bekeken: 190 x
Waardeer dit artikel:
2 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 5
(5,00)
(Inloggen is vereist)

‘De angst moet weg’

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 29 november 2019, 09:03

Leestijd: 4 minuten

Iris, Martine en Barbara Lafeber namen voor de zomer het transportbedrijf over van hun vader, Kees Lafeber en hun oom Ed Lafeber. Een bedrijf met bijna 200 jaar traditie bleef zo in de familie.

Aan de overname ging een gedegen voorbereiding vooraf. “Al vijf jaar voordat Kees met pensioen wilde, benaderde hij ons alle drie afzonderlijk met de vraag of we het bedrijf wilden overnemen. Dat deden we, we zegden onze bestaande banen op. Er volgde een inwerkperiode die duurde tot mei dit jaar”, legt Barbara Lafeber uit. 

Het gevolg is dat de zussen hun bedrijf door en door kennen. “We zijn alle drie moeder en we werken alle drie vier dagen per week. Wij proberen ervoor te zorgen dat er altijd een van ons op de zaak is, maar de heren en dames kunnen ook heel goed een dag zonder ons”, zegt Barbara Lafeber, die het operationele deel van het bedrijf leidt en de inkoop van het materieel. Martine doet de HR en het voertuigvolgsysteem. Iris doet IT, financiën en machine-verhuizingen. Er rijden 27 trucks bij Lafeber en het trailerpark omvat ruim zestig stuks. “We rijden met vier truckmerken, en dat zal nog wel even zo blijven”, zegt Barbara. “Elke truck heeft bepaalde eigenschappen die bij het werk passen dat we ervoor in gedachten hebben.”

Diensten

Lafeber is een bekende naam op het gebied van exceptioneel vervoer, van het vervoer van bouwmaterieel, het uitvoeren van bouwlogistiek en projectmatig wegvervoer, dat vaak ook wel een exceptioneel tintje heeft. Op dezelfde manier zit het trailerpark in elkaar. “We werken met diepladers en semi-diepladers van alle bekende merken. Wederom omdat we daar precies het bijpassende werk voor hebben. We hebben onlangs een nieuwe Scania gekocht en nog maar kort geleden een nieuwe Volvo. Dat is eigenlijk een truck voor in de mijnbouw, maar deze 6×4 past goed bij het werk en bij de trailer. Maar voor het werk wat we met de Scania willen doen, is de Volvo weer te hoog. Om dezelfde reden hebben we specifieke inzetgebieden voor onze MAN- en DAF-trucks.” Barbara Lafeber legt uit dat ze voor MAN koos omdat hier een koppelomvormer in zit, een onderdeel dat de andere merken niet leveren. Met zo’n omvormer kan rustig en verantwoord met bijzonder zware lasten worden weggereden.”

‘Het mooiste zou zijn wanneer we ook data uit laadkranen, denk dan aan gehesen gewichten, kunnen registreren. Ook de vele trailerbanden zouden we graag continu monitoren.’

De trucks van Lafeber maken niet al te veel kilometers, wat ertoe leidt dat ze relatief lang in de vloot blijven. “We rijden zeker twaalf, dertien jaar met onze trucks”, zegt Iris Lafeber. “Dat halen ze makkelijk. Daarna gaan we kijken of ze nog verder kunnen, of dat het moment van afscheid daar is. De inzet wisselt nogal sterk in de vloot, met uiteenlopende kilometerstanden als gevolg.” De onderdelen die nodig zijn om de vloot gaande te houden, worden van diverse leveranciers betrokken. Daar is onze chef-monteur verantwoordelijk voor, en die heeft daarvoor een eigen netwerk.”

Laadkranen

Martine Lafeber vult aan dat er de laatste tijd de nodige trucks zijn verkocht met een laadkraan erop. “Laadkranen reviseren doen we zelf niet”, zegt ze. “Het onderhoud kunnen we hier wel, maar als een kraan ‘op‘ is, dan komt dat vaak neer op vervanging van de complete truck. Ten aanzien van laadkranen geldt nu eenmaal dat de veiligheidseisen flink strenger zijn geworden, wat ertoe heeft geleid dat er steeds zwaardere kranen worden verkocht.” De trailers die Lafeber inzet, gaan zo mogelijk nog langer mee dan de trucks. “We hebben een Eurotrailer (van Nooteboom, red.) van 18 jaar oud. Geen probleem. Ze worden met liefde behandeld en we weten wat we doen. Dat is het geheim”, zeggen Iris en Barbara Lafeber met een glimlach. Er zijn geen plannen om in al te groot tempo een verduurzaming in te zetten. “In deze tak van wegvervoer gaat dat gewoon nog niet. Met elektrische trucks kom je voorlopig nergens in exceptioneel vervoer”, zegt Iris Lafeber, “dat is geen optie.” Barbara Lafeber vult aan: “Klanten vinden het prachtig maar willen niks meer betalen.” 

Samenwerking

Martine Lafeber is namens het bedrijf met collega-bedrijven gestart met een project dat tot doel heeft laadruimte te delen om zo leeg rijden zoveel mogelijk te voorkomen. “Met twee collega-bedrijven volgen we elkaars voertuigen, om zo te komen tot het optimaal beladen van alle trucks. Maar in de praktijk valt dat nog niet mee. Het liefste zouden we meer bedrijven hierbij betrekken, omdat we dan een grotere kans hebben dat iedereen voordeel zal hebben. Maar dat lukt dus nog niet erg.” 

Barbara Lafeber zegt dat het ook een kwestie van mentaliteit is. “Andere bedrijven zijn bang om de betreffende gegevens te delen. Ze rijden liever zelf leeg terug dan dat ze een lading via ons meenemen. Dat is geen goede zaak. Om het wegvervoer verder te verduurzamen, moet de beladingsgraad flink omhoog. Dat kan alleen wanneer je vertrouwen in elkaar uitspreekt. De angst moet weg, zoveel is zeker. Als dat lukt, dan kunnen er leuke perspectieven ontstaan.” 

Martine Lafeber zoekt naar IT-oplossingen voor diverse vragen. Zij is nu in kaart aan het brengen welk volgsysteem haar bedrijf het beste kan gebruiken in de nabije toekomst. “Daar zijn we nog niet uit. Een en ander moet goed bij ons passen.” Zij liet in een eerder stadium een app ontwikkelen voor chauffeurs. Die kunnen hiermee vanuit de IT van Lafeber opdrachten krijgen en vrachtbrieven inzien. “Maar we zijn er nog niet. Het mooiste zou zijn wanneer ik ook data uit laadkranen, denk dan aan gehesen gewichten, kan registreren. Verder hebben onze trailers best veel banden, denk aan die grote diepladers. Ook daarvan zou ik met een passend systeem beter inzicht in de kosten willen krijgen. Bedrijven als het onze hebben nu eenmaal andere software nodig, we verschillen nogal van een distributiebedrijf dat met stukgoed in de weer is.” 

Nuchter

Ook al bruist het in de media van innovatie en nieuwe ideeën, over autonoom rijden en elektrisch rijden, de drie zussen blijven er heel nuchter onder. Op de vraag hoe de branche er over drie jaar uit ziet, antwoordt Iris Lafeber: “Veel is dan nog hetzelfde als nu. Waterstof als truckbrandstof is ook dan nog te ver weg. Misschien dat dataverwerking dan een stuk beter gaat, maar ten opzichte van nu zal de innovatie nog beperkt zijn, verwacht ik.” Haar zus Barbara is het met haar eens. “Wellicht is het wegvervoer al wat efficiënter doordat data beter gebruikt en verwerkt wordt. Ook in onze disciplines is daar nog wat te winnen, en dat gaan we de komende jaren meemaken.” 

Tags: , , ,

CB stapt over op HVOVervoerders vragen Timmermans…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties