bekeken: 99 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Column Tim de Jong: Chauffeur vooralsnog onzekere factor

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 3 december 2019, 09:39

Leestijd: 2 minuten

Ook al krijgen transportbedrijven met steeds meer, steeds betere en steeds scherper toegesneden ICT te maken, in het hele proces blijkt de chauffeur nog steeds de onzekere factor. Door de geïntensiveerde toepassing van geavanceerde ICT, komt het handelen van de chauffeur steeds meer onder een vergrootglas te liggen.

Het is dus een prima initiatief dat de sociale partners in het wegvervoer meedenken om te komen tot betere Code 95 nascholingscursussen. Om twee redenen is een betere, meer intensieve omgang met de circa 85.000 truckchauffeurs in ons land van belang. Eerder dit jaar stond de branche op de achterste benen vanwege het uitblijven van de vereiste bestuurderskaarten, werkplaatskaarten en andere kaarten, die nodig zijn voor het deugdelijk werken met de nieuwe Smart Tachograaf. Met veel kunst en vliegwerk wisten de organisaties in het wegvervoer de werkplaatsen draaiende te houden en werd voorkomen dat nieuw geregistreerde voertuigen de weg niet op zouden mogen. Maar dat is één kant van het verhaal. De nieuwe tachograaf vereist ook dat chauffeurs geschoold worden in het omgaan hiermee. De inspectie meldt dat 85% van de overtredingen met de tachograaf te wijten zijn aan onjuist gebruik. In een land als België komt een chauffeur hier niet mee weg. Fout is fout is daar het devies. Laat het Hollandertje maar het volle pond betalen.

Moderne trucks

Ook in de dagelijkse omgang met moderne trucks geldt dat de chauffeur, geholpen door tal van assistentiesystemen, veel fout kan doen. Nog steeds wordt het toerental waarbij een moderne truck opschakelt, steeds lager. Met 900 toeren wordt er over de snelwegen getokkeld door het moderne materieel. Een brandstofverbruik van 1 op 4 is eerder regel dan uitzondering. Dat is nodig, want het kan niet alleen zuiniger, het moet. Wie als chauffeur overstapt van een Euro 5 op een Euro 6 truck, of van een Euro 6 truck van 2012 naar een Euro 6D truck van nu, weet haast niet wat hem overkomt. Alle reden dus om een aflevercursus in te plannen voor chauffeurs, wanneer er nieuw materieel afgeleverd wordt. Hoe om te gaan met het Mirrorcam van Mercedes? Hoe te reageren op een DAF die met zulke lage toerentallen draait? En wat is Pulse and Glide bij Scania en I-Save bij Volvo? Het antwoord is dat het allemaal verschillende manieren zijn om zuiniger te rijden. Chauffeurs hoeven straks alleen nog maar te sturen en te kijken. Voor ze vertrekken, moeten ze nauwkeurig hun route invoeren en het juiste afleveradres. Is dat voor elkaar, dan kan de truck in principe de rest. 

Ook het omgaan met vrachtbrieven en met de urenadministratie staat aan de vooravond van grote veranderingen. Nu nog hebben trucks apart ingebouwde boordcomputers. Maar in komende generaties zit die computer er al in, en leveren de nu bekende leveranciers alleen nog software. Dit betekent voor de chauffeur meer gemak en hij zal meer met een smartphone gaan doen, onder andere het aftekenen van vrachtbrieven en bijvoorbeeld het bedienen van de koelmotor. 

Martins breidt uit met…Nikola met genen Iveco S-Way
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties