Veldhuizen zet in op zwaar

Veldhuizen Wagenbouw uit Groenekan werd groot met de ontwikkeling, bouw, verkoop en verhuur van BE-Combinaties. Met concepten als de Clixtar, waarbij een oplegger star gekoppeld werd voorziet Veldhuizen in een grote behoefte aan meer laadvermogen op het BE-rijbewijs, maar het programma werd de laatste jaren behoorlijk uitgebreid met zware trucks.

Pieter Veldhuizen

Het succes van de BE-combinaties zorgde voor een stevige groei van de organisatie en naast de vestiging in Groenekan werd de productie ondergebracht in Loosdrecht en Zwolle. Er werken op dit moment ruim zestig medewerkers voor het bedrijf, terwijl in de toelevering in binnen- en buitenland naar schatting nog eens een zelfde aantal mensen dagelijks actief is voor het bedrijf. 

Eigenaar Pieter Veldhuizen over de groei van het bedrijf: “We waren met de Clixtar, maar ook met allerlei andere BE-varianten pioniers op dit gebied. Talloze Iveco Daily’s, maar ook Mercedes-Benz Sprinters en andere voertuigen voorzagen we van een mechanische compressor waardoor we met luchtgeveerde en -geremde opleggers konden werken. Andere aanbieders werkten met vaak storingsgevoelige, elektrische compressors en wij maakten echt het verschil met een mechanische oplossing. Verder maakten we ook toen al gebruik van originele bedrijfswagenassen met schijfremmen. Daarbij gebruiken we zo veel mogelijk originele componenten van de betreffende bestelwagen waardoor service en onderhoud eenvoudig door de eigen dealer uitgevoerd kan worden. Dat geldt overigens ook voor de looprollen, de multiriem voor de compressor en voor onder meer de wielmoeren. Dat is enorm aangeslagen in de markt maar we zagen twee dingen. Er begonnen zich nieuwe partijen in deze markt te bewegen. Tegelijkertijd zorgde de komst van beperkingen voor het maximale gewicht voor het BE-rijbewijs en de komst van het C1-en C1E-rijbewijs voor een markt die steeds kleiner werd. Overigens doen we nog steeds heel veel in dit segment, maar voor ons was dat wel een moment om de bakens te verzetten.”

Veldhuizen koos voor het zware segment en aanvankelijk de agrarische sector. “Er is al jaren sprake van de komst van nieuwe regelgeving voor de landbouwsector met onder meer een kentekenplicht. Voor ons reden om landbouwvoertuigen te ontwikkelen die gebaseerd zijn op trucks. Het enorme voordeel is dat daarmee ook op de snelweg gereden kan worden waardoor de snelheid van het transport toeneemt, en daarmee de efficiency én de veiligheid. Helaas is het kentekenverhaal voor de agrarische sector steeds vooruit geschoven waardoor dit niet het gat in de markt werd wat we er van verwacht hadden.”

Bouwvoertuigen

Een andere sector waar Veldhuizen op inzette is die van de speciale voertuigen voor de bouw. Met asbijplaatsingen, de bouw van wide-spread gestuurde tandemstellen en andere slimme modificaties worden standaard trucks aangepast voor de specifieke Nederlandse wetgeving. “Wij hebben in ons land bijzondere wetgeving en omdat de markt in dit segment vrij klein is kan geen truckproducent daar oplossingen op maat voor leveren. Voor ons een gat in de markt, want wij kunnen dat wel. Wij bouwen in principe trucks van alle merken om waardoor het laadvermogen groter wordt, maar soms gaat het ook om de wendbaarheid. Zo kan met een WS-asopstelling met een zware autolaadkraan soms volstaan worden met een vier-assige truck in plaats van een vijf-asser. Dat scheelt voertuiglengte en gewicht, maar het is ook veel wendbaarder op de bouwplaats. Veldhuizen: “Dit soort toepassingen zijn een niche waar wij heel goed mee uit de voeten kunnen. Door onze schaalgrootte is dit juist een erg interessante markt.” 

Veldhuizen is altijd op zoek naar niches in de markt, en die vond het bedrijf bijvoorbeeld met de bouw van een compacte vijf-asser voor asfaltvervoer. Door, aanvankelijk Scania-trucks zodanig in te korten en assen te verplaatsen ontstond een vijf-asser van acht meter lengte. Daardoor past de kipper binnen de wettelijke afmetingen voor een oplegger met asfaltmachines. In tegenstelling tot de vier-assers die hier normaal voor worden ingezet is er toch krap 30 ton laadvermogen, waardoor de productiviteit belangrijk verbeterd is. Dat dit concept aanslaat blijkt wel uit het feit dat er inmiddels vijftien van deze Scania Quadro-trucks verkocht zijn. Inmiddels is het concept ook ontwikkeld voor trucks van Mercedes-Benz en DAF. Doordat Veldhuizen gebruik maakt van mechanische oplossingen zoals stuursystemen, in combinatie met originele onderdelen, kan het onderhoud bij de eigen truckdealer plaatsvinden. De tendens is dan ook dat steeds meer merken de conversies van Veldhuizen omarmen als een uitbreiding van het eigen programma in niches waar geen af-fabriek oplossing voor leverbaar is. Pieter Veldhuizen: “Wij zien grote belangstelling voor dit concept en wij verhuren deze trucks ook. Doordat wij op voorraad bouwen voor onze huurvloot van inmiddels 300 voertuigen, hebben we altijd een voertuig paraat om uit te testen, of om de levertijd van een nieuwe truck te overbruggen. Niet zelden wordt zo’n huurauto na een periode overgenomen door de klant als hij goed bevalt.” Veldhuizen verhuurt naast deze kippers ook betonmixers, oprijwagens en BE-combinaties. 

Vrijwel alle merken worden aangepast, opgebouwd, verkocht en verhuurd.
Scania met Veldhuizen aangepaste Scania gestuurde naloopas voor meer tonnage.
De locatie in Loosdrecht waar vooral nieuwbouw gepleegd wordt.
Ruwbouw aanhangwagenchassis klaar voor de afbouw.
De MAN TGE oprijauto is een Veldhuizen conversie tot 7,5 ton.
Mechanische compressor op Mercedes-Benz Sprinter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.