fbpx
bekeken: 126 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Column Barend Luiting: Pilots

DOMEIN:

Geplaatst op: 11 september 2020, 09:18

Leestijd: < 1 minuut

Het is nog net niet met de snelheid van het spreekwoordelijke ‘blad van een boom’ gegaan, maar toch is de omslag in het denken binnen de sector frappant snel gegaan. Sinds Tesla in personenwagenland de lobby voor elektrische mobiliteit de huiskamers in bracht werd steeds verkondigd dat transport en distributie toch echt iets anders is.

Afgelopen zomermaanden ging het niet alleen over corona maar ook buitengewoon vaak over accupakketten, elektrische aandrijving en de bijbehorende tijdspaden rond marktintroducties. Elektrificatie komt, ook voor de grotere afstanden, en de consensus daarover neemt rap toe. Diesel blijft lang dominant, maar hoe lang en met welk marktaandeel? Daarover is het debat nog gaande.

Intussen zijn de pilots her en der gaande om te laten zien dat het in de steden in ieder geval onvermijdelijk gaat zijn. Simon Loos geeft met de eActros een vervolg aan eerdere elektrische ervaringen, daarbij op Europees niveau de rol van voorloper omarmend en in gezelschap verkerend van prominenten zoals DB Schenker. In Londen maakt DPD een proef te starten met het nieuwe elektrische merk Volta Trucks uit Zweden. Het contrast tussen beide berichten is opvallend. Simon Loos heeft de 25 tons eActros immers gewoon op Nederlands kenteken staan, DPD kondigt de pilot met de 16 tons Volta Zero aan voor het eerste kwartaal van komend jaar.

Elektrificatie raakt niet alleen bakwagens, maar ook de trailer ontkomt niet aan geëlektrificeerde asconfiguraties. Dat is niet nieuw, maar opnieuw: de ontwikkelingen die afgelopen maanden bekend werden benadrukken de versnelling van de trend. CATL, de Chinese specialist op het vlak der accutechnologie, maakte al bekend een partnership met Mercedes te hebben. Op trailervlak hebben ze echter een partnership met Trailer Dynamics gesloten om diens Newton eTrailer te helpen doorontwikkelen. Een 300 kWh LFP-accupakket met koelvloeistof moet ervoor zorgen dat het pakket tegen temperaturen tot 800 graden bestand moet zijn. CATL claimt een energiedichtheid van 155 Wh/kg. De strenge emissienormen gaan elektrisch transport stimuleren maar het verminderd nuttig laadvermogen blijft een uitdaging, ook al worden die pakketten wel rap lichter.

Krone integreert software…Bram Schot naar Shell
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties