Tatra’s voor Defensie en marechaussee

Defensie heeft nieuwe Tatra vrachtauto’s met autolaadkraan (ALK) en/of wissellaadsysteem (WLS) in gebruik genomen. De nieuwe voertuigen zijn volgens Defensie bijzonder wendbaar en in staat om met het WLS containers op de vrachtauto te trekken, of om met de ALK goederen te laden en te lossen. De vrachtauto’s worden gebruikt bij het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum Koninklijke Marechaussee en de Nederlandse Defensieacademie (NLDA). Ze gaan goederen vervoeren en gevaarlijke stoffen zoals brandstof en munitie.

Behalve een meerassige aandrijving hebben de Tatra’s een meesturende achteras, waardoor er sprake is van een kleinere draaicirkel dan bij soortgelijke voertuigen, ook wanneer er met een aanhanger wordt gereden.

Met het WLS kan de vrachtauto met een haakarm flatracks op het voertuig trekken of eraf zetten. Een flatrack is een platte bodem waarop je verschillende goederen vast kunt zetten. Zo kan de vrachtauto zware ladingen met afwijkende maten vervoeren. Sommige flatracks zijn uitgerust met een container of huif. De ALK is een hijskraan waarmee je goederen op de flatrack hijst.

De Tatra-dealer onderhoudt de voertuigen en leidt de chauffeurs op. Ook zijn de voertuigen uitvoerig getest om te kijken of ze voldoen aan de eisen van Defensie.

Twee 8×8 aangedreven vrachtauto’s met ALK en WLS gaan naar de marechaussee in Apeldoorn. De NLDA in Breda ontvangt 4 6×6 aangedreven vrachtauto’s met WLS. Samen met de voertuigen ontvangt de NLDA 2 aanhangwagens, 10 flatracks, 4 flatrackcontainers en 2 flatracks met een huif.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3303 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.