Verstelbare achterkant op schuifzeiltrailers Schmitz

Trailerfabrikant Schmitz Cargobull komt met een serie schuifzeiltrailers waarvan de achterkant verlaagd kan worden. Daardoor neemt het verbruik van het trekkende voertuig af en wordt de CO2-uitstoot verlaagd, aldus de fabrikant.

Het is niet voor het eerst dat Schmitz met deze techniek aan de slag is. Drie jaar geleden liet de fabrikant een prototype zien uit het zogeheten Transformers-project. Daarbij was sprake van een gecompliceerder, duurder en zwaarder systeem, maar het idee is hetzelfde. Bij de trailers die nu in de verkoop gaan, bedraagt het meergewicht van het systeem nog maar 50 kilogram, aldus Schmitz.

Hydrauliek

Met behulp van hydrauliek kan Schmitz de achterkant van de trailer lager zetten wanneer deze niet geheel tot het dak wordt geladen. De fabrikant zegt dat dit vaak voorkomt. “Veel ladingen hebben een bepaald gewicht, waardoor de trailer al geheel beladen is zonder dat de lading tot aan het dak komt. Door het dak te verlagen, wordt de stroomlijn flink verbeterd. Dit scheelt in CO2-uitstoot en in brandstofverbruik. Gerekend over vier jaar kan dat bedrag in de duizenden euro’s lopen.”

Volgens Schmitz Cargobull kost het de chauffeur zo’n tien minuten om een en ander voor elkaar te krijgen.

De nieuwe trailers kunnen meteen besteld worden, maar Schmitz kan zich voorstellen dat klanten eerst een tijdje willen testen. Het bedrijf beschikt over tal van exploitatieberekeningen met besparingen. Wat de meerprijs is van trailers met een verstelbaar dak is echter een vraag die de lokale accountmanager van het bedrijf moet beantwoorden.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2697 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *