bekeken: 137 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,50)

Column Tim de Jong: Crisis leidt tot transformatie

DOMEIN:

Geplaatst op: 16 juni 2020, 10:29

Leestijd: 2 minuten

Tijdens de corona-lockdown zagen we de files verdwijnen en werden de snelweg en meest gebruikt door enkel nog vrachtwagens. Echter, wanneer we de nieuwe cijfers over de economie bezien, is het onvermijdelijk dat een deel van de transportbedrijven in ons land in de gevarenzone terecht komt.

De inkoopmanagersindex staat flink in de min en het enige onmiskenbare gevolg daarvan zal zijn dat er minder vraag is naar laadruimte op wielen. Het is absoluut onmogelijk om iets te zeggen over de duur van zo’n periode, dat hangt af van een mogelijke tweede besmettingsgolf. Blijft die uit, dan kan in de zomer al een eerste herstel optreden.

Intussen is er veel gebruikt materieel te koop, zowel trucks als trailers. Getuige het tempo waarin de vraag naar laadruimte daalt, zal er veel stil blijven staan, en niet alleen bij de handel. Ook bedrijven zullen hoogstwaarschijnlijk niet alle materieel nodig hebben, zeker niet in de voor ons liggende zomermaanden. 

Bij veel verladers is echter al een dusdanige krimp gaande, dat het jaar 2020 toch echt als verloren beschouwd moet worden. Neem de auto-industrie, die veel vrachtwagens op de weg houdt. Wanneer Volkswagen inderdaad een kwart minder auto’s gaat bouwen, dan zijn dat er 2,5 miljoen minder. Bij de alliantie Renault Nissan is het zelfs 35% minder. Ook Toyota ontspringt de dans niet. In totaal scheelt dat zo maar 7,5 miljoen nieuwe auto’s wereldwijd. Inderdaad, misschien is dat beter voor de planeet, maar wat een ongekende klap. Opnieuw: in het najaar kan het weer wat bijtrekken, maar of de diverse markten weer hetzelfde worden? 

Rondkijkend en luisterend in de branche wil iedereen weer gaan werken, en is het geen enkel probleem om dat op een wat andere wijze te gaan doen dan tot voor kort gebruikelijk. Een heel duidelijk signaal is echter dat vliegen niet meer zo hip is en thuis werken des te meer. Stadscentra in Europa worden omgebouwd: niet het snelste verkeersmiddel krijgt meer alle voorrang, maar het meest milieuvriendelijke. Dit gaat zeker zijn weerslag hebben op het wegvervoer. Minder files en dus beter doorrijden met lagere brandstofverbruiken en kortere reistijden als gevolg. Meer overslag aan stadsranden en meer met kleine voertuigen de stad in, wat echt niet altijd ideaal is. 

Duitsland is intussen begonnen met een CO2-taks. Die komt erop neer dat een liter diesel acht cent duurder is geworden. Als basis hiervoor dient dat een ton CO2-uitstoot nu 25 euro kost. Volgens Evofenedex wordt het uitstoten van een ton CO2 stapsgewijs duurder, tot 65 euro in 2026. Zo wordt rijden op elektriciteit of (Bio)-LNG vanzelf aantrekkelijker. 

De bedoeling is natuurlijk dat bedrijven die wegvervoer inkopen, dit gaan betalen. In veel gevallen lukt dat ook zeker, zagen we in het verleden toen Duitsland de maut invoerde en toen in 2008 de diesel buitengewoon duur werd. De pijn die een en ander met zich meebrengt zullen we nu grotendeels moeten ondergaan. Dat is wellicht maar beter zo. 

Op A1 aan de A28Volvo ontslaat 4100 man
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties