bekeken: 142 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Column Tim de Jong: Transitie en recessie

DOMEIN:

Geplaatst op: 14 mei 2020, 09:29

Leestijd: 2 minuten

Nog niet eerder kwam de economie zo abrupt tot stilstand. Niet alleen bevonden we ons begin dit jaar in een wat rustiger vaarwater qua marktactiviteit, ook werd er steeds serieuzer en geïnteresseerder gekeken naar de transitie waar de branche inmiddels aan is begonnen.

Concreet betekent dit dat er weliswaar nog maar 700 elektrische trucks zijn verkocht in Europa in 2019, en dat er nog tal van tankstations in aanbouw zijn, zowel voor waterstof als voor LNG. Maar voorlopig ligt alles stil.
ACEA kwam begin april met een bericht dat voelde als een oproep. Een oproep om vooral vaart te maken met het realiseren van duizenden nieuwe oplaadpunten en honderden nieuwe LNG-tankstations. Tientallen nieuwe waterstof-tankstations. Die moeten niet in 2030 klaar zijn, maar in 2025. Nu hoop ik van harte dat de abruptheid waarmee de economie en een aanzienlijk deel van het dagelijks leven stilvielen, ook weer even rap op gang komt. Eerste beelden uit het Chinese Wuhan laten zien dat er wel een zekere opstart is, maar dat er nog heel wat dieper liggende factoren zijn, die een Wiederauferstehung van de maatschappij zoals we die kennen, vertragen.

Het is daarom zeer de vraag wat het effect zal zijn van de huidige omstandigheden op deze ongekende bijna-lock-down. Daarbij durf ik gerust te stellen, dat ik niet verwacht dat de zwartste scenario’s uit zullen komen. Maar ook niet de lichtste, want nu we voorlopig nog steeds niks kunnen doen, staat wel vast dat we komende zomer allemaal aan de slag zullen moeten, om nog wat te kunnen maken van 2020.

Serieus risico

Meest schadelijk voor nu is dat er een serieus risico bestaat, dat tal van klimaat gerelateerde afspraken, al dan niet bij wet afgedwongen, mogelijk voorlopig niet gerealiseerd kunnen worden. Volvo en MAN waren net op tijd met de introductie van hun nieuwe trucks, maar kunnen de evenementen die ze gepland hadden om de verkoop op te stuwen, natuurlijk niet uitvoeren voorlopig. Het is een publiek geheim dat DAF aan een nieuwe truckserie werkt. Iveco en Nikola willen deze zomer aanvangen met testwerk van hun elektrische truck, en ongetwijfeld ook van hun model dat waterstof heeft als energiedrager, in plaats van een tractiebatterij. Zo zijn er ongetwijfeld meer voorbeelden waar wij als redactie nu nog geen weet van hebben.

Hoewel ik tot nu toe mocht zien dat veel werkplaatsen nog lekker aan het werk zijn, is de vraag hoe dit de komende tijd zal gaan. De Paaspiek in het wegvervoer is geheel uitgebleven, de kilometrages van alles wat rijdt nemen ongetwijfeld flink af. Echter zodanig, dat ik me moeilijk kan voorstellen dat dit niet weer relatief snel gaat toenemen wanneer het virus voldoende klein is gemaakt.

En als dat dan zo is, dan ligt de bal op de stip voor commercieel personeel om veel efficiënter te gaan werken, dus minder kilometers, minder vliegreisjes en meer telewerken met als gevolg dat we met z’n allen minstens hetzelfde kunnen doen, in minder tijd en met minder uitstoot.

125 Mercedes Atego’s voor…Van Eck: B-Double LZV voor…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties