Twee ingekorte Mercedes vijf-assers voor G. de Bruyn

G. de Bruyn BV uit Oudewater heeft twee Mercedes-Benz Arocs 4645 10×4 Quadro trucks in gebruik genomen. De bouwvoertuigen zijn voorzien van een geïsoleerde Hyva kipper en hebben een maximaal GVW van 46 ton bij een lengte van slechts acht meter. Daarmee blijven deze kippers met een vier-assige dieplader aanhangwagen binnen de wettelijke lengte van 18,75 meter.

G. de Bruyn BV uit Oudewater heeft een vloot van 85 eigen trucks. Het bedrijf is met name actief in het vervoer van losgestorte grondstoffen voor de bouw en de wegenbouw. De nieuwste aanwinst in de vorm van de twee gele Mercedes-Benz kippers worden vast ingezet in de asfaltploeg van Heijmans Wegenbouw. Door de compacte bouw van de nieuwe vijf-assers kunnen de trucks binnen de wettelijke afmetingen met de dieplader naar het werk, terwijl ze daarna als volwaardige vijf-assers mee kunnen rijden bij de aanvoer van asfalt. Belangrijk hierbij is de totale lengtemaat tussen voorbumper en vangmuilkoppeling. Die bedraagt exact acht meter, waarbij de vangmuilkoppeling zodanig gepositioneerd is dat manoeuvreren geen problemen zou moeten opleveren.

Wendbaar

Tot nu toe werd voor deze toepassing meestal een vier-asser toegepast in verband met de lengte. Zo’n vier-asser komt echter bij iedere asfaltrit laadvermogen tekort waardoor dat een weinig efficiënte en duurzame oplossing bleek. Dankzij de ombouw van de trucks door Veldhuizen  ontstonden meer compacte en wendbare voertuigen met een relatief hoog laadvermogen. Veldhuizen ging hierbij uit van de af-fabriek 10×4 van Mercedes met naloopas. Het chassis werd vervolgens ingekort waarna de tweede as verplaatst werd naar 2 meter vanaf de vooras. Deze tweede as werd tevens voorzien van luchtvering waardoor deze nu liftbaar is. Het inkorten van de Arocs werd mogelijk door het verplaatsen van diverse componenten aan het chassis. Zo werd de compacte demper omhoog gebracht, vonden de accu’s een nieuwe plek, en werden de luchtketels tussen de assen geplaatst. Verder werd er een op maat gemaakte 330 liter Y-vormige tank aangebracht tussen as 1 en 2. Belangrijk is dat Veldhuizen gebruik maakt van de originele Mercedes-Benz assen.

Volwaardige vijf-assers

De vooras hield zijn oorspronkelijke paraboolvering, terwijl as 2 nu voorzien is van luchtvering, net als de naloopas. De aslasten van de Arocs Quadro kippers bedragen 10 ton op de vooras en 9 ton op de andere vier assen. Daarmee ontstaat een wettelijk GVW van 46 ton. Hierdoor resteert er een netto laadvermogen van 29 ton. Binnen de wettelijke toleranties is het vervoer van 30 ton asfalt dus mogelijk en daarmee zijn de beide Arocs trucks volwaardig inzetbaar als vijf-asser bij asfaltwerkzaamheden.

De voertuigen zijn ook nog voorzien van het Mercedes-Benz Mirrorcam systeem, het elektrisch bekrachtigde ServoTwin stuursysteem en het nieuwe digitale dashboard. Verder zijn er extra camera’s voor de dode hoek en om veilig achteruit te rijden.   

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2976 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *