bekeken: 141 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Datrans: hoge kilometrages met LNG-trucks

DOMEIN:

Geplaatst op: 12 mei 2020, 09:31

Leestijd: 2 minuten

Transporteur Datrans uit Wanssum nam onlangs twee nieuwe Scania R410 trekkers op LNG in gebruik. De voertuigen rijden in twee shifts intermodaal op Zwitserland. Hoewel de trailers een deel van de reis per trein afleggen, maken de Scania’s toch zo’n 250.000 kilometer per jaar.

“Dit zijn niet onze eerste LNG-voertuigen”, vertelt Laura Hagens, dochter van oprichter Ruud. “We hebben er al twee van een ander merk. Dat we deze keer voor Scania kozen, komt omdat we denken dat de Scania’s een grotere actieradius hebben.”

Tankstations

Datrans koos voor het transport op LNG omdat klanten dit zeer waarderen. “Maar zeker het Mautvoordeel is voor ons heel belangrijk. We tanken ook geregeld in België. Samen met de hoge kilometrage en de dubbele shifts die de voertuigen draaien, komt LNG bij ons er zeker uit.”

Het liefst reed Datrans helemaal op LNG naar Zwitserland. “Maar dat lukt voorlopig nog niet in verband met de beperkte beschikbaarheid van tankstations op onze route. Er is voor ons maar één mogelijkheid om te tanken tussen Venlo en Basel. En wat als die pomp er een keer uit ligt? Maar omdat we bij Datrans werken met een estafettesysteem, is het niet moeilijk de trucks zo in te plannen dat we ze optimaal kunnen inzetten.”

Estafettesysteem

Voor de Scania LNG-trucks begint elke dag bij Datrans met een rit naar de terminal in Duitsland. Daar zet de chauffeur zijn trailer op de trein naar de terminal in Zwitserland; de trailer die de trein heeft aangevoerd gaat mee terug. “Zo besparen we veel op de Maut. De chauffeur lost die trailer in Nederland of België en neemt lading mee terug naar Wanssum. De nachtchauffeur rijdt dan weer een volle trailer naar een ander omkoppelpunt, halverwege de route naar Zwitserland, en brengt vanuit daar een andere trailer weer terug. ’s Morgens begint het opnieuw.”

Als de lading vanaf de terminal in Duitsland meteen naar België moet, vindt het tanken daar plaats, aangezien LNG in België voordeliger is. “Anders tanken we in Venlo. Zo zijn we niet afhankelijk van het nog beperkte Duitse LNG-netwerk, al hopen we dat dit de komende tijd beter wordt. Het mooie is dat we voor die intermodale ritten al echt klanten hebben die daar prijs op stellen vanwege klimaat- en milieudoelstellingen. Die kunnen we nu extra van dienst zijn door ook het voor- en natransport grotendeels op een klimaatsparende brandstof te doen.”

ACC en LED

De twee Scania R410 LNG-trekkers zijn door Datrans goed uitgerust op hun taak. “Wij kopen altijd al retarders op onze truck. Bij een LNG-auto is dat verplicht. Dus die hoefde niet extra aangeschaft te worden. Wel hebben we meteen ACC meebesteld. Dat is dan maar een kleine stap en biedt veel veiligheid. De trucks kregen verder een LED-pakket, wat logisch is als je zoveel nachtkilometers maakt. Uiteraard hebben ze een koelkast, kozen we voor het grote premium infotainmentsysteem, een met leer bekleed stuurwiel en de meest luxueuze versie van het bed.”

Partsline

Normaal onderhoudt Datrans zijn 58 trucks en 130 opleggers zelf. Daarbij maakt hij gebruik van de diensten van Partsline voor de onderdelen. “Maar een gasvoertuig is toch anders”, weet Laura. “Daarom hebben we voor deze trucks een onderhoudscontract afgesloten met de Scania-dealer in Gennep voor de looptijd van vijf jaar. Dan hebben de trucks een miljoen plus kilometers gereden en ruilen we ze weer in.”

Easyasset lokaliseert objectenDe accu-kritische 'hoteltruck'
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties