bekeken: 118 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

DAF opent visitekaartje boven Parijs

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 24 januari 2020, 10:37

Leestijd: 4 minuten

De kersverse dealervestiging van DAF in Louvres, net boven Parijs, is op veel fronten uitzonderlijk te noemen binnen het dealernetwerk van dit merk. Dealer Development Manager Paul van Dongen neemt ons mee door het pand en geeft uitleg bij de gemaakte keuzes.

Paccar-dochter DAF staat bekend als een merk dat voor sales en aftersales leunt op een onafhankelijk dealernetwerk. Tussen deze contractpartners zitten echter weldegelijk enkele fabrieksvestigingen. “Zoals in Praag, Frankfurt en Boedapest”, vertelt Van Dongen. De zeer belangrijke regio Parijs was in handen van een contractpartner die vijf vestigingen uitbaatte, maar geveld werd door de crisis. 

DAF zag zich genoodzaakt dit snel zelf in te vullen en opende in 2017 de deuren van filiaal Massy, ten zuiden van de metropool. “Direct begon ook de zoektocht naar een geschikte locatie ten noorden en die vonden we in Louvres. Pal aan de A1, die Parijs en Lille met elkaar verbindt en bovendien in de nabijheid van vliegveld Charles de Gaulle. Gunstig gelegen dus, maar bovendien op een terrein dat zich ontwikkelt tot een ware logistieke hub. Het 3400 m2 tellende pand staat er onder de bezielende leiding van Lionel Bozian, voormalig verkoopdirecteur van DAF Trucks Frankrijk.

Routing in en om pand

Dat voor dit pand een iets andere aanpak werd gekozen bleek ook tijdens de openingsperiode. Van Dongen benadrukt het belang van de verschillende belanghebbenden: “Gezien onze ligging wilden we de regionale bergers apart aandacht schenken. Nog voor de officiële opening op 5 december hebben we ze uitgenodigd voor een rondleiding en lunch. Gewoon om te laten zien dat we een state-of-the-art faciliteit hebben hier. Dat werd niet alleen bevestigd door de gasten, maar ook de routing in en om het pand werd zeer gewaardeerd.”

Die waardering is er niet alleen omdat het makkelijk aan te rijden is en er rondom het pand ruim voldoende manoeuvreerplaats is. De werkplaats is er een van het doorrijdtype, met overheaddeuren aan weerskanten. “Een berger kan het gestrande voertuig dus zo binnenzetten en weer snel doorrijden naar de volgende klus.” Voor schadevoertuigen die kampen met lekkage van vloeistoffen is een passende en milieuveilige oplossing ingericht.

Opvallend aan de werkplaats is allereerst de hightech teststraat. De bijna dertig meter lange prefab-put van Balzer is voorzien van een Maha remmentestbank met liftsysteem, spelingsdetector en een automatische sporingsmeter. 

Op de kopse kant liggen de RVS inbouwrails waarover de digitale koplamptester rijdt die draadloos verbonden is met het Maha Euro Systeem, zodat ook deze gegevens worden gekoppeld aan het voertuigkenteken. Een Blitz staande putkrik maakt het plaatje in de put compleet. Voor Nederlandse begrippen is zo’n volwaardige teststraat volstrekt logisch, maar de Franse markt is een andere. “In Frankrijk mag een werkplaats zelf niet verder gaan dan een pre-check. Het daadwerkelijke keuren voor het certificaat is in handen van overheidsstations”, zegt Van Dongen. “Toch vinden we het belangrijk te investeren in deze service. Klanten die hier weggaan weten dat het voertuig in één keer slaagt.”

Snel afsluitbaar

De prefab-put is voorzien van aluminium rolluikputafdekking die een belasting, in gesloten toestand, van 1,5 ton per as mogelijk maakt. Het hebben van een veiligheidsvoorziening is verplicht in Frankrijk en DAF koos voor een duurzame en werkbare oplossing. “Je kunt wel met netten of hekken gaan werken, maar als het dan in de praktijk niet wordt gebruikt dan ben je nog nergens. Als de put niet in gebruik is, wordt deze nu tenminste daadwerkelijk afgesloten.” Tijdens het afsluiten worden eventuele schadelijke gassen afgezogen zodat deze bij een volledig afgesloten put verdwenen zijn.

