op LNG rijden. Sinds 1 januari 2019 hoeven trucks die op LNG rijden geen tol te betalen in Duitsland, maar de Duitse overheid wil daar verandering in brengen.

Milieu-organisaties in Duitsland stellen dat LNG-trucks wel degelijk uitstoot hebben en dat een reductie van CO2-uitstoot van maximaal 20 procent ten opzichte van een diesel geen aanleiding zou mogen zijn om deze vrachtwagens geheel vrij te stellen van tolplicht. Omdat er desondanks wel degelijk een milieuvoordeel is, blijft deze vrijstelling voorlopig gehandhaafd, hoogstwaarschijnlijk tot 2023. 

Elektrisch

Een en ander heeft de Duitse verkeersminister Scheuer aan het denken gezet. Hij wil uiteindelijk komen tot een tolstelsel waarbij alleen trucks die helemaal geen uitstoot hebben, die dus elektrisch rijden, vrijstellen van Maut. Een milieustaffel was van meet af aan, dat wil zeggen vanaf 2005, al de opzet van het Duitse trucktolsysteem. Hierin is het dus denkbaar dat er na 2023 toch weer een tarief komt voor LNG-trucks, dat weer lager zou kunnen worden wanneer er met bio-LNG gereden wordt.

Staatskas

Om desondanks de nodige inkomsten te kunnen genereren, wil de Duitse minister de ondergrens voor tol verlagen van 7,5 ton naar 3,5 ton. Daarmee pakt Duitsland tevens de vele Oost-Europese chassis-cabines met topsleeper aan, die nu nog zonder begrenzer, zonder tachograaf en zonder tol te hoeven betalen kriskras door Europa rijden. Dit is het West-Europese beroepsgoederenvervoer vanzelfsprekend een doorn in het oog. 

Smink Transport verder als…Amsterdam opent slimme…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties