bekeken: 172 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

‘De praktijk is voor mij leidend’

DOMEIN:

Geplaatst op: 17 juni 2020, 09:39

Leestijd: 4 minuten

Stefan Jacobs, initiatiefnemer van Fleetservices Benelux is ervan overtuigd dat mobiele fleetservices diensten belangrijker worden. “Zeker wanneer de vervoerders de verborgen kosten gaan zien.” Jacobs doet fleetowners nog meer methodes aan de hand om bandenkosten omlaag te krijgen.

Met banden is Stefan Jacobs bij wijze van spreken vergroeid. Al op z’n elfde liep hij in de bandenwerkplaats de vloer aan te vegen. Van meet af aan was hij voorbestemd om wat te gaan doen in truckbanden, en zo geschiedde. In 2012 begon hij zijn eigen bedrijf. “Ik woon als het ware in deze servicebus, waar ik alles in heb zitten wat nodig is om de klanten te helpen”, zegt hij. Die klantenkring loopt uiteen van een eigen rijder tot een eigenaar van een vloot met 500 voertuigen. Jacobs begon en was meestal bezig met bandencontroles bij klanten op het erf. ”Daaruit volgde de vraag of ik ook banden kon leveren. Dat ben ik uiteindelijk gaan doen. Het meeste wat ik lever is Bridgestone, en de daarbij horende merken Firestone, Dayton en Bandag.”

‘Digitale techniek is goed, zelf blijven kijken is essentieel en voorkomt vaak grote ellende.’

Jacobs is ervan overtuigd dat het een goed plan is van vervoerders en fleetowners om de banden drie, vier keer per jaar op spanning te checken en om dan meteen een visuele controle te doen. “Maar ik denk dat deze bedrijven flink kosten kunnen besparen wanneer ze dit bij henzelf op het erf laten doen. Wanneer een chauffeur eerst even heen en weer moet naar de specialist, ook al bevindt die zich vlakbij, dan loopt dat toch op qua brandstof- en chauffeurskosten. Kosten die je nergens terugziet op een factuur, maar die toch echt gemaakt worden. Zodra fleetowners zich hiervan bewust worden, willen ze overstappen op mobiele service”, aldus Jacobs, die op locatie ook combinaties kan uitlijnen. “Laat ik wel dit erbij zeggen: vervoerders zijn zich in het algemeen veel meer kostenbewust geworden. Niet alleen ten aanzien van brandstofverbruik, maar ook ten aanzien van bandenkosten. Het gaat veel minder om de aanschafprijs en veel meer over de kosten over de gehele gebruikstermijn. Hoe lang een band meegaat telt in toenemende mate zwaarder dan de aanschafprijs.”
Digitale controle, apps

In opkomst bij de bandenmerken zijn mogelijkheden om zo veel en zo goed mogelijk digitaal te controleren. Jacobs is er zich bewust van, en toont zich onder de indruk van wat systemen zoals Goodyear Pro Active solutions en Bridgestone Fleet Pulse inmiddels allemaal kunnen. “Zeker het systeem van Goodyear kan veel. Ik heb het zelf op mijn telefoon. Dus wanneer ik gebeld wordt over een probleem, dan kan ik zelf al zien waar zich het voertuig bevindt waar wat aan gebeuren moet. De bedoeling is dat spanning, maar ook profieldiepte en temperatuur, online real time gevolgd kunnen worden. Maar wat ik wil zeggen is: de techniek kan allemaal nog zo mooi zijn, toch moet je zelf blijven kijken. Kijken en voelen. Hoe gedraagt zich de band? Wat gebeurt er? Ligt die slijtage aan de band? Fleetowners en anderen zijn altijd geneigd het voertuig uit te sluiten als oorzaak van de problemen. Toch moet ik vaak laten zien dat het toch echt het voertuig is, dat de extra bandenkosten veroorzaakt. Gelukkig merk ik dat steeds meer klanten de integriteit van mijn aanpak erkennen. Vanaf dat moment kan het kosten besparen pas echt beginnen.”

Uitlijnen

Stefan Jacobs drukt zijn klanten op het hart om zowel nieuwe trucks als trailers uit te lijnen, korte tijd na aanschaf, en om dan die uitlijnbeurt te doen in half beladen toestand. “Met nieuwe trucks en trailers heeft dit nog niet zoveel zin. Het onderstel moet zich nog even zetten, zeker wanneer er regelmatig flink geladen wordt. Maar na een week of zes is dat wel achter de rug en kan er uitgelijnd worden. Afhankelijk van hoe de chauffeurs met het materieel omgaan, moet het dan later nog eens, of helemaal nooit meer. Het scheelt echt en we halen er echt de gekste dingen uit. Zo hebben we een keer een klant gewezen op kromme assen. Ja, dan heeft uitlijnen geen zin en nee, de banden hebben het niet gedaan.” Jacobs noemt nog een ander voorbeeld. “We troffen een keer uitgelopen wiellagers als oorzaak van overmatige bandenslijtage. Daarmee hebben we voorkomen dat de eigenaar geconfronteerd zou worden met een afgebrande trailer. Ik bedoel maar: digitale techniek is goed, zelf blijven kijken is essentieel en voorkomt vaak grote ellende.”

Chinezen of vernieuwen

Stefan Jacobs ziet dat zijn klanten weer meer geneigd zijn om naar het complete kostenplaatje te kijken wanneer het op bandenkosten aan komt. “De tijd waarbij fleetowners werden verleid tot goedkope banden die sneller sleten en die ze vervolgens weg deden, is een beetje voorbij. Redenen zijn de komst van een importtarief op Chinese banden en het besef dat aanschafprijs niet alles is, maar dat het totale kostenplaatje doorslaggevend moet zijn. Voor sommigen geldt dat bandenvernieuwing hier een gunstige rol in gaat spelen. Dit gebeurt nog steeds, maar de laatste jaren hebben we wel een afname hierin gezien.”

Variabele kostenpost

De komst van TPMS-systemen op trucks en trailers kan rekenen op de steun van Jacobs. “Niet alleen vanuit het technische en milieutechnische oogpunt”, zegt hij. “Maar wat je ziet is dat klanten vaak de kosten inzichtelijk proberen te krijgen. Dus het leasetarief ligt vast en daarmee de restwaarde. Reparatie en onderhoud liggen in toenemende mate vast, in een contract. Zo heeft de fleetowner het ene na het andere contract, maar met de banden is het altijd afwachten, ook al maken ze vaak slechts een paar procent van de totale kosten uit. Het overkomt me vaak genoeg dat er variatie zit in facturen, die ontstaat wanneer er sprake is van overmatige slijtage. De komst van TPMS-systemen is een hele mooie en zal leiden tot lagere bandenkosten.”

Volgens Jacobs staat de bandenbranche voor een nieuwe stap. Hierbij zullen de eerder genoemde systemen nog intelligenter worden en aansluiting vinden op systemen als die van Trimble en andere aanbieders van boordcomputers. “Bandenfabrikanten worden in toenemende mate aanbieders van mobiliteitsoplossingen. Er komen chips in banden, heel goed die ontwikkeling. Vanuit mijn positie kan ik een eerste indruk krijgen, een eerste signaal dat er iets niet klopt met een band. Van daaruit ga ik verder redeneren met een, ik zou zeggen, persoonlijke aanpak. Hoe goed systemen ook zijn, een inrijding detecteren, dat kan eenvoudigweg niet. En juist praktische ervaring en toewijding, daarmee kan ik het verschil maken.”

Volvo ontslaat 4100 manIets lagere omzet Den Hartogh…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties