Widespread-versie Mercedes Arocs

Mercedes-Benz Trucks heeft voor de Nederlandse markt een nieuwe versie van de Arocs ontwikkeld: de Arocs Widespread. Hiervoor zijn bij deze truck de voor- en achterassen verder uit elkaar geplaatst, waardoor er meer gewicht geladen mag worden.

Igor Jacobs, hoofd marketing bij Mercedes-Benz Trucks legt uit: “De Arocs Widespread van Mercedes-Benz Trucks is exclusief ontwikkeld voor de Nederlandse markt. Deze truck is bedoeld voor het bouwtransport. Voor dit specifieke werk zijn de voor- en achterassen verder uit elkaar geplaatst. De truck heeft een maximale asbelasting van twee keer 11,5 ton op de achterassen en twee keer 10 ton op de voorassen. Zo biedt deze Arocs een maximaal GVW van 43 ton. De Widespread heeft twee gestuurde voorassen en twee aangedreven achterassen, de achterste as is ook nog eens gestuurd.”

Zuiniger

De Widespread is naast deze eerste 8×4 ook leverbaar als 8×8, 6×4 en 6×6 met keus uit het volledige motorengamma van de Arocs: van 240kW (326 pk) tot en met 460 kW (625 pk). Ook is de truck te bestellen met de nieuwe generatie OM471-krachtbron die volgens Mercedes een extra brandstofbesparing levert van 4 procent. 

Veiliger

Standaard is deze Arocs voorzien van de actieve remassistent met voetgangersherkenning: Active Brake Assist 5 en optioneel uit te rusten met het innovatieve Active Sideguard Assist die bij het rechts afslaan de chauffeur kan waarschuwen en zelfs kan ingrijpen bij een dreigende aanrijding. Ook de MirrorCam behoort zoals gebruikelijk tot de standaarduitrusting van de Arocs.

Hydropneumatische vering

DTS is een eveneens elektronisch geregeld, hydropneumatisch veersysteem. DTS biedt een handmatige aanpasbare chassishoogte waarmee de juiste hoogte voor een afzetsysteem kan worden gekozen of voor meer bodemvrijheid. Ook is een automatische niveauregeling mogelijk die het voertuig bij +3 km/u automatisch op rijhoogte instelt en houdt. Om instabiliteit tijdens het kippen te voorkomen blokkeert de kipperbeveiliging het hydropneumatisch veersysteem tijdens het kippen en zet deze vast. Bovendien biedt het systeem een waterpasregeling voor het horizontaal zetten van het voertuig bij een ongelijke ondergrond wat het risico tot kantelen aanzienlijk beperkt en wat ook de kritische belasting van het chassis  verkleint.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3314 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.