De Chinese auto- en truckgigant SAIC, die al lange tijd samenwerkt met Iveco, heeft onlangs 150 trucks geleverd aan een bedrijf dat werkt aan spoorwegen. Dit zijn  vol-elektrische trucks, waarvan het batterijpakket in drie tot vijf minuten gewisseld kan worden.

Het bedrijf Cangzhou China Railway is een goede klant van SAIC. Eerder kocht het al driehonderd LNG/diesel dual fuel bouwtrucks. Deze keer gaat het om batterij-elektrische trucks, waarvan het batterijpakket in een soort container achter de cabine staat opgesteld. Die container kan ontkoppeld worden, waarna met een portaalkraan het hele pakket eruit wordt getild en wordt vervangen door een vers opgeladen batterijpakket. Zoals het filmpje laat zien, duurt het wisselen maar een paar minuten.

Besparing

Het gaat om lithium-ijzerfosfaatbatterijen, die worden geproduceerd door CATL. Volgens betrokkenen zijn de trucks zwaar getest in bergachtige omstandigheden en in de kou. De actieradius is met 200 kilometer niet erg indrukwekkend, maar voor een 282 kWh batterij is dat met een waarschijnlijk hoog totaalgewicht toch al heel wat. Bij een jaarkilometrage van 100.000 kilometer bespaart de klant volgens de fabrikant jaarlijks 40.000 liter diesel en 105 ton CO2-uitstoot per truck. Het laadvermogen en leeggewicht zijn niet bekendgemaakt.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties