bekeken: 238 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

‘Chauffeurs vrezen voor hun baan’

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 15 november 2019, 08:36

Leestijd: 4 minuten

Samen met Transportbedrijf Getru uit Bleiswijk is een werkgroep georganiseerd waarin alle sociale partners betrokken zijn. “Chauffeurs zijn bang dat trucks zo slim worden, dat ze niet meer nodig zijn.”

Het doel van de werkgroep is om te komen tot een betere verstandhouding tussen moderne trucks, waar steeds meer assistentiesystemen (ADAS) in zitten, en de chauffeur die in veel gevallen gewend is dingen anders te doen dan wat de truckfabrikant verlangt. Willem Bergsma werkt zijn leven lang al in de trucks, sinds 2012 bij Getru. Hoewel net 65 geworden, weet hij voorlopig nog van geen ophouden. “Er zijn grote veranderingen gaande, waarvan we ons de impact nauwelijks voor kunnen stellen. Ik vind het toch wel leuk om daar nog het een en ander van mee te krijgen.”

Bergsma gaat niet mee in het doemdenken dat de grote veranderingen soms opleveren in de chauffeurswereld. “Vaak wordt er twintig, dertig jaar vooruit gekeken. Maar dat kan met de beste wil van de wereld niet. We moeten nu aan de slag met het huidige chauffeurskorps en hen zo goed mogelijk voorbereiden op de huidige nieuwe techniek en die van de techniek over drie tot hooguit vijf jaar. Dan zie je een heel ander plaatje.”

Willem Bergsma begon in het vak als chauffeur op een DAF 2600. Hij is beëdigd rij-opleider, mag nascholingscursussen geven aan chauffeurs, heeft zijn LZV-papieren en zit in tal van overlegorganen met)(semi-) overheden, TLN en sociale partners in het wegvervoer. Hij zegt dat van de nieuwe cursus ADAS, er ook een e-learning versie komt en daarna een praktijkcursus.

Bijna zelf rijden

In korte tijd zijn trucks met tal van assistentiesystemen uitgerust. De bedoeling is dat ze daarvan niet alleen zuiniger, maar ook veiliger worden. “Al die stapjes vereisen dat chauffeurs weten wat ze doen, zodat ze het optimum kunnen halen uit een truck die voor ‘de baas’ steeds duurder wordt.” Bergsma legt uit dat voor elke truck bij Getru, waar met DAF en Scania wordt gereden, een aflevertraining noodzakelijk is en deel uit maakt van de overhandiging van de truck aan de chauffeur. “Op die manier weet hij of zij precies wat er allemaal mee kan. Het is een belangrijke stap op weg naar het wegnemen van de vrees die ik soms tegenkom ten aanzien van moderne techniek. Vaak is het zo, dat wanneer ze er een tijdje mee werken, ze deze nieuwe techniek juist leuk gaan vinden.”

Bergsma geeft de adaptieve cruise control (ACC) als voorbeeld. “Chauffeurs weten nu wel hoe dat werkt. Maar intussen heeft Scania een verfijndere ACC bedacht die ze ‘pulse-and-glide’ noemen. Hierbij neemt de truck nog wat meer gas terug op een helling, waarbij de chauffeur denkt dat hij tijd verliest. Maar door een voorligger wat verder weg te laten lopen, loopt de truck op de afdaling de tijd weer in en is hij even snel en even ver, maar is er minder brandstof verbruikt tijdens de klim”, aldus Bergsma.

Werkgroep

Met TLN, Rijkswaterstaat, het Sectorinstituut Transport en Logistiek, CBR, FNV, TNO en met verzekeraar TVM vormt Bergsma een overleggroep die nadenkt over de truck van de toekomst. “Ik ben heel blij dat de vakbond hier ook in wil meedenken. Ook is van belang dat CBR en Rijkswaterstaat zich bewust worden van de veranderingen die alle nieuwe techniek teweeg brengt in het chauffeursvak. Vanwege de snelle ontwikkelingen proberen we zicht te krijgen op de eisen waaraan chauffeurs van zulke moderne trucks moeten voldoen.”

Het resultaat is dat er een cursus is ontwikkeld door Bergsma die meetelt voor de verplichte nascholing van chauffeurs voor Code 95. De chauffeur ziet alle systemen voorbij komen en hij krijgt alvast een glimp van wat hem te wachten staat. “Dus dat voorbeeld van die Scania die ik net noemde. Maar uiteraard komen ook de truckmerken aan bod die nog niet in de vloot van Getru vertegenwoordigd zijn, zoals Mercedes-Benz. Dat merk levert al trucks zonder spiegels en werkt al met Level 2 autonoom rijden. Dit komt erop neer dat de truck zelf kan rijden, totdat hij ‘merkt’ dat de chauffeur al een tijd lang geen stuur vasthoudt. De nieuwe techniek van Mercedes laat zien dat je alleen nog hoeft te sturen en te kijken. Optrekken, remmen, schakelen, gas terugnemen, de nieuwe Actros doet het allemaal zelf. Het doel van de werkgroep is zich af te vragen wat de chauffeur over bijvoorbeeld vijf of acht jaar moet kunnen.”

Getru is behalve in Nederland, ook in Spanje gevestigd. Het bedrijf legt met 150 trucks, en circa vijftig vaste charters, jaarlijks zo’n 35 miljoen kilometer af. Getru heeft een eigen werkplaats en carrosseriebedrijf. De werkplaats is erkend om aan tachografen en aan koelmotoren te mogen werken. Ook heeft Getru een eigen opleidingscentrum.

Platooning

Getru heeft een vestiging in Spanje en stuurt wekelijks honderden ritten richting Spanje vanuit Nederland. Het bedrijf zat in de kopgroep van bedrijven dat wilde meedoen met platooningproeven, zoals die ruim een jaar geleden werden gecoördineerd door Rijkswaterstaat. “Om aan wettelijke eisen te voldoen, rijden we op de ACC achter elkaar. Dat is de basis. Rijkswaterstaat heeft de verkeerslichten op de N209 en de N470 uitgerust met sensoren, waardoor pelotons achterelkaar rijdende trucks altijd meteen groen krijgen wanneer ze komen aanrijden. Dit scheelt flink in de diesel en in de rijtijd. We bekijken hoe dit uitpakt”, legt Bergsma uit.

Een peloton trucks dat kort achter elkaar van Nederland naar Spanje rijdt, is voorlopig nog een brug te ver. Meer ziet Getru in een project met twee aan elkaar gekoppelde trailers. “Er is nu sprake van dat er een test op een proefbaan gaat komen. Er zijn bedrijven die hebben aangegeven wel op de weg te willen testen, Getru hoort daar ook bij. Wij denken al voorzichtig aan een corridor via Luxemburg en dan door Frankrijk op een trein. In Spanje rijdt autobouwer Seat al proef met zo’n dubbele-trailercombinatie. Wij hebben in Spanje contact met de autoriteiten die hierover gaan”, aldus Bergsma, die verder nog geen tijdpad hiervoor kan aangeven.

‘ Wij denken al voorzichtig aan een corridor via
Luxemburg en dan door Frankrijk op een trein’

Wat staat de chauffeur binnen nu en enkele jaren te wachten? Daar heeft Bergsma wel een idee over. “Wanneer je kijkt naar de huidige assistentiesystemen, moet er nog één stapje gemaakt worden, en dat is Keep-in-Lane. Dus niet alleen een signaal wanneer je de wegmarkering overschrijdt, maar ook daadwerkelijk zelf, de truck dus zelf, op de juiste rijstrook blijven. Als dat allemaal is ingevoerd en geaccepteerd, dan kan de chauffeur in zijn truck stappen en toetst hij eerst precies de bestemming in, zoals piloten dat ook doen. Vertrekt hij dan hier uit Bleiswijk, dan kiest de truck zelf de beste route, via de A4 en A15 om Rotterdam heen en zo richting het zuiden. Alle genoemde instanties moeten hun verzekeringen, hun cursussen, eisen aan het rijbewijs en dergelijke, op die situatie afstemmen, wanneer het zo ver is. Wanneer we op de juiste wijze omgaan met de chauffeur, dan vindt hij of zij het leuk om met zulke slimme trucks te werken. Wie weet doen we dan ook nog wat aan het chauffeurstekort.”

Tags: , , , ,

Jumbo schaft 44 nieuwe…120 kastentrailers Heisterkamp…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties