Tielbeke: stadsdistributie met hybride Scania

De ambitie om het wagenpark te verduurzamen, de komende invoering van zero-emissie zones in een groot aantal steden en een gezonde business case zijn de belangrijkste drijfveren voor Tielbeke Logistiek om bij Scania een order te plaatsen voor 15 hybride trucks en 1 plug-in hybride truck.

Elf van de nieuwe voertuigen gaan exclusief rijden in de winkeldistributie van Albert Heijn vanaf DC’s in Zwolle en Hoogeveen; de overige 5 worden ingezet in de fijnmazige stukgoed distributie divisie van Tielbeke. De nieuwe voertuigen zullen naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar geleverd worden. Algemeen directeur Adwin Verhoeks: “Tielbeke heeft al jarenlang een goed partnership met Scania en toen wij daar aanklopten om te praten over de verduurzaming van ons wagenpark werd dit snel opgepakt en zijn we professioneel geholpen.”

“Wij moesten een deel van ons wagenpark vervangen en waren ons aan het oriënteren omtrent de mogelijkheden. De stap naar volledige elektrificatie vonden we in dit stadium nog te groot. Een 100% batterij elektrische truck zal  prima functioneren, maar er zijn simpelweg nog te veel onzekerheden rondom de laadinfrastructuur en beschikbare actieradius om daar nú al vol in te stappen. Met deze hybride trucks kunnen we een mooie brug slaan naar moderne en duurzame technologie, maar toch ook de zekerheid en continuïteit behouden van onze logistieke flow,” verduidelijkt Adwin de keuze voor de hybride technologie. “In onze gesprekken met Albert Heijn kwamen wij op deze hybride technologie waarbij we buiten de stedelijke gebieden kunnen vertrouwen op de verbrandingsmotor en bij het betreden van de zones of het gebied rond de Albert Heijn supermarkt op elektrisch kunnen overschakelen. Dan hebben we best of both worlds. Bovendien zorgt de elektromotor tijdens het rijden op de snelweg voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik.”

Uitvoeringsagenda Stadslogistiek

In 2025 start een groot aantal steden met de invoering van zero-emissie zones in het kader van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Dit stelt bijzonder scherpe eisen aan de trucks die de binnenstad in moeten. Gevraagd naar de impact van deze maatregel houdt Adwin een slag om de arm. “Het is een ambitieuze maatregel en wij zijn ervan overtuigd dat dit de toekomst gaat zijn. Wij hebben alleen twijfels of het in 2025 allemaal al voor elkaar is. De traagheid waarmee de overheden de elektrische laadinfrastructuur uitrollen baart ons grote zorgen. Dan is deze hybride oplossing voor nu beter. Via geofencing biedt Scania de mogelijkheid om binnen de zero-emissie zones verplicht over te schakelen op vol-elektrische aandrijving. Dat is allemaal instelbaar en controleerbaar. Kijk, ik wil in 2025 niet bij de groep horen die helemaal niets heeft gedaan omdat de termijn te krap geweest zou zijn. Wij nemen onze verantwoordelijkheid en kiezen nú voor deze hybride technologie. Ik ben ervan overtuigd dat we op termijn bij elke supermarkt en elk DC laadfaciliteiten gaan krijgen, maar met dit tempo duurt dat nog even.”

LNG trucks inruilen

Ook de chauffeurs hebben een stem gekregen in de keuze voor de nieuwe Scania’s. “Een groot deel van de voertuigen die we nu gaan inruilen betreffen LNG voertuigen. Deze chauffeurs zijn dus al gewend om rekening te houden met een andere brandstof als vorm van energie. Met de hybrides gaan we daarin nu nog een stap verder en met de plug-in hybride helemaal. Dat is onze eerste stekkertruck. Het voordeel van de hybrides is dat zij tijdens het rijden de batterijen opladen, een mooie technologie waarin kinetische energie niet verloren gaat, maar bij afremmen opgeslagen wordt in een batterij. Dat vraagt een andere rijstijl en daar moet je voor open staan. Uiteraard worden de chauffeurs goed getraind, maar het gaat makkelijker als de mindset er al is.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.