Omdat de teststraat in een afzonderlijke ruimte ligt, afgescheiden van de rest van de werkplaats, volstaat hier een oplossing met een maximale belasting van 1,5 ton per as. Voor putten in werkplaatsen waar het risico bestaat dat er zware voertuigen over de lamellen rijden is er wel een alternatief. Dan is een belasting tot 20 ton per as geen probleem meer.  “Het belang van putafdekkingen wordt ook in ons eigen land steeds meer erkend”, vertelt salesmanager Ferry Haasjes van MahaExplora Truck & Bus.

State-of-the-art werkplaats en teststraat waar veiligheid en efficiency hoog in vaandel staan

Haasjes speelde een belangrijke rol in de projectfase van DAF Trucks Paris. Zo reisde hij met Van Dongen naar verschillende referentielocaties en troffen ze elkaar uiteraard op vakbeurzen zoals Automechanika en IAA. Fabrieksbezoeken waar nodig maakte het onderzoek voor de flinke investeringen compleet. Het project werd vervolgens met lokale vertegenwoordigers van de gebruikte equipmentmerken afgerond zodat zij ook voor de service kunnen zorgen na oplevering. Je zou kunnen denken dat deze werkplaats best een tandje minder had gekund, maar DAF wil heel nadrukkelijk zijn visitekaartje afgeven met dit project. Van Dongen: “Dit is een schoolvoorbeeld voor alle dealers in ons netwerk die een verjonging van hun vestiging overwegen. Bovendien geven we een signaal naar de markt af: DAF gelooft in de Franse markt en ziet het aandeel daar fors groeien. Daar past zo’n vestiging bij.”

Synchroon, of niet

En dat zien we dus niet alleen terug in de zojuist besproken teststraat. Het hart van de werkplaats ligt centraal achter de vijf overheaddeuren. Ook daar is state-of-the-art het hoofdthema, met dank aan de keuze voor hoge kwaliteit werkplaatsuitrusting en een volledig vlakke en verwarmde werkvloer. Finkbeiner tekende voor de hefinstallatie achter deur nummer vier: een verzonken geschakelde schaarhefbrug, de tandem. Deze heeft aan ieder uiteinde een halve schaar, waardoor er onder en tussen de rijbanen optimale bewegingsvrijheid is. Bij het heffen komt onder de schaar een tweede vloer omhoog, uit veiligheidsoverwegingen, zodat de vloer weer gesloten is. Beide schaarhefbruggen kunnen gesynchroniseerd gebruikt worden, maar ook ieder afzonderlijk. Trucks met trailer of andere combi’s hoeven dus niet te worden afgekoppeld maar kunnen ook integraal omhoog. Deur drie biedt toegang tot een andere geschakelde hefinstallatie, ditmaal een stempelconstructie geleverd door fabrikant Blitz. Ook deze 2+2 stempelhefbrug biedt de mogelijkheid tot synchroon heffen maar er kan ook op beide stempelbruggen afzonderlijk gewerkt worden. Van Dongen legt uit waarom synchroon heffen voor deze locatie extra toegevoegde waarde biedt. “We zitten vlakbij het vliegveld Charles de Gaulle en de gelede bussen die daar rijden vormen een niet te onderschatten doelgroep. Ook in het regulier openbaar vervoer wint de gelede bus aandeel. We zien deze vestiging nog wel uitgroeien tot een DAF Truck en Coach & Bus werkplaats.”

Zo’n investering in een dealervestiging is immers niet voor een paar jaar. “Nee, we investeren voor de komende dertig jaar”, zegt Van Dongen. In die wetenschap en met alle vraagtekens rondom de toekomst van fossiele aandrijving in het achterhoofd ligt de vraag voor de hand. Hoe ziet de aftersalestoekomst er uit? “De huidige generatie trucks heeft minder onderhoud nodig, dat is een trend die we al veel langer zien. De energietransitie zal niet van vandaag op morgen ineens plaatsvinden, dat kost tijd. Ondertussen verlangt onze huidige klandizie optimale ondersteuning en die bieden we nu ook optimaal vanuit Parijs. Dat gezegd hebbende: we hebben de investering berekend vanuit terughoudende marktaantallen. Juist vanwege die onzekerheden. Op basis van de eerste reacties en het aantal doorgangen zie ik ons echter harder groeien dan gepland. Personeel is onze grootste beperking. Deze vestiging werkt ook naar toekomstig personeel als een visitekaartje, mensen willen er graag werken. Tegelijkertijd willen we niet te hard groeien. We kiezen hier liever voor meerdere, maar kleinere steunpunten. Over een paar jaar willen we hier in totaal vijf werklaatsen open hebben voor optimale serviceverlening.”

Tags: , , ,

Bedrijfswagenverkopen EU 2019:…Transport Compleet per direct…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties