Volvo en DHL testen e-trucks op lange afstand

Volvo Trucks en DHL Freight zijn een project gestart dat zich richt op zwaar elektrisch transport over langere afstanden. Op dit moment worden elektrische trucks voornamelijk gebruikt voor kortere afstanden binnen steden en in stedelijke gebieden.

De twee bedrijven testen een volledig elektrische Volvo FH met treingewichten tot 60 ton. Vanaf maart rijdt de truck tussen twee logistieke terminals van DHL Freight in Zweden, een afstand van ongeveer 150 kilometer. Tijdens de proef doen Volvo en DHL ervaring op over het opzetten en exploiteren van een adequate laadinfrastructuur. De verzamelde inzichten zullen helpen bij het vinden van de juiste balans tussen gereden afstand, laadgewicht en oplaadpunten in het dagelijkse vrachtvervoer over de weg.

Nul emissie

“Ons doel is om alle logistiek gerelateerde emissies tot nul terug te brengen. Om dit te bereiken, zijn al belangrijke mijlpalen behaald: vergeleken met 2007 is de CO2-efficiëntie van DHL met 35 procent verbeterd. We hebben hiervoor ter zake kundige partners nodig. Ik ben ervan overtuigd dat onze samenwerking met Volvo ons zal helpen bij het behalen van onze ambitieuze milieudoelstellingen in het wegtransport”, zegt DHL Freight.

Om de overgang naar fossielvrij transport zo soepel mogelijk te laten verlopen, onderzoekt Volvo alle verschillende aspecten die bij elektrificatie komen kijken. Elk aspect van elektrificatie wordt daarbij in overweging genomen, inclusief opladen, routeplanning, voertuigen, service en overige ondersteuning.

“De transportsector verandert snel en de keuze om duurzaam te zijn, is een steeds belangrijker zakelijk voordeel voor veel van onze klanten”, zegt Roger Alm, president bij Volvo Trucks, die herhaalt dat Volvo in het jaar 2040 geen dieseltrucks meer bouwt.

Langetermijnstrategie

DHL Freight stimuleert actief verschillende projecten op het gebied van duurzame en fossielvrije technologie en heeft een klimaatgericht transportsysteem in Zweden geïntroduceerd. Klanten die dit systeem gebruiken, betalen een vaste toeslag voor elk verzonden pakket of elke pallet en de inkomsten die daarmee worden gegenereerd, worden volledig geïnvesteerd in schone technologieën.

“De logistieke sector staat voor een enorme uitdaging, die tegelijkertijd ook een grote kans biedt: het CO2-neutraal maken van de transportsector. De samenwerking met Volvo helpt DHL Freight om een ​​nog grotere rol te spelen in de overgang naar duurzame alternatieven en toont opnieuw onze langetermijnstrategie voor klimaatneutraal transport aan”, legt DHL Freight.

De Volvo FL Electric en Volvo FE Electric voor stadsdistributie zijn nu al in serieproductie. DHL Supply Chain heeft onlangs een nieuwe Volvo FL Electric in Londen in gebruik genomen en daarmee de eerste volledig af fabriek geproduceerde elektrische Volvo-truck voor stadsdistributie in Engeland geïntroduceerd. Ook in Nederland rijden al verschillende Volvo’s FL en Volvo’s FE Electric rond, onder andere bij Renewi, Oegema en Circulus-Berkel.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2697 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